Článek
Pokrok nezastavíš. Před 15 lety disponovaly vrcholné supersporty výkony přes 600 koní a rychlostí okolo 330 km/h. Dnes takových parametrů dosahují mnohdy i „vstupní“ modely některých značek. Jenže pocit z rychlosti je tu relativní – výkon sice neatakoval bájnou tisícovku, na druhou stranu tehdy i samotné supersporty měly podstatně méně elektroniky, než je tomu dnes.
Jeden z elitních supersportů z doby krátce po přelomu milénia kdysi vlastnil i Michael Jordan (fotografie konkrétního vozu si můžete prohlédnout na konci článku). Tehdy měl ještě Mercedes podíl ve firmě McLaren Automotive, a tak jejich vlajková loď nesla jméno Mercedes SLR McLaren. 5,4l kompresorem přeplňovaný osmiválec dával výkon 626 koní a 780 Nm točivého momentu – ve své době tedy SLR patřilo ke špičce.
V roce 2006 šla do výroby i tato vylepšená verze SLR 722 Edition, a právě tu si Jordan koupil. Omezená série čítající 150 kusů měla zvýšený výkon na 650 koní a 820 Nm, vůz dostal lehčí kola, upravené zavěšení a výkonnější brzdy. Po stránce aerodynamiky byl upraven přední spoiler a zadní difuzor. Výsledkem byla udávaná stovka za 3,6 vteřiny, dvě stě za 10 vteřin, a maximálka 340 km/h.
Kompletní fotogalerii dobových fotografií Mercedesu SLR 722 si můžete prohlédnout zde:
Pozdější měření některých zámořských motoristických časopisů však ukázaly, že už „základní“ verze SLR byla schopna se na stovku dostat za rovných 3,5 vteřiny! Zajímavé je, že sílu motoru na zadní kola přenáší pouze pětistupňová automatická převodovka – tehdejší sedmistupňová skříň nebyla dostatečně robustní, aby si dlouhodobě poradila se silou motoru.
SLR 722 Edition byla první připomínka triumfu legendárního Stirlinga Mosse a jeho spolujezdce Denise Jenkinsona na slavném závodě na tisíc mil Mille Miglia. Osud tomu chtěl, aby je v roce 1955 doprovázela právě tato číselná kombinace, neboť jejich startovní číslo tehdy bylo 722, a přesně v 7 hodin a 22 minut ráno odstartovali do závodu s jejich Mercedesem 300 SLR.
Model SLR se vyráběl celkem sedm let (2003–2010), a i když započítáme všechny speciální edice a verzi s otevřenou střechou, nevzniklo jich více než 2 157 kusů. Tento konkrétní kus, jehož prvním majitelem byl Michael Jordan, byl na prodej v USA za 695 750 dolarů, tedy za 15 milionů našich peněz. To je prakticky cena nového SLR – vliv na to samozřejmě má jednak slavný předchozí majitel, jednak i nízký nájezd 1 038 mil, tedy jen 1 661 kilometrů.
Na závěr se sluší dodat, že před uzávěrkou článku už na stránkách prodejce nebylo tento vůz možné najít, což znamená, že už zná svého nového majitele. Na výsluní se tedy tento jedinečný kus německého inženýrství vyhříval ani ne týden – tomu panečku říkáme rychlost…