Článek
V čem tkví kouzlo Dacie, to jsme popsali před dvěma měsíci, kdy automobilka zcela neočekávaně opanovala třetí místo v žebříčku nejprodávanějších značek v ČR. Je totiž podstatné si uvědomit, že se Dacia prodává dost jiným způsobem než ostatní značky. Zatímco Škodovky, Volkswageny, ale i Hyundaie putují zejména k firemním zákazníkům, Dacii si ve velkém kupují soukromé osoby za svoje naspořené peníze. A když si někdo kupuje auto „za své“, kouká na poměr ceny a užitné hodnoty trochu jiným měřítkem.
Dacia boduje tím, že využívá koncepčně starou techniku mateřského Renaultu, což lidé kvitují kladně. Zákazníky, kteří si jdou pro nové auto za cenu kolem 200 tisíc korun, moc nezajímá, že se pod vnějšími plechy neukrývá to nejmodernější vybavení a nejsofistikovanější technologie. Když přišla na trh druhá generace Dacie Duster, ošívali se někteří novináři, že platforma zůstala stejná a že se vlastně jedná jen o větší facelift. Jenže jak jsem sám napsal ve starším testu Dusteru – když si někdo kupuje SUV za 300 tisíc, nemůžete po něm chtít, aby si připlatil dalších 50 za novou platformu, kterou nikdy neuvidí a vlastně ani nijak nepocítí.
Jenomže v prostředí automobilového průmyslu, který jde stále vehementně kupředu, nemůže ani ta nejbytelnější a nejprověřenější technika vydržet navěky. Nemluvím teď o platformě Dusteru, mluvím o jeho základním motoru. O stařičkém, léty prověřeném čtyřválci, označovaném jako 1.6 SCe. Jde – nebo tedy přesněji „šlo“ – o šestnáctiventilový motor s kódovým označením K4M, který se v různých obměnách a variantách montoval už do první Laguny. Samozřejmě, že od přelomu tisíciletí došlo na celou řadu různých úprav, aby motor držel krok se sílícím tlakem na emise, ale v základu se pořád jednalo o stejnou jednotku. Trochu slabou, nepříliš živou, ukrutně jednoduchou, ale taky nezdolně spolehlivou.
Až dosud zastával agregát 1.6 SCe o výkonu 102 koní pozici základního motoru nabídky Dusteru a Lodgy, jenže náhle z ceníku zcela zmizel, patrně už nenávratně. A motor, který jej nahrazuje, bude spousta příznivců Dacie těžce přenášet přes srdce. Jedná se o nový přeplňovaný tříválec 1.0 TCe o výkonu 100 koní, disponující točivým momentem 160 Nm.
Nový litr rozhodně nelze kategoricky odsoudit. Při svém točivém momentu bude pravděpodobně o dost živější, jízdně příjemnější a dost možná bude mít i nižší spotřebu. Ale ze základního Dusteru a Lodgy se vytratí jednoduchost, prostota a případné opravy lidového vozu „v garáži“ budou za pár let složitější. Spolehlivost jako takovou ale rozhodně nelze předjímat. Pokud správně víme, podařilo se motor homologovat bez filtru pevných částic, čímž odpadá jeden významný „bubák“. Tříválec s jednoduchým turbodmychadlem by tak mohl být pořád vcelku spolehlivý, ale sám moc dobře vím, jaký obecný názor na malé přeplňované motory panuje, zejména jsou-li tříválcové. Ztrátu obyčejného atmosférického čtyřválce ponese řada zájemců prostě ztěžka.
Samozřejmě se asi ptáte, jaký vliv měla tato škatulata na ceník. Základní Duster naštěstí nepodražil o moc a cena základní výbavy Access se zvýšila o 5 000 korun na 264 900 korun. Na první pohled nic dramatického, ovšem problém nastává ve chvíli, kdy chcete Dustera s pohonem všech kol. Nový litr se totiž se čtyřkolkou vůbec nedělá, takže musíte sáhnout po větším motoru 1.3 TCe 130 koní a výbavě Comfort za cenu 410 900 korun. A to je oproti předchozímu ceníku, kde šla nejlevnější čtyřkolka koupit o 65 000 korun levněji, docela velký skok.