Článek
Pojem plná výbava (případně „plná palba“ či „nálož“) značí automobil, který je vyrobený v maximální, respektive v jedné z nejvyšších možných konfigurací. Díky individuálním programům, dostupným zejména u prémiových značek, toto slovní spojení leckdy pozbývá na významu.
Co na tom, že je například u nějakého inzerovaného BMW psáno, že automobil nabídne úplně vše, co jde, když onen prodejce neviděl zlaté stránky (katalog personalizací) narvané doplňky. Chcete bavoráka třeba ve svítivě zelené od Lamborghini? Není problém, jen si připravte třeba čtvrt milionu navíc.
Úplně jiné je to u lidových aut. Tady jsou častokrát pevně dané výbavové stupně a k nim věci na přání. Každá značka nabídne samozřejmě jiný rozsah o kombinace. Zatímco škodovku si můžete vymazlit pomalu do detailu, Dacia nebo Hyundai jsou skoupější. Jak tedy vypadají laciná vozítka v extrémně drahém provedení? Prošli jsme konfigurátory vybraných výrobců a tady jsou výsledky pátrání.
Škoda Fabia
Česká Fabia patří mezi nejpopulárnější malé vozy mezi soukromníky, kteří si nejvíce oblíbili základní hatchback s motorem 1.0 MPI a pětikvaltem za 279 900 Kč. Na opačné straně barikády číhá Fabia Combi Scoutline s litrovým TSI a šestikvaltem za 397 900 Kč, jejíž výsledná cenovka se může vyšplhat až na 579 203 Kč.
Nutno dodat, že velmi podobně na tom jsou i varianty Monte Carlo hatchback, Monte Carlo Combi a rovněž klasické Combi. To se navíc chlubí opravdu širokou škálou prémiového lakování.
Citroën C3
Francouzský model C3 už patří k takovým etalonům značky. Vypadá solidně, je rozumně vybavený a stojí 300 000 Kč, takže si své kupce snadno najde. Když přihodíte 60 000 Kč navrch, získáte nejvyšší výbavový stupeň, jenže tím to nekončí. Stačí zvolit 110koňovou benzinovou dvanáctistovku s automatem a jste rázem na ceně 435 000 Kč.
Po naladění exteriéru prémiovou barvou přichází na řadu nejluxusnější variace interiéru, což zvýší částku na 469 000 Kč. Poslední krok zahrnuje volbu všech paketů i doplňků, takže ve výsledku zaplatíte 567 500 Kč.
Fiat Tipo
Italské Tipo patří mezi jedny z posledních obyčejných vozů na trhu. Jestli chcete něco na převoz z bodu A do bodu B a máte rádi fiaty, není o čem mluvit a pospíchejte do nejbližší prodejny. V základu vychází nejlaciněji sedan za 307 500 Kč, nicméně my si vymazlíme nejdražší hatchback. Volíme nejvyšší výbavu a naftový motor o objemu 1,6 litru s výkonem 120 koní a samočinnou převodovkou. Kasa cink – 589 500 Kč.
Matné lakování, 17palcová kola, všechny pakety, tovární kosmetika, tovární příslušenství pro mobilní konektivitu, senzory, alarm, koberce a spousta dalších malicherností dají dohromady cifru 783 544 Kč.
Ford Fiesta
Severoamerický Ford v Evropě dlouhodobě nabízí Fiestu. Jde vlastně o jeden z nejúspěšnějších milníků značky, takže se podíváme, jak moc trendy může takový vůz být. Základní cena činí 353 900 Kč, nicméně v nejvyšším výbavovém stupni ST se bavíme o 559 900 Kč, avšak také o hodně solidním hot-hatchi.
Srdcem třídveřového auta je tříválcová patnáctistovka s výkonem 200 koní, spárovaná s šestirychlostním manuálem. Volba pětidveřové karoserie a modrého laku zvedne cenovku na 587 600 Kč. Diodové lampy, střešní okno a všechny ostatní možné libůstky finální částku vyženou až na 728 000 Kč. Pokud bychom vynechali sportovní derivát, vyšla by plně vybavená Fiesta s litrovým mild-hybridem na 584 300 Kč.
Volkswagen up!
Německý Volkswagen up! se pyšní základní cenovkou 289 900 Kč, tedy dokud nesáhnete po nejvyšší výbavě GTI za 412 900 Kč, která nabídne litrový tříválec o výkonu 115 koní a mechanický šestikvalt. Dvoubarevný lak, pětidveřová karoserie, asistenty a další příslušenství ve finále znamenají částku 463 000 Kč.
Hyundai i20
Jihokorejský konkurent Fabie se nedávno představil ve svěžím hávu za 279 990 Kč, nicméně v nejvyšší výbavě s litrovým mild-hybridem a automatem jsme rázem na 529 990 Kč. K tomu přihodíme panoramatické střešní okno, koberce, jediný dostupný paket a metalízu. Výsledek? 614 880 Kč.
Mitsubishi Space Star
Japonská automobilka uvedla na český trh podruhé modernizovaný Space Star teprve letos a vsadila na zajímavou cenu. Dnes bude vše jinak a začneme utrácet. Ze základu za 265 800 Kč se dá během chvilky udělat auto za 503 128 Kč. Stačí přidat hezkou barvu, sportovní paket, benzinovou dvanáctistovku s CVT a další volitelné serepetičky.
Opel Corsa
Německá Corsa postavená na francouzských základech se ve standardu nabízí za 299 900 Kč s benzinovým motorem o objemu 1,2 litru a s manuálním pětikvaltem. Jestliže si poručíte agregát 1.2 Turbo s automatickým osmikvaltem, metalízu, kůži, všechny pakety a další desítky hraček, získáte lidovou Corsu za nelidových 694 490 Kč.
Dacia Duster
Rumunský Duster startuje na 269 900 Kč, nicméně o holobytech se dneska nebavíme. Pojďme skočit do sekce pro náročné a vezměme nejdražší stupeň, 150koňový zážehový motor, šestikvalt, čtyřkolku, kůži a metalízu. To vše za 520 800 Kč.
Krasojízda pokračuje digiklimou, kamerovým systémem, bezklíčovým vstupem, rezervou, výhřevem sedadel i mapovým pokrytím Evropy. Chcete takový vůz? Nachystejte si 555 800 Kč, respektive 539 800 Kč v případě, že byste bažili po naftové čtyřkolce.
Renault Clio
Francouzský hatchback u nás startuje na 280 000 Kč, nicméně nejvyšší výbava stojí od 413 000 Kč. Novinkou u Clia je hybridní varianta s multimódovou převodovkou, což váš účet obere minimálně o 559 000 Kč. Pak si můžete ještě vymýšlet a nahazovat doplňky dle libosti až do částky 650 000 Kč.
Toyota AYGO
Japosko-franouzské AYGO sjíždí z výrobní linky sdíleného závodu Toyoty, Peugeotu a Citroënu v Kolíně. Ve standardu se nabízí za 243 900 Kč jako třídveřový hatchback, nicméně od 340 900 Kč se prodává pětidveřová honosnější linie x-cite. S litrovým tříválcem (72 koní) s robotizovanou převodovkou se cenovka o 20 000 Kč navýší. K tomu navíc kola, pakety, doplňky a jste v tom za 404 839 Kč. Jen o pár tisíc laciněji jde nakonfigurovat nejvyšší výbavový stupeň AYGA – edice JBL.
Některé ceny jsou šílené, viďte? Tak či onak takové kousky na našich silnicích prakticky nepotkáte, a když už, tak častokrát jako předváděcí kusy dealerů nebo novinářské modely. V Česku lidé většinou sází na základní a střední výbavy, ty úplně plné se vším všudy patří mezi velmi okrajové záležitosti.
Konfigurace výbav probíhala dle možností, nabídek a cen v době přípravy článku. Kvůli přesnějším výsledkům jsme vynechali specifické doplňky typu tažná zařízení, střešní boxy, nosiče kol, dětské autosedačky, příčníky, poplatky za registraci, předplacené servisy, prodloužené záruky a podobně.