Hlavní obsah

Lidé skupují AdBlue. Nedostatek zatím nehrozí, říká Orlen

Foto: Shutterstock / otomobil

Majitelé a provozovatelé osobních i nákladních vozů s dieselovým pohonem skupují AdBlue, což žene cenu syntetické močoviny vzhůru. Zvýšený zájem potvrdila pro Garáž.cz také síť čerpacích stanic Benzina Orlen, nedostatek ale prý zatím nehrozí.

Článek

Majitele vozů s vznětovým motorem vedle rostoucí ceny paliva děsí i možnost nedostatku AdBlue. Bez této syntetické močoviny není možné provozovat některé moderní vozy s dieselovým pohonem, zejména u nákladních vozů by to mohlo znamenat velký problém s logistikou. Látka vzniká jako vedlejší produkt při výrobě umělých hnojiv, z důvodu rostoucí ceny plynu se ovšem firmám její produkce nevyplatí.

Majitelé novějších dieselů, kteří dlouhou dobu AdBlue kupovali za zhruba 20 Kč za litr v desetilitrových kanystrech, či si ji ještě výrazně levněji doplňovali přímo z pistolí na pobočkách čerpacích stanic, nejspíš překvapí rostoucí cena močoviny či její nedostatek. Na internetu se objevují snímky vykoupených regálů s kanystry AdBlue, zvýšený zájem hlásí také oslovený provozovatel čerpacích stanic Benzina Orlen. Jsou hlášeny případy, kdy cena se během několika týdnů zvýšila až desetinásobně.

„Bral jsem litr močoviny za asi 8 korun, vždycky jsem se určitě vešel do 14 korun za litr. Teď jsem viděl, že někde v Brně chtěli 60 korun, potkal jsem ale i 40 korun a někde asi dvacet korun,“ řekl Garáži oslovený řidič nákladního vozu.

O nedostatku, kterého se řidiči děsí, zatím provozovatelé benzinek nemluví. „V současné chvíli máme od dodavatelů zajištěny dostatečné dodávky kapaliny AdBlue, takže její nedostatek na našich čerpacích stanicích nehrozí,“ říká mluvčí Orlenu Michal Procházka. Cenu ovšem komentovat nemůže.

Foto: Škoda Auto/Garáž.cz

Kontrolka paliva a kontrolka AdBlue

Spotřeba močoviny, pomocí které se ve vozech se vznětovým motorem snižuje množství vypouštěných emisí, není v případě osobních aut příliš velká. Litr AdBlue vystačí zhruba na 1 200 kilometrů, zmíněný desetilitrový kanystr by tak český řidič kupoval zhruba jednou za devět měsíců. Problém ovšem je, že elektronika vozu hlídá stav AdBlue, a jakmile zjistí, že definitivně došlo, vůz už odmítne nastartovat, protože by neplnil homologaci.

Horší je situace u zmíněných nákladních vozů a autobusů. Zde je spotřeba o více než řád vyšší, takže naplnění průměrné 80 litrové nádrže, která vystačí na odhadem 2 500 kilometrů, už provozovatelé budou muset promítnout do ceny zákazníkům či si ubrat z vlastních marží.

Načítám