Hlavní obsah

Libovolný lak karoserie na přání, je to vůbec možné?

Foto: Michal Jirák

Je možné si auto nechat továrně nalakovat zcela libovolnou barvou? A pokud ano, není to záležitostí výhradně luxusních značek?

Když s rodinou vybíráte nové auto, je lak karoserie jedním z veledůležitých prvků hovořících pro nákup, anebo proti němu. Ale co když vám standardní barevná paleta nestačí a nevyberete si ani z řad individuálních programů? Zjistili jsme, jak se automobilky staví ke specifickému lakování na přání, zdali je to vůbec možné a popřípadě kolik takových vozů musíte odebrat.

Článek

Představte si, že vybíráte nové auto, ale mermomocí trváte na jedné jediné specifické barvě, kterou výrobce nemá ve standardní nabídce ani v individuálních programech. Lze takovou objednávku vůbec uskutečnit? A pokud ano, je nutné odebrat více než jeden vůz? Oslovili jsme česká zastoupení předních automobilek a zjistili, jak se k takovým nestandardním požadavkům jednotliví producenti staví.

BMW

Poměrně pohotově zareagoval na náš dotaz David Haidinger, tiskový mluvčí BMW Czech Republic, který odpověděl: „Obecně, pokud zákazník dokáže lak přesně specifikovat, je možné nechat na vůz nastříkat i laky jakékoliv jiné, libovolně. Nicméně k těmto případům prakticky nedochází díky šíři nabídky dostupných barev a jejich odstínů. S takovým lakem (individuálním na přání) je pak možné objednat i jediný vůz.“

Foto: BMW

Jestliže si nevyberete ze široké nabídky programu Individual, pak je u BMW možné si nechat vůz nabarvit lakem dle vlastního výběru

Nutno ještě dodat, že tyto úzce specifikované laky musí být proveditelné, což si u BMW ověří zkouškami trvajícími asi 16 týdnů. Auto jako takové vám v případě úspěchu (tj. realizovatelnosti lakování) dodají o 12 až 14 týdnů déle oproti standardu. Cenově si pak připravte nejméně 100 tisíc korun navrch.

Škoda Auto

Škoda Auto má u vybraných modelů skutečně velmi hojnou nabídku zvláštních laků. Třeba takový superb můžete mít nejen v pistáciové, ale klidně též v růžové barvě či v desítkách dalších variací. Jen s vlastním individuálem máte smůlu, takové přání vám lakýrníci Škodovky nesplní.

Foto: Michal Jirák

Superba můžete mít v řadě odstínů, nicméně jste limitováni pevně danou tovární nabídkou

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz nabízí možnost zvláštního lakování či úpravy čalounění téměř u všech modelů (kromě kompaktních modelů – A, B, GLA, CLA a modelů GLE/GLE kupé/GLS) v rámci programu individualizace. Nejste omezeni počtem takových vozidel, tedy nalakují vám i jediný kus. Za jedinečnost zaplatíte navíc od cirka 200 tisíc korun a výše, přičemž doba dodání předmětného automobilu se prodlouží o 6 až 8 týdnů.

Foto: Jakub Deml

Mercedes vám dává svobodně na výběr (téměř), stačí jen vyndat peněženku

Toyota

Toyota (ani Lexus) možnost nalakování vozu vlastním specifickým lakem od výroby nenabízí. Takže jedině zkusit se poptat u samotných dealerů…

Foto: Jan Majurník

U Toyoty vybíráte jen z nabízeného vzorníku, individuál není k dispozici

Hyundai

Za společnost Hyundai Motor Czech přišla odpověď od Davida Pavlíčka, tiskového mluvčího značky: „Laky, které nejsou součástí standardní nabídky, jsme schopni zákazníkům dodat pouze při velkých objednávkách, například významných výběrových řízeních (jako v minulosti např. Lesy ČR). Každý takový případ je však posuzován individuálně.“

Foto: Jiří Čermák

Individuálně barevný hyundai? Jedině pokud nakoupíte ve velkém...

Peugeot

Za české zastoupení Peugeotu nám několik možností zaslala tisková mluvčí Radka Matthey:

„Jedná-li se o barvu ze skupiny často používaných odstínů pro fleetové použití (např. modrá, kterou používá francouzská policie, žlutá taxi, červená používaná hasiči atd.), klient si ji může objednat, přičemž zaplatí řádově stejnou cenu jako za metalický lak. Nejčastější použití je pro užitkové vozy a modely Rifter, Traveller atd. Minimální počet vozů je pět.“

Foto: Peugeot

Chcete Peugeot v policejní modré? Není problém, ovšem takových vozů musíte odebrat nejméně pět

„Jedná-li se o barvu ze skupiny odstínů již dříve vytvořených pro velké zakázky, např. pro různé autopůjčovny, velké firmy nebo i pro Českou poštu, a je-li tato barva zařazena do seznamu dostupných barev, klient si tuto barvu může objednat, i když dodací doba může být delší než obvykle. Minimální počet je pět vozů. Cena bývá zhruba dvojnásobná oproti metalickému laku.“

Foto: Peugeot

Dokonce i pošťácká žlutá je k dispozici, nicméně minimální odběr je znovu pět vozů

„Pokud jde o barvu, která dosud na našich vozech nebyla použita, resp. není v kategorii „fleet“ ani „velké zakázky“, řeší se obvykle fólií. Toto zajišťují naši koncesionáři ve spolupráci se specializovanými firmami.“

Ford

U Fordu lze individuální lak dodat pro většinu modelů, a to včetně užitkových. Podle tiskového mluvčího značky, Petra Buriána, vždy záleží na konkrétní specifikaci vozu, podle čehož se následně určuje minimální počet kusů. V každém případě je třeba počítat s prodlouženou dobou dodání. Nejideálnější je v tomto ohledu model Transit, kde lze lak na přání realizovat už od jednoho kusu.

Foto: Ford

Na individuální barvu je nejlepší Ford Transit, kde není stanoven minimální limit na odběr vozů

Suzuki

U Suzuki mají barevné kombinace taxativně dané z výroby a jediná cesta, jak dosáhnout individuálního vzhledu, je využít služeb vybraných dealerů značky, kteří jsou schopni takový celolak, případně polep fólií realizovat.

Foto: Jakub Deml

U Suzuki je jedinou cestou k individuální barvě fólie nebo vlastní celolak

Bentley

U Bentley s individuálními laky nemají vůbec žádný problém. Není zde početní limit (minimum) objednaných vozidel, tedy barevné fantazii se meze nekladou ani pro jeden jediný kus. Na tuto sólo akci si však připravte nejméně čtvrt milionu Kč a počítejte s cirka 10týdenní prodlevou v době dodání vašeho Bentley.

Foto: Bentley

Mrkněte na vzor individuální barvy u Bentley. I takhle může vypadat karoserie britského aristokrata

UAZ

Poměrně jednoduché to mají korporátní klienti toužící po individuálně barveném uazu, kteří si mohou vybrat libovolný lak, nicméně v rámci továrních podmínek musí odebrat počet vozů pohybující se v řádech vyšších desítek kusů.

Foto: AUTO MAX CZECH, a.s.

Červená Buchanka? Není problém...

Smůlu ovšem nemají ani jednotlivci, fabrika je totiž svolná k tomu předat hotový kus do jednoho ze smluvních tuningových studií, kde se o vámi nadiktované dílo postarají a pak vám auto odešlou standardní tovární dopravou – tedy vše proběhne prakticky stejným způsobem, jako kdyby vozidlo bylo nalakované na výrobní lince.

Foto: AUTO MAX CZECH, a.s.

Rovněž kamuflážní nástřiky se na ruských off-roadech těší specifické oblibě

Štěstí však má svou cenu. Jednobarevná změna exteriéru vás vyjde nejméně na 72 tisíc korun, zatímco za kamuflážní nástřik vnějšku zaplatíte o 20 tisíc korun navíc.

Tak to vidíte sami, specifická barva na přání není jen záležitostí luxusních automobilových značek, ale i lidovějších výrobců. V každém případě si za takovou raritu připlatíte a také si na vůz něco déle počkáte. Trable spojené s individuálem mohou nastat během drobných oprav škrábanců, rozstřiků či jiných nutných přelakování, kde může být problematické (a drahé) daný lak vůbec sehnat či namíchat. Ale říká se, že pro krásu se musí trpět, a to platí, jak vidno, nejen v kosmetickém odvětí.

Související témata:
Objednávka
Načítám