Článek
Představte si, že vybíráte nové auto, ale mermomocí trváte na jedné jediné specifické barvě, kterou výrobce nemá ve standardní nabídce ani v individuálních programech. Lze takovou objednávku vůbec uskutečnit? A pokud ano, je nutné odebrat více než jeden vůz? Oslovili jsme česká zastoupení předních automobilek a zjistili, jak se k takovým nestandardním požadavkům jednotliví producenti staví.
BMW
Poměrně pohotově zareagoval na náš dotaz David Haidinger, tiskový mluvčí BMW Czech Republic, který odpověděl: „Obecně, pokud zákazník dokáže lak přesně specifikovat, je možné nechat na vůz nastříkat i laky jakékoliv jiné, libovolně. Nicméně k těmto případům prakticky nedochází díky šíři nabídky dostupných barev a jejich odstínů. S takovým lakem (individuálním na přání) je pak možné objednat i jediný vůz.“
Nutno ještě dodat, že tyto úzce specifikované laky musí být proveditelné, což si u BMW ověří zkouškami trvajícími asi 16 týdnů. Auto jako takové vám v případě úspěchu (tj. realizovatelnosti lakování) dodají o 12 až 14 týdnů déle oproti standardu. Cenově si pak připravte nejméně 100 tisíc korun navrch.
Škoda Auto
Škoda Auto má u vybraných modelů skutečně velmi hojnou nabídku zvláštních laků. Třeba takový superb můžete mít nejen v pistáciové, ale klidně též v růžové barvě či v desítkách dalších variací. Jen s vlastním individuálem máte smůlu, takové přání vám lakýrníci Škodovky nesplní.
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz nabízí možnost zvláštního lakování či úpravy čalounění téměř u všech modelů (kromě kompaktních modelů – A, B, GLA, CLA a modelů GLE/GLE kupé/GLS) v rámci programu individualizace. Nejste omezeni počtem takových vozidel, tedy nalakují vám i jediný kus. Za jedinečnost zaplatíte navíc od cirka 200 tisíc korun a výše, přičemž doba dodání předmětného automobilu se prodlouží o 6 až 8 týdnů.
Toyota
Toyota (ani Lexus) možnost nalakování vozu vlastním specifickým lakem od výroby nenabízí. Takže jedině zkusit se poptat u samotných dealerů…
Hyundai
Za společnost Hyundai Motor Czech přišla odpověď od Davida Pavlíčka, tiskového mluvčího značky: „Laky, které nejsou součástí standardní nabídky, jsme schopni zákazníkům dodat pouze při velkých objednávkách, například významných výběrových řízeních (jako v minulosti např. Lesy ČR). Každý takový případ je však posuzován individuálně.“
Peugeot
Za české zastoupení Peugeotu nám několik možností zaslala tisková mluvčí Radka Matthey:
„Jedná-li se o barvu ze skupiny často používaných odstínů pro fleetové použití (např. modrá, kterou používá francouzská policie, žlutá taxi, červená používaná hasiči atd.), klient si ji může objednat, přičemž zaplatí řádově stejnou cenu jako za metalický lak. Nejčastější použití je pro užitkové vozy a modely Rifter, Traveller atd. Minimální počet vozů je pět.“
„Jedná-li se o barvu ze skupiny odstínů již dříve vytvořených pro velké zakázky, např. pro různé autopůjčovny, velké firmy nebo i pro Českou poštu, a je-li tato barva zařazena do seznamu dostupných barev, klient si tuto barvu může objednat, i když dodací doba může být delší než obvykle. Minimální počet je pět vozů. Cena bývá zhruba dvojnásobná oproti metalickému laku.“
„Pokud jde o barvu, která dosud na našich vozech nebyla použita, resp. není v kategorii „fleet“ ani „velké zakázky“, řeší se obvykle fólií. Toto zajišťují naši koncesionáři ve spolupráci se specializovanými firmami.“
Ford
U Fordu lze individuální lak dodat pro většinu modelů, a to včetně užitkových. Podle tiskového mluvčího značky, Petra Buriána, vždy záleží na konkrétní specifikaci vozu, podle čehož se následně určuje minimální počet kusů. V každém případě je třeba počítat s prodlouženou dobou dodání. Nejideálnější je v tomto ohledu model Transit, kde lze lak na přání realizovat už od jednoho kusu.
Suzuki
U Suzuki mají barevné kombinace taxativně dané z výroby a jediná cesta, jak dosáhnout individuálního vzhledu, je využít služeb vybraných dealerů značky, kteří jsou schopni takový celolak, případně polep fólií realizovat.
Bentley
U Bentley s individuálními laky nemají vůbec žádný problém. Není zde početní limit (minimum) objednaných vozidel, tedy barevné fantazii se meze nekladou ani pro jeden jediný kus. Na tuto sólo akci si však připravte nejméně čtvrt milionu Kč a počítejte s cirka 10týdenní prodlevou v době dodání vašeho Bentley.
UAZ
Poměrně jednoduché to mají korporátní klienti toužící po individuálně barveném uazu, kteří si mohou vybrat libovolný lak, nicméně v rámci továrních podmínek musí odebrat počet vozů pohybující se v řádech vyšších desítek kusů.
Smůlu ovšem nemají ani jednotlivci, fabrika je totiž svolná k tomu předat hotový kus do jednoho ze smluvních tuningových studií, kde se o vámi nadiktované dílo postarají a pak vám auto odešlou standardní tovární dopravou – tedy vše proběhne prakticky stejným způsobem, jako kdyby vozidlo bylo nalakované na výrobní lince.
Štěstí však má svou cenu. Jednobarevná změna exteriéru vás vyjde nejméně na 72 tisíc korun, zatímco za kamuflážní nástřik vnějšku zaplatíte o 20 tisíc korun navíc.
Tak to vidíte sami, specifická barva na přání není jen záležitostí luxusních automobilových značek, ale i lidovějších výrobců. V každém případě si za takovou raritu připlatíte a také si na vůz něco déle počkáte. Trable spojené s individuálem mohou nastat během drobných oprav škrábanců, rozstřiků či jiných nutných přelakování, kde může být problematické (a drahé) daný lak vůbec sehnat či namíchat. Ale říká se, že pro krásu se musí trpět, a to platí, jak vidno, nejen v kosmetickém odvětí.