Hlavní obsah

Lexus UX 200 a 250h – prémiový crossover dvakrát jinak

Foto: Jakub Deml

Vlevo benzinový Lexus UX 200 a vpravo hybridní UX 250h. Dobře si zapamatujte, který je který...

Model UX je třetím přírůstkem SUV rodiny Lexus – jde o stylový městský crossover. V redakci se nám sešly hned dvě specifikace, jedna s benzinovým motorem a druhá hybridní, tak jsme udělali, co jsme museli, a postavili je přímo proti sobě. Která lépe jezdí a která je úspornější?

Článek

Možná si myslíte, že jsou srovnávací testy zbytečné. Že je to jen taková obdoba skupinového sexu pro motoristické novináře, kteří si nezávazně zadovádí s více objekty své touhy. No, není to tak úplně nepravda, ale má to i své vědecké důvody – při přesednutí z jednoho auta přímo do druhého víc vyniknou rozdíly, prohloubí se dojmy a lépe se utřídí myšlenky. A to i když jde o stejné auto, které se liší jen motorizací a specifikací.

Foto: Jakub Deml

Nejvýraznějším designovým prvkem jsou zadní světla spojená světelným pruhem

Díky tomu můžu například kvalifikovaně zhodnotit, že šedá sluší novému UX lépe než bílávypadá hodnotněji a více vyniknou ladné křivky karoserie, které v bílé zůstávají skryté. Dojem hodně posunou i kola s leštěnými částmi místo klasických stříbrných. No, to vlastně vidíte i na fotkách… Ale nebojte, je toho víc!

Nejdřív skáču do kabiny benzinové verze v nižší výbavě… a vůbec mě to neuráží! Je pravda, že kombinace bílo-modrého čalounění sedaček je trochu zvláštní, ale použitý textil je úžasně příjemný a posezení v nich taky. Místa je tak akorát (vpředu v pohodě, vzadu spíš pro děti a kufr se svými 320 litry taky nešokuje – tohle je přece jen auto zaměřené spíš na páry žijící ve městě, ne rodinný kočár), kabina vypadá hodnotně (nechybí tu ani typicky prémiové analogové hodiny) a je perfektně ergonomická (až na trochu nešikovný infotainment). Vůbec to není špatné…

Ale ve vyšší výbavě, která je k dispozici pouze pro hybridní verzi, si UX prostě vychutnáte víc. Hnědá kůže není jen hezčí na pohled, ale také je to větší zážitek při sezení (i proto, že jsou sedadla odvětrávaná), infotainment má větší úhlopříčku, digitální přístrojovku doplňuje head-up displej a UX si svítí na cestu lepšími LED světly. Kdo říkal, že se za peníze nedá koupit štěstí, zjevně nikdy neprohlížel ceníky automobilek.

A stejné je to i s motory. Dvoulitrový benzin je se svými 171 koni dostatečně svižný, navíc skvěle tichý a díky CVT převodovce bryskně reaguje na plyn. Přitom se spokojí s pouhými šesti litry paliva na každých sto kilometrů. Podvozek je prémiově tuhý, jízda je proto stabilní i v rychlých zatáčkách, na hrbolech je přitom zase příjemně poddajný. Skvěle naladěno, s UX je prostě radost jezdit.

Foto: Jakub Deml

Řídit Lexus UX je příjemná záležitost – podvozek je pohodlný, a přitom se o něj v zatáčkách můžete opřít

Jenže hybrid to umí ještě lépe – ve městě je díky elektrickému pohonu zcela neslyšný a prezentuje se ještě svižnějšími reakcemi, přitom dokáže jezdit o litr a půl laciněji! To je skutečná magie. Na rozdíl od čistě benzinové verze ho také můžete mít s pohonem všech kol – v takovém případě místo pár litrů kufru získáte další elektromotor nad zadní nápravou (dalších 7 koní, a hlavně 55 Nm), který vám pomůže prokousat se bahnem i sněhovými závějemi.

Zatím to vypadá na jasné vítězství hybridu, které by šlo vyčíst i z papírových specifikací, jenže tady právě přichází na řadu poznatky z přímého porovnání. Benzin totiž za volantem působí o chlup obratněji díky nižší hmotnosti nad přední nápravou. A i když je hybrid tichý, benzinová verze o mnoho nezaostává – její odhlučnění je vážně perfektní. Důležitým poznatkem také je, že i základní verze je slušně vybavená a nedělá vůbec ostudu.

Jenže jako u každého prémiového produktu platí, že čím víc peněz do UX nasypete, tím příjemnějším autem bude. Jestli si to můžete dovolit, klidně se nechte rozmazlovat hybridní motorizací a prostopášnou výbavou, zasloužíte si to. Ať už si ale vyberete jakoukoliv verzi, dostanete za své peníze propracovaný městský crossover, který vám bude dělat jen samou radost.

Lexus nasadil akční ceny se zvýhodněním 100 až 177 tisíc (podle verze), takže ceník UX vypadá dost zajímavě (i když nečekejte žádnou láci, bavíme se tu o prémiovém segmentu). Základní benzinové UX 200 stojí 799 000 Kč, hybridní UX 250h začíná na 849 000 Kč (k dispozici jsou tři volitelné úrovně výbavy), verze s pohonem všech kol je pak za 1 144 000 Kč.

Foto: Redakce Garáž.cz

Načítám