Článek
Luxusní divize Toyoty si svůj model RX patřičně hýčká, jelikož jde o dlouhodobě nejprodávanější vůz značky Lexus. Vloni se na trh dostalo omlazené provedení s pevnějším skeletem karoserie, rozšířenou personalizací, exkluzivnějšími materiály a přepracovaným infotainmentem.
Design se změnil jen decentně, drobných retuší si prakticky nevšimnete. Jednou z novinek jsou však adaptivní diodové světlomety s technologií nazvanou BladeScan, která umí osvětlit podstatnou část prostoru bez oslnění ostatních. Jde však o lampy, které si můžete dopřát jen v nejvyšších výbavových stupních. V základní a střední specifikaci si budete muset vystačit „jen“ s plně diodovými světlomety a animovanými blinkry.
Mnoho lidí však nebude řešit, jestli mají adaptivní lampy, nebo ne. Mocnou zbraní Lexusu je určitá forma odlišné elegance. Zatímco v Evropě jsme zvyklí spíše na německé rysy nebo ostře hranaté tvary, v Japonsku myslí trochu jinak. Jestli vám SUV trochu připomíná vesmírný křižník z Hvězdných válek, dáváme vám za pravdu. O jeho výrobu se totiž starají mimo jiných i elitní řemeslníci jménem Takumi, takže provedení musí být taktéž elitní.
V tomhle případě dáváme Lexusu za pravdu. Na autě z hlediska konstrukce budete těžko hledat nějaké chyby nebo nedodělky. Záplavu luxusních materiálů pocítíte nejen očima, ale i na dotek. Kabina je příjemně prostorná a výhled dopředu nadstandardní, jelikož RX disponuje širokým prosklením i zkosenými hlavními sloupky.
Ze stíhačky konzervou
Interiér si však už na kosmické plavidlo nehraje, ale naopak cílí na konzervativní zákazníky, což ovšem neznamená, že by nenabídl patřičné technologie. Jde spíše o samotné provedení, kde mimo výbavy F Sport má řidič před očima klasické analogové budíky s palubním počítačem uprostřed, nikoli digitální kokpit, jaký dnes nabízí konkurence.
Volant je posetý tlačítky na dálkové ovládání vybraných funkcí vozu, uprostřed středového panelu najdete i DVD přehrávač a trochu se divíme, že v kufru není schovaný ještě gramofon. Tak či onak prošel modernizací také infotainment, který nově nabízí lepší grafiku, dotykové ovládání a podporu rozhraní Apple CarPlay nebo Android Auto. To však funguje jen s pomocí kabelu, nikoli bezdrátově jako u BMW nebo Škodovky. Na druhou stranu, kabelové spojení je přece jen o něco spolehlivější.
Poměrně nevídanou funkcí je také automatické skenování tělesné a okolní teploty. Nasbíraná data pak slouží nejen pro úpravu vnitřního klimatu a k distribuci vzduchu, ale také k samočinnému zapnutí vyhřívání, nebo odvětrávání kůží čalouněných předních sedadel.
Na dálnici pije
Hezky vybavené SUV bychom měli, ale co pohonné srdce? Mimo zážehového vidlicového šestiválce o výkonu 263 koní a s točivým momentem 335 Nm pracují v útrobách vozu ještě dva elektromotory. Přední naladěný na výkon 167 koní a zadní disponující výkonem 68 hřebců. Společnými silami všechny tři jednotky vyprodukují kombinovaný výkon 313 koní a pohání všechna čtyři kola. Papírově tedy auto vypadá jako mocná střela, nicméně v praxi nejde o superrychlou stíhačku typu BMW X5 M50d, které nabídne 400koňový dieselový třílitr se čtyřmi turbodmychadly.
Už jen to, že máte pod kapotou šestiválec, který umí pracovat v Atkinsonově cyklu, by mělo napovědět, kam automobil směřuje. Cílem RX totiž není trhat rychlostní rekordy, ale nabídnout pohodlné svezení s nízkou spotřebou a toxicitou. Motor není žádný lenoch, zvlášť ve spojení s elektromotory umí patřičně zabrat, ale ten pocit, jaký vám dá tradiční automat, tady nečekejte. Zrychlení Lexusu je totiž velmi hladké a zcela plynulé, takže ho vnímáte prakticky jen díky svižně stoupající ručičce rychloměru.
Částečně za to může hřídelové spojení planetového ozubeného soukolí s elektromotorem a spalovacím motorem, nazývané Toyotou e-CVT, ale částečně také samotná filosofie vozu. Jedna z nevýhod této synergie se projeví na dálnici, kdy při vysokých rychlostech může spotřeba vyletět až k deseti litrům (nebo i výše) benzinu na sto, což šetřílkům nebude vonět. Komfortem a asistenčními systémy však RX rivaly poměrně snadno dožene.
Kolosální král města
Městský provoz je noční můrou lovců ušetřených decilitrů, ovšem s Lexusem jde zvládat město a meziměstí s úsměvem na rtech. Teprve v zastavěných oblastech se projeví výhoda elektromotorů, které dokáží pracovat namísto šestiválce klidně polovinu trasy. Podle umu řidiče pak auto jezdí kombinovaně za šest až osm litrů benzinu na sto. A to je hodně dobrý výsledek na dvoutunový japonský kolos.
Lexus RX určitě není pro každého, ale osloví spíše milovníky alternativních značek, kteří jsou přesyceni produkty s modrobílou vrtulí, skoro-olympijskými kruhy v masce nebo trojcípou hvězdou na kapotě. Auto si najde svůj domov také u diplomatů, umělců nebo lidí, kteří mají rádi řemeslné zpracování mistrů v oboru. Každopádně vůz podporuje spíše tichou, pohodlnou a defenzivní jízdu.
Na evropském poli to však RX má těžké, jelikož nadvláda německých SUV stále pokračuje a speciálně u nás jde movitější klientela po BMW X5, které vloni zaznamenalo 1 031 prvních registrací, nebo po Mercedesu-Benz GLE, jenž dosáhl 562 registrací za loňský rok. Lexus RX skončil v roce 2019 za Audi Q8 a Q7 na pátém místě s počtem 171 prvních registrací. Honosné japonské SUV přitom není špatné auto, je jen trochu jiné, což je jeho předností, ale zároveň i nevýhodou.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | zážehový vidlicový šestiválec |
Objem | 3 456 cm3 |
Výkon | 263 k |
Točivý moment | 335 Nm |
Elektromotor 1 | 167 k/335 Nm (vpředu) |
Elektromotor 2 | 68 k/139 Nm (vzadu) |
Převodovka | e-CVT |
Celkový výkon | 313 k |
Zrychlení z 0-100 km/h | 7,7 s |
Kombinovaná spotřeba | 5,8 - 8,4 l/100 km |
Pneumatiky a kola | 235/55 R20 |
Délka | 4 890 mm |
Šířka | 1 895 mm |
Výška | 1 685 mm |
Rozvor náprav | 2 790 mm |
Provozní hmotnost | 2 150 - 2 280 kg |
Objem zavazadlového prostoru | 539/1 543 l |
Základní cena | 1 790 000 Kč |
Cena testovaného modelu | 2 082 000 Kč |