Článek
Blíží se bouře. Mračna se začínají stahovat a v dálce se zahřmí. Obloha zčerná, zableskne se, jako když práskne bičem. Znovu zaburácí hrom, blíž a silněji. Otevřou se oblaka, vichr nabírá na síle, hrom už duní na plné pecky a blesky lítají jeden za druhým, až vám z toho běhá mráz po zádech. Cítíte to? Tak přesně takhle úžasně hrozivý zvuk má RC F Track Edition.
Jeho poctivý pětilitrový osmiválec vyhrává ze svých atmosféricky plněných plic na čtyři titanové koncovky výfuku. Zvuk naplňuje celou kabinu a široké okolí, s rostoucími otáčkami je stále hlasitější a hrubější, graduje od naštvaného vrčení přes zlostné ryčení až po majestátní burácení, které vzbuzuje posvátnou úctu právě jako dokonalá bouře.
Ostatně jeho pětilitrový V8 má také sílu jako bouře – konkrétně se bavíme o 464 koních a 520 Nm, které přes osmistupňový automat roztáčejí pouze zadní kola. Z klidu na stovku vystřelí za 4,3 sekundy a letí rychlostí až 270 km/h, takže můžete utíkat, jak chcete, ale stejně mu nemáte šanci uniknout.
I když jeho rychlost není dána jen hrubým výkonem, speciální verze Track Edition má totiž velmi propracovanou funkční aerodynamiku (to křídlo na víku kufru vážně není jen na okrasu) a prošla razantní dietou (střecha, kapota, aerodynamický paket a příčka za zadními sedadly z karbonu, kompaktnější sání motoru, výfukové vedení z titanu atd.), díky níž je o masivních 80 kg lehčí.
Z těch osmdesáti kil uspořili inženýři celých třicet na neodpružené hmotě (odlehčené díly náprav, duté zadní poloosy, karbon-keramické brzdové kotouče s lehčími brzdiči a kovaná 19palcová kola BBS), což vývojářům umožnilo víc si vyhrát s nastavením podvozku – Track Edition je tak paradoxně pohodlnější než výchozí RC F, v jeho nádherných anatomických sedačkách není žádný problém překonávat delší vzdálenosti. Jenže zároveň je těmi úpravami taky o dost ostřejší…
Do zatáček se vrhá s nadšením loveckého psa na stopě a jeho čumák vždy vyčenichá i ten nejskrytější apex, tlumiče se nenechají rozhodit žádnou nerovností, gumy jsou zakousnuté do asfaltu jako naštvaný pitbul, takže na výjezdu tomu můžete zase naložit, a rozpoutat tak další strašidelnou osmiválcovou bouři. Rovinka zmizí mrknutím oka, pak zase tvrdé brzdy, zatočit a bouře na výjezdu. A takhle to může jít klidně celý den dokola. Track Edition je totiž naladěné na totální nasazení v těch nejtvrdších podmínkách – podvozek se nikdy nevzdá, brzdy jsou k neutahání a motor zlostně hřmí po každém pobídnutí plynu.
Jenže za volantem pořád působí tak nějak… humpolácky. Řízení je těžké, motor musíte drtit ve vysokých otáčkách, měničový automat má určitou setrvačnost, a hlavně z auta pořád cítíte jeho hmotnost. I přes výraznou dietu Track Edition stále váží 1,7 tuny, které moc dobře cítíte na brzdách i při přenosech váhy. Tohle auto není žádná přítulná kočička, která vám jde na ruku, ale náladové monstrum, které musíte ovládnout a přísně ho vést zkušenou rukou.
Lexus RC F Track Edition je hodně výjimečné auto. Pravda, při okruhových bitvách asi na takové BMW M4 CS nebo Porsche 911 GT3 RS svou rychlostí stačit nebude, ale za volantem si ho určitě užijete, což platí i na okresce, a překvapivě použitelný je i na pohodové každodenní jezdění. Jasně, stojí nesmysl, jenže s ohledem na propracovanost a rozsah úprav, a především velmi omezenou produkci je jeho cena ospravedlnitelná.
Byla by ale škoda ho strčit do klimatizované garáže a z pohodlí křesla se sklenicí whisky v ruce sledovat, jak jeho cena roste. Kdepak, s tímhle autem se prostě musí jezdit a musí se s ním jezdit rychle a tvrdě, RC F Track Edition to tak prostě vyžaduje – bouři nezkrotíte!
Lexus si za RC F Track Edition řekne o 3 499 000 Kč (což je o masivních 900 tisíc víc než za běžné RC F) – to se však nijak nevymyká běžným cenám podobných speciálních edic. Ale cena vás trápit nemusí – Lexus totiž vyrobil jen 500 kusů (350 levostranných) a všechny jsou už vyprodané. Teď už můžeme jen plakat, že chudoba je svinstvo.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | vidlicový osmiválec, atmosférické plnění, uložený vpředu podél |
Zdvihový objem | 4 969 cm3 |
Výkon | 341 kW (464 k) při 7 000 ot./min. |
Točivý moment | 520 Nm při 4 800 ot./min. |
Převodovka | automatická, 8 stupňů |
Pohon | zadních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 715 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 4,3 s |
Maximální rychlost | 270 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 11,3 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 66 l |
Kola a pneumatiky | přední 255/35 R19, zadní 275/35 R19 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 710/1 845/1 390 mm |
Rozvor | 2 730 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 340 l |