Článek
Tento bílý Lexus LFA z roku 2012 kdysi patřil televizní celebritě a dědičce hotelového impéria Paris Hilton. Je to číslo 108 z celkových 500 vyrobených kusů. Paris auto koupila, když mělo najeto jen nějakých 27 kilometrů.
Způsob, jakým se Paris k tomuto stroji dostala, je poměrně kuriózní. Americká celebrita vůz vyměnila na protiúčet za žlutý Lexus z roku 2011, který dostala jako dar k 30. narozeninám od svého tehdejšího přítele. Takový dárek bychom si také nechali líbit. Bílým LFA jezdila přibližně dva roky, než jej posléze vyměnila za McLaren 650S.
A teď pro vás máme dobrou zprávu – nedošlo na změnu laku, žádná do očí bijící růžová invaze se tu naštěstí nekonala. Naopak, bílý lak je na LFA vlastně relativně decentní, což se o samotné karoserii Lexusu LFA tak úplně říct nedá, neboť je doslova prošpikovaná všemožnými průduchy a sacími otvory.
Interiér se potom nese v poměrně podobném duchu – kombinace bílé kůže, odhaleného hliníku a lesklého karbonu. Sedadla a část karbonového volantu pak pokrývá tmavě modrá kůže, doplněná o tmavě modré koberečky. Ani se nedivíme, že Paris auto bavilo celé dva roky, ovšem za nás můžeme říct, že by jej prodával snad jen blázen.
Jakkoliv je interiér vozu precizně a designově zpracovaný a exteriér tak akorát poutavý, vizuální stránka zdaleka není hlavní devizou Lexusu LFA. Pravda, automobilka Lexus (mimochodem spadající pod Toyotu) je sice známá hlavně výrobou luxusních sedanů a hybridních SUV, ale tohle je jiné kafe – LFA má závodní kořeny.
Auto bylo pečlivě vyvíjeno na nejobávanějším a nejnáročnějším okruhu na světě, takže LFA si nejvíc užívá zatáčky. Nenechá se ale zahanbit ani na rovinkách – 4,8l atmosférický plněný V10 dává výkon 560 koní ve stratosférických 8 700 otáčkách za minutu. To jsou otáčky, při kterých by motor každého běžného auta už dávno proletěl kapotou. Mimochodem, na onom neblaze proslulém německém okruhu také drželo svého času rekord mezi produkčními vozy.
Je tedy pravda, že LFA je špička jako celek, ovšem nejvíc vyčnívá právě motor. Lexus jej nechal vyladit od Yamahy, která kromě vynikajících motorek umí také skvělé motory. Záměrem bylo, aby motor LFA zněl úplně jako z Formule 1, a musíme říct, že se to povedlo dokonale – zasvěcení vědí, ale pokud mezi ně nepatříte, zkuste trochu pohledat na YouTube, stojí to za to.
Zajímavostí pak je, že z volnoběhu se tato strojovna vytočí až do červeného pole za 0,6 sekundy – což je koneckonců důvod, proč LFA dostalo digitální přístroje, nikoliv analogové. Běžné ukazatele by zkrátka nestíhaly takové tempo. A přestože se vůz prodával jako nový za horentní sumu, Lexus na něm nevydělá ani yen. Každé auto je pro automobilku ztrátové, protože celý vývoj zkrátka byl příliš nákladný. Částečně proto, že vedoucí Lexusu se v půli vývoje rozhodli „skrečovat“ původní hliníkovou konstrukci a nařídili vše udělat od začátku, jen z karbonu. To jen pro představu, s jakým perfekcionismem a pozorností k detailu je tento stroj postaven.
Tohle konkrétní LFA je momentálně na prodej v USA v aukční síni Marschall Goldman za přesně 495 900 dolarů, tedy 11,4 milionu korun. O mnoho víc, než kolik vůz stál jako nový – mezi sběrateli jde o velmi vyhledávaný investiční artikl. Vůz má navíc najeto pouze 3 930 mil, tedy nějakých 6 300 kilometrů.