Článek
Přivítejte novou éru luxusní divize japonské Toyoty, odstartovanou díky nabytým zkušenostem s vývojem sportovních vozů a hybridů. Koukáte se na předvoj dvacítky svěžích nebo modernizovaných vozidel, které značka hodlá do roku 2025 uvést na světové trhy. A že bude z čeho vybírat, Lexus totiž slibuje sedany, SUV i sporťáky ve formě hybridů, plug-in hybridů nebo čistých elektromobilů.
Automobilka není v těchto segmentech žádným zelenáčem, vzpomeňme třeba na supersport LFA, modely s přívlastkem F nebo na povedené evropské hybridy v čele s vlajkovým RX.
Bez větších okolků lze napsat, že půjde o nejrozsáhlejší transformaci za posledních sto let. Všechno na světě se mění – životní styl, priority, technologie, smýšlení, preference, výzkum, vývoj a tak dále. Základy Lexusu mají zůstat, tedy řemeslné zpracování, pověstná kvalita a další dílčí aspekty. Změny pocítí především milovníci elektropohonů, ty totiž půjdou masově do popředí. Cíl výrobce je ambiciózní, a to uhlíková neutralita do roku 2050 se zohledněním celého životního cyklu vozidel – od výroby po recyklaci.
Karoserie hraje na emoce, interiér kypí vzdušností (snad takový bude i v reálu), palubní technologie souzní s umělou inteligencí a zážitek z řízení má být údajně několikanásobně intenzivnější než dosud. Nebudeme vás zahlcovat detailním popisem toho, co sami vidíte, upozorníme jen na nové zadní logo (nápis) značky.
Uvnitř blíže zaujme kokpit orientovaný na řidiče, nabízející přirozenější splynutí s autem. Bavíme se například o provázaných spínačích na volantu s head-up displejem, navíc disponujícím rozšířenou realitou. Hodně velkou roli bude hrát hlasové ovládání nebo digitální klíč, využitelný třeba pro zapůjčení vozu nebo doručení zásilky do kufru.
Elektrická platforma studie LF-Z Electrified zahrnuje baterie umístěné podélně pod podlahou, což má za následek zvýšení tuhosti konstrukce automobilu a snížení přenosu hluku do kabiny. Inovativní pohon všech kol DIRECT4 umožňuje zcela nezávisle regulovat hnací síly elektromotoru na jednotlivá kola, proto bude vůz umět hladce přecházet mezi režimy předokolky, zadokolky nebo čtyřkolky.
Soustava řízení je elektronická, tedy bez mechanické vazby mezi volantem a tyčí řízení, což však není nic novátorského, jelikož podobný systém byl už dříve nasazen u vybraných modelů Infiniti. Nevýhoda? Ztráta fyzické odezvy ve věnci volantu. Výhoda? Žádné vibrace.
Ale nebyl by to Lexus, kdybychom uvnitř nenašli pár vychytávek. Tak třeba výsuvné kliky na sobě mají dotykový senzor pro odemčení, dveře se otevírají stiskem příslušného spínače a senzory monitorují okolí vozu, a tak případně varují před blížícím se autem či cyklistou, tedy eliminují potenciální kolizi při vystupování. Opět žádná novinka, podobný bezpečnostní systém mají vlajkové kousky automobilek Hyundai/KIA.
U panoramatického střešního okna jde nastavit stupeň zaclonění, zadní sedadla vás namasírují, dotykový panel střechy usnadní komunikaci mezi členy posádky a precizní audiosystém bude lahodit uším.
Technické údaje | Lexus LF-Z Electrified |
---|---|
Celková délka | 4 880 mm |
Celková šířka | 1 960 mm |
Celková výška | 1 600 mm |
Rozvor | 2 950 mm |
Pohotovostní hmotnost | 2 100 kg |
Dojezd na elektřinu | 600 km (WLTP) |
Typ baterie | Lithium-iontová |
Kapacita baterie | 90 kWh |
Nabíjecí výkon | 150 kW |
Způsob chlazení | Kapalinový |
Zrychlení 0–100 km/h | 3,0 s |
Nejvyšší rychlost | 200 km/h |
Maximální výkon | 400 kW (544 k) |
Maximální točivý moment | 700 Nm |
V březnu 2024 plánuje Lexus v závodu Šimojama (v prefektuře Aiči) otevřít nová obchodní, technologická, výstavní a konferenční centra. Budou zde působit také konstruktéři, návrháři a lidé zaměření na produktové plánování. Celý vývoj se tak přesune na jedno místo, ovšem automobily zažijí ještě náročnější testování, například i kvůli různým profilům terénu nebo pokročilému vyhodnocování vysokých cestovních rychlostí. Zvýší se rovněž podpora zachování přirozeného ekosystému a regenerace okolní fauny i flóry.
Je jasné, že technologický závan jedné z největších automobilových korporací nenechá globální trh chladným, a protože rok 2025 pomalu klepe na dveře, možná s nákupem bzučící Tesly ještě počkejte. Mohlo by se totiž stát, že severoamerické elektromobily Elona Muska budou oproti japonským lexusům působit jen jako dětské hračky.