Hlavní obsah

Lexus IS300h F Sport - Vykašlete se na sportování

Foto: Archiv Garáž.cz

Skoro se až chce napsat, že je to klon Priusu. Je také červený, šišatý a s hybridním pohonem. Jenže Lexus nabízí přesně to, co Toyota výrazně postrádá. Dokáže ale obstát v konkurenci prémiových sedanů?

Článek

Značka Lexus platí za takovou alternativu k německé prémiové konkurenci a dává vám možnost vystoupit z davu stejných, nebo minimálně výrazně podobných aut. Pokud tedy nechcete trojku, céčko nebo A4, dost pravděpodobně skončíte za volantem Lexusu IS. Ten se loni na pařížském autosalonu představil v modernizované verzi a díky ní si hodlá vylepšit svá prodejní čísla.

Foto: Archiv Garáž.cz

Zatímco první a druhá generace nejmenšího sedanu IS byly relativně usedlá, s tou třetí se objevil výrazně excentrický design. Možná až moc, protože u modernizované verze, jakoby se u Lexusu trochu umravnili a tu složitou klikatici ze spodku nárazníku odstranili. Také tvar předních světel je jiný, i když stále má pod sebou hokejky diodového denního svícení. Hodně křivek a hran je tady ale nadále, takže se současní zákazníci nemusí bát. Pro umírněnost zkrátka musíte jinam. Stejně jako pro kombík, který automobilka už od druhé generace vůbec nenabízí.

Foto: Archiv Garáž.cz

Kdyby vám tvary běžné verze nestačily, je tu možnost připlatit si za balíček F Sport. České zastoupení to u testovacího Lexusu udělalo a tak má náš kousek jiný nárazník, sportovnější mřížku masky chladiče s jiným vzorem výplně a osmnáctipalcová kola. K nápadně červené barvě to hezky ladí. V téhle verzi rozhodně nemůžete říct o IS, že je nudné a nenápadné.

Netradiční tvary a řešení Lexus používá i v interiéru. Modernizovaná verze se dočkala nového volantu a úprav na středovém tunelu. I horní část palubky je trochu jiná, protože Lexus po faceliftu do vozu montuje větší displej s úhlopříčkou 10,3 palce. K nastavování funkcí infotainmentu se dá používat ovladač Remote Touch Interface, ale někdy jako by na dotek reagoval až příliš citlivě a zadávat s ním adresu bylo spíš horší, než lepší. Bohatou výbavu doplňuje tempomat, výhřev a odvětrávání kožených předních sedadel a parkovací senzory na obou koncích auta s couvací kamerou.

Foto: Archiv Garáž.cz

Dojem ale zachrání kvalitní a precizně zpracované materiály. Díky nim sedíte v příjemné pozici na pohodlném koženém sedadle s elektrickým nastavováním a paměti na tři uložené pozice. Uvítal bych ale poněkud nižší ukotvení sedadla vzhledem ke sportovnímu zaměření auta. A také sedák by mohl být o něco delší, nebo alespoň s možností jeho prodloužení. Prostor vzadu je srovnatelný s nejbližšími konkurenty a dostatečný, i když na delší cesty to pro dlouhány s místem na nohy i hlavu není nejpohodlnější. Celkem malý je ale kufr, který kvůli bateriím hybridního pohonu přišel o 30 litrů svého objemu a nabízí tedy pouhých 450 litrů. Navíc se sem kvůli akumulátoru nevejde ani rezerva.

U Lexusu nemůžete mít naftový motor, pro spořílky je tu totiž hybridní verze 300h. Ta má pod kapotou navzdory názvu čtyřválec o objemu 2,5 litru s přímým vstřikováním a proměnným časováním ventilů. K tomu je připojen elektromotor a celkový výkon auta dosahuje hodnoty 220 koní a 221 Nm. Všechen výkon jde přes převodovku e-CVT na zadní kola. Ani na papíře to dnes nepůsobí jako vysoké hodnoty a reálně hybridní IS opravdu není zrovna sportovním sedanem. Umí sice jezdit hodně rychle, znamená to ale pedál prakticky až na podlaze a delší rozjíždění k vysokým rychlostem. Můžete zkusit i častější řazení pádly pod volantem (případně sekvenčně voličem automatu, který má ale nelogické uspořádání), ale to na rychlost auta přílišný vliv nemá. To vše ale pochopitelně výměnou za vyšší spotřebu. A také za umělý zvuk z reproduktorů, který není moc reálný.

Foto: Archiv Garáž.cz

Mnohem lepší je s Lexusem jezdit klidně a pohodově. Pak se totiž projeví hlavní přednost hybridního auta – nízká spotřeba. Reálně v běžném tempu jde zhruba o 7 litrů, není ale problém dostat se ještě níž. A vzhledem k poměrně necitlivému řízení se i klidnější pomalá jízda stejně příjemnější.

Hybridní pohon Lexusu funguje opravdu skvěle a benzínový motor se vypíná při každé příležitosti. Při opatrné jízdě můžete rychlostí do 50 km/h ujet čistě na elektriku až 3 kilometry. Za nízkou spotřebu vděčí japonský sedan i špičkově propracované aerodynamice, která současně zajišťuje i perfektní aerodynamické odhlučnění. Právě kvůli tomu je ale více slyšet hluk od podvozku, který sice české hrbolaté silnice zvládá obstojně, ale na kvalitním povrchu by mu bylo lépe.

Foto: Archiv Garáž.cz

Má tedy Lexus na zamýšlenou konkurenci německých prémiových sedanů? Určitě ano, navíc i základní cena za hybridní verzi je dost zajímavá. Pokud vyhledáváte neotřelý vzhled, je dost možná IS tím pravým pro vás. Jen si nemyslete, že spousta křivek a hran znamená i sportovní model, IS je hlavně o komfortu. S modelem IS F jsme se museli před několika lety rozloučit a sportovní zážitky tak raději hledejte u kupé RC F. U sedanu IS bych se na sportovní vzhledový paket F Sport i vykašlal a raději si objednal výbavu pro komfortnější jízdu.

Technické údaje: Lexus IS300h
MotorZážehový řadový čtyřválec
Objem2494 cm3
Výkon133 kW (178 k)/6000 ot. (220k kombinovaně)
Točivý moment221 N.m/4200-5400 ot.
PřevodovkaBezestupňová automatická
Maximální rychlost200 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h8,4 s
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace)4,7/4,8/4,6 l na 100 km
Provozní/užitečná hmotnost1720/425 kg
Rozměry (délka x šířka x výška)4690 x 1780 x 1490 mm
Rozvor2650 mm
Objem nádrže66 l
Objem zavazadelníku450/- l
Základní cena1 235 000 Kč

Historie IS

Prvn Lexus IS se objevil už vroce 1999 a prodval se tehdy tak jako Toyota Altezza. Měl jednoduch design a nabzel se tak jako kombi. Auto bylo hodně populrn vUSA, mezi mladšmi řidiči a tunery do takov mry, že se prosadilo i do hern srie Need For Speed (ano, i j jsem si ho vthle srii upravoval). Druh generace se objevila vroce 2005 už pouze jako sedan sdieselem a V6 vnabdce. Od roku 2007 se prodvalo sportovn IS F smotorem V8. Současn generace je tak na trhu od roku 2013 a ta se vyznačuje spektakulrnm designem, kter byl po dvou usedlch generacch opět něčm novm.

Načítám