Článek
Značka Lexus platí za takovou alternativu k německé prémiové konkurenci a dává vám možnost vystoupit z davu stejných, nebo minimálně výrazně podobných aut. Pokud tedy nechcete trojku, céčko nebo A4, dost pravděpodobně skončíte za volantem Lexusu IS. Ten se loni na pařížském autosalonu představil v modernizované verzi a díky ní si hodlá vylepšit svá prodejní čísla.
Zatímco první a druhá generace nejmenšího sedanu IS byly relativně usedlá, s tou třetí se objevil výrazně excentrický design. Možná až moc, protože u modernizované verze, jakoby se u Lexusu trochu umravnili a tu složitou klikatici ze spodku nárazníku odstranili. Také tvar předních světel je jiný, i když stále má pod sebou hokejky diodového denního svícení. Hodně křivek a hran je tady ale nadále, takže se současní zákazníci nemusí bát. Pro umírněnost zkrátka musíte jinam. Stejně jako pro kombík, který automobilka už od druhé generace vůbec nenabízí.
Kdyby vám tvary běžné verze nestačily, je tu možnost připlatit si za balíček F Sport. České zastoupení to u testovacího Lexusu udělalo a tak má náš kousek jiný nárazník, sportovnější mřížku masky chladiče s jiným vzorem výplně a osmnáctipalcová kola. K nápadně červené barvě to hezky ladí. V téhle verzi rozhodně nemůžete říct o IS, že je nudné a nenápadné.
Netradiční tvary a řešení Lexus používá i v interiéru. Modernizovaná verze se dočkala nového volantu a úprav na středovém tunelu. I horní část palubky je trochu jiná, protože Lexus po faceliftu do vozu montuje větší displej s úhlopříčkou 10,3 palce. K nastavování funkcí infotainmentu se dá používat ovladač Remote Touch Interface, ale někdy jako by na dotek reagoval až příliš citlivě a zadávat s ním adresu bylo spíš horší, než lepší. Bohatou výbavu doplňuje tempomat, výhřev a odvětrávání kožených předních sedadel a parkovací senzory na obou koncích auta s couvací kamerou.
Dojem ale zachrání kvalitní a precizně zpracované materiály. Díky nim sedíte v příjemné pozici na pohodlném koženém sedadle s elektrickým nastavováním a paměti na tři uložené pozice. Uvítal bych ale poněkud nižší ukotvení sedadla vzhledem ke sportovnímu zaměření auta. A také sedák by mohl být o něco delší, nebo alespoň s možností jeho prodloužení. Prostor vzadu je srovnatelný s nejbližšími konkurenty a dostatečný, i když na delší cesty to pro dlouhány s místem na nohy i hlavu není nejpohodlnější. Celkem malý je ale kufr, který kvůli bateriím hybridního pohonu přišel o 30 litrů svého objemu a nabízí tedy pouhých 450 litrů. Navíc se sem kvůli akumulátoru nevejde ani rezerva.
U Lexusu nemůžete mít naftový motor, pro spořílky je tu totiž hybridní verze 300h. Ta má pod kapotou navzdory názvu čtyřválec o objemu 2,5 litru s přímým vstřikováním a proměnným časováním ventilů. K tomu je připojen elektromotor a celkový výkon auta dosahuje hodnoty 220 koní a 221 Nm. Všechen výkon jde přes převodovku e-CVT na zadní kola. Ani na papíře to dnes nepůsobí jako vysoké hodnoty a reálně hybridní IS opravdu není zrovna sportovním sedanem. Umí sice jezdit hodně rychle, znamená to ale pedál prakticky až na podlaze a delší rozjíždění k vysokým rychlostem. Můžete zkusit i častější řazení pádly pod volantem (případně sekvenčně voličem automatu, který má ale nelogické uspořádání), ale to na rychlost auta přílišný vliv nemá. To vše ale pochopitelně výměnou za vyšší spotřebu. A také za umělý zvuk z reproduktorů, který není moc reálný.
Mnohem lepší je s Lexusem jezdit klidně a pohodově. Pak se totiž projeví hlavní přednost hybridního auta – nízká spotřeba. Reálně v běžném tempu jde zhruba o 7 litrů, není ale problém dostat se ještě níž. A vzhledem k poměrně necitlivému řízení se i klidnější pomalá jízda stejně příjemnější.
Hybridní pohon Lexusu funguje opravdu skvěle a benzínový motor se vypíná při každé příležitosti. Při opatrné jízdě můžete rychlostí do 50 km/h ujet čistě na elektriku až 3 kilometry. Za nízkou spotřebu vděčí japonský sedan i špičkově propracované aerodynamice, která současně zajišťuje i perfektní aerodynamické odhlučnění. Právě kvůli tomu je ale více slyšet hluk od podvozku, který sice české hrbolaté silnice zvládá obstojně, ale na kvalitním povrchu by mu bylo lépe.
Má tedy Lexus na zamýšlenou konkurenci německých prémiových sedanů? Určitě ano, navíc i základní cena za hybridní verzi je dost zajímavá. Pokud vyhledáváte neotřelý vzhled, je dost možná IS tím pravým pro vás. Jen si nemyslete, že spousta křivek a hran znamená i sportovní model, IS je hlavně o komfortu. S modelem IS F jsme se museli před několika lety rozloučit a sportovní zážitky tak raději hledejte u kupé RC F. U sedanu IS bych se na sportovní vzhledový paket F Sport i vykašlal a raději si objednal výbavu pro komfortnější jízdu.
Technické údaje: Lexus IS300h | |
---|---|
Motor | Zážehový řadový čtyřválec |
Objem | 2494 cm3 |
Výkon | 133 kW (178 k)/6000 ot. (220k kombinovaně) |
Točivý moment | 221 N.m/4200-5400 ot. |
Převodovka | Bezestupňová automatická |
Maximální rychlost | 200 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 8,4 s |
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) | 4,7/4,8/4,6 l na 100 km |
Provozní/užitečná hmotnost | 1720/425 kg |
Rozměry (délka x šířka x výška) | 4690 x 1780 x 1490 mm |
Rozvor | 2650 mm |
Objem nádrže | 66 l |
Objem zavazadelníku | 450/- l |
Základní cena | 1 235 000 Kč |
Historie IS
Prvn Lexus IS se objevil už vroce 1999 a prodval se tehdy tak jako Toyota Altezza. Měl jednoduch design a nabzel se tak jako kombi. Auto bylo hodně populrn vUSA, mezi mladšmi řidiči a tunery do takov mry, že se prosadilo i do hern srie Need For Speed (ano, i j jsem si ho vthle srii upravoval). Druh generace se objevila vroce 2005 už pouze jako sedan sdieselem a V6 vnabdce. Od roku 2007 se prodvalo sportovn IS F smotorem V8. Současn generace je tak na trhu od roku 2013 a ta se vyznačuje spektakulrnm designem, kter byl po dvou usedlch generacch opět něčm novm.