Článek
Za kolik byste chtěli jezdit po městě? Byli byste rádi za šest litrů? A co takhle, kdyby to bylo kolem pěti? Nebo dokonce čtyř? Právě taková čísla totiž můžete vidět na displeji CT 200h při brázdění ulic metropolí – tam se tohle auto cítí jako doma. Nejmenší Lexus pohání hybridní ústrojí kombinující benzinovou osmnáctistovku s elektromotorem.
Hybridní pohon byl přímo stvořený pro náročné podmínky neustálého zrychlování a zpomalování, čekání na semaforech a poskakování v zácpách. Kde se běžná auta trápí, tam CT ukazuje svou silnou stránku. A navíc je u toho zcela tichý – ve spoustě situací si totiž vystačí s elektrickým pohonem, a když mu na pomoc přispěchá benzinový motor, snaží se to dělat tiše a nenápadně.
Až mimo město si benziňák musí vyhrnout rukávy a pustit se pořádně do práce, a i když u toho zřetelně brumlá (při ostřejší akceleraci ho CVT převodovka drží ve vyšších otáčkách, kde už slyšet je), pořád pracuje se skvělou efektivitou – průměrná spotřeba při kombinované jízdě se pohybovala kolem skvělých pěti litrů. Na to byste jinak potřebovali turbodiesel, který by o sobě svým typickým klapáním dával vědět neustále. S CT ale často splýváte na elektřině, ani si toho nevšimnete.
Částečně i proto, že se na řízení nemusíte nějak enormně soustředit. Řízení je přirozené, prémiově tužší podvozek je jistý a zároveň dost poddajný a pohon si žije vlastním, velmi nenápadným životem. Řídit CT je tak naprosto nenáročné, takže se začnete rozhlížet po interiéru, hrát si s tlačítky a infotainmentem – a tady celý skvělý dojem z CT dostane vážné trhliny. Nedá se totiž přehlédnout, že celá kabina Lexusu CT vypadá… jak to říci diplomaticky… poněkud zastarale.
Je to proto, že Lexus CT prostě je poněkud zastaralý – na trhu se poprvé objevil v roce 2011 a od té doby se i přes decentní facelift nijak zásadně nezměnil. Což je průšvih, protože současná konkurence je v oblasti interiérového designu, infotainmentů, konektivity a komfortní výbavy o světelné roky jinde. Takže paradoxně i přes svůj moderní a konkurencí nepřekonaný pohon, který vyniká úsporným provozem a tichou jízdou, je CT 200h nejzaostalejším autem v segmentu. Navíc v segmentu, který čím dál víc preferuje crossovery.
Naštěstí na to má Lexus odpověď – model UX. Benzinová verze je jen o 50 tisíc dražší a hybridní o rovných sto, ale za své peníze dostanete výrazně stylovější, modernější, výkonnější a celkově lepší auto, takže to budou hodně dobře utracené peníze. Nebo naopak ušetřete nějakých 150 tisíc a sáhněte po sesterské Toyotě C-HR, funky hybridním crossoveru do města, který se těší velké oblibě. Jako ojetina je CT 200h možná velmi atraktivní auto, ale za cenu nového auta seženete spoustu zajímavějších alternativ.
Základní verze CT 200h Elegance stojí 750 000 Kč, lépe vybavená testovaná varianta Prestiege vyšla na 790 000 Kč, ale pokud chcete skutečný infotainment s hi-fi Mark Levinson, koženým čalouněním a dalšími prémiovými prvky, musíte si připlatit za verzi Luxury za 1 050 000 Kč. Což už je naprostý nesmysl...
Technické údaje | |
---|---|
Pohonná jednotka | hybridní ústrojí, synchronní elektromotor kombinovaný s benzinovým řadovým čtyřválcem 1,8 l uloženým vpředu napříč |
Benzinový motor | 73 kW (99 k) a 142 Nm |
Elektromotor | 60 kW (82 k) a 207 Nm |
Celkový výkon | 100 kW (136 k) |
Převodovka | automatická, s plynule měnitelným převodem eCVT |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 410 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 10,3 s |
Maximální rychlost | 180 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 4,1 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 45 l |
Kola a pneumatiky | 215/45 R17 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4350/1 765/1 460 mm |
Rozvor | 2 600 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 275 l |