Článek
Mít svou luxusní značku v rámci velké automobilky je vcelku běžná věc. U těch asijských tady máte Infiniti (kterou v roce 1989 založil Nissan) nebo Genesis u Hyundaie. Mercedes-Benz má Maybach a teoreticky můžeme říci, že Audi je luxusní značkou Volkswagenu.
Toyota takovou značku také potřebovala. Může za to i situace na konci osmdesátých let, kdy byl omezován dovoz japonských aut do Spojených států. Lepší než draze dovážet levné Toyoty se tak finančním stratégům firmy jevil export luxusního auta s vyšší marží.
Celé to ale začalo ještě o pár let dříve. Lexus oficiálně uvádí, že v srpnu 1983 Eiji Toyoda, předseda správní rady japonské automobilky, zadal na tajné schůzce vysokým manažerům úkol - vytvořit luxusní automobil, který bude konkurovat těm nejlepším na trhu.
Toyota nenechala nic náhodě. Vytvořila 400 prototypů a testovala je v Japonsku, USA i v Evropě. Lexus všechno vsadil na jednu kartu a nic nepodcenil: na projektu s interním označením F1 pracovalo 1 400 konstruktérů a 60 designérů plus dalších 2 520 dalších technických pracovníků.
Lexus tak vstoupil na severoamerický trh v květnu roku 1989. Měl jediný model, kterému pod kapotou hrál čtyřlitrový benzinový osmiválec. Ten bezmála pětimetrový vůz (4 995 mm) tlačil vpřed 280 koňskými silami a 353 newtonmetry. Síla motoru se přenášela na zadní kola skrz čtyřstupňovou automatickou převodovku. Spotřeba paliva dosahovala dle katalogu v dnešní době hrozivých 13 l/100 km, ale to byla hodnota, kterou na začátku devadesátých let u takto luxusních sedanů nikdo neřešil, notabene v USA.
Úspěch na sebe nenechal čekat. Jen za první měsíc se prodalo 2 919 modelů LS 400. Dva roky po uvedení se Lexus stal prodávanějším než Mercedes či BMW. Na evropské trhy přišel Lexus v roce 1990, kdy opět vsadil vše na jedinou osvědčenou kartu – vlajkovou loď LS 400.
Čím si vlastně získala japonská značka srdce zhýčkaných Evropanů a Američanů? LS 400 sice nevypadlo originálně, ale nabízelo minimálně stejný komfort jako tehdejší třída S od Mercedesu (W126).
Bylo to velké, pohodlné auto, které nabízelo špičkové dílenské zpracování a ty nejlepší materiály - pro kabinu se například vybíralo z 24 (!) různých druhů dřeva. A výrobce tvrdil, že na kapotě může být pyramida ze skleniček na víno, která ani při rychlosti 140 km/h nespadne.
Dnes je nabídka nepřeberná, a když se podíváte na oficiální stránky, napočítáte 12 modelových řad. Na tuzemský trh Lexus vstoupil v roce 1993, tedy ve stejném roce, kdy u nás začal působit oficiálně dovozce Toyoty. Podobně úspěšný jako v USA ale Lexus v Česku není. V luxusním segmentu mu s modelem LS patří až páté místo, před ním je v prodejích Mercedes, BMW, Porsche i Audi. Češi ale možná na chuť této značce teprve přijdou.