Článek
Dnešní doba přitakává do noty spíše benzinovým motorům, které jsou v očích Evropské unie čistější než dieselové agregáty spalující naftu, často označovanou jako ďáblovo palivo. Ve Spojených státech vám budou většinou tvrdit, že diesel patří do náklaďáků, a ne do osobních aut.
V Rusku taktéž preferují benzin, takže větším odbytištěm pro zkapalněné dinosaury je Evropa, která naftu postupně odmítá a nahrazuje ji elektřinou. V současné době však stále koupíte několik málo vozů se vznětovým motorem, kvůli kterým si nebudete muset brát dvě hypotéky nebo rozprodat majetek.
Dacia Lodgy
Dacia Lodgy celkem slušně kombinuje vlastnosti dodávkového automobilu a rodinného MPV, protože nabízí variabilní provedení a až 7 míst k sezení. Verze s dieselovým motorem o objemu 1,5 litru a s výkonem 95 koní vyjde na necelých 350 tisíc korun, respektive na skoro 370 tisíc v případě sedmisedadlové verze. Navíc už jde o střední výbavovou variantu, takže s autem dostanete i užitečné komfortní prvky – například tempomat, klimatizaci nebo parkovací kameru.

Dacia Lodgy nabídne levný diesel a až 7 míst k sezení
Peugeot 208
Nový Peugeot 208 je sice úžasný vůz se lvími drápy vpředu, ale už poněkud dražší. Levný čtyřválcový turbodiesel hledejte v předchozí generaci, která se momentálně doprodává. V rámci akčního ceníku totiž vyjde základní provedení s naftovou patnáctistovkou na 328 tisíc korun. Takže pokud vám nevadí starší model, ale preferujete homologovanou spotřebu 3,2 litru na sto (dle normy NEDC), pak pro vás máme jeden žhavý tip.

Minulou generaci Peugeotu 208 koupíte ještě v rámci doprodeje, proto nabízí naftový motor za atraktivní cenu
Fiat Fiorino
V rámci doprodejů užitkových aut od značky Fiat Professional si můžete pořídit malého prcka Fioriono, který vyjde ve dvoumístném provedení na 319 319 Kč s daní nebo na 341 341 Kč s daní v případě pětimístné verze. V obou případech však dostanete vznětovou třináctistovku s výkonem 80 koní.

Levný Fiat Fiorino koupíte ve dvoumístné nebo pětimístné verzi
Volkswagen Caddy
Také u německého Volkswagenu se dá najít auto, které má naftový motor a relativně rozumnou cenu. Německá značka se označuje za prémiovou, proto za základní model Caddy se dvěma místy k sezení dáte skoro 412 tisíc korun a dostanete dvoulitrový diesel naladěný na 75 koní a pětirychlostní manuál. Další varianty Caddy už jsou výrazně dražší.

Volkswagen Caddy patří k dražším modelům. Kdyby se prodával s logem Škodovky, možná by i cena byla lepší
Hyundai i30
Na poli levných dieselů figuruje také jihokorejský Hyundai a jeho v Česku nejprodávanější model i30. U hatchbacku ve druhé nejnižší výbavě Trikolor totiž dostanete za necelých akčních 390 tisíc vznětový motor o objemu 1,6 litru, který poskytne výkon 115 koní a spolupracuje se šestirychlostním manuálem. Navíc uvnitř najdete pár užitečných výbavových prvků, jakými jsou například klimatizace nebo samočinné přepínání dálkových světel.

Hyundai i30 se prodává také s dieselem. Nejlevnější je karosářská varianta hatchback, poté kombi a nakonec liftback, který je výrobcem označovaný jako Fastback
Opel Combo Life
Jedno z posledních malých MPV na trhu se může pochlubit dieselovým motorem už za 382 900 Kč, ovšem ve zcela základní výbavě, která sice nabídne mnoho funkčních prvků, ovšem chybí zde klimatizace. Tu si sice můžete za 25 tisíc dokoupit, ale to už se pomalu dostaneme za hranici cenově dostupného vozu.

Opel Combo Life patří k posledním z rodu čistokrevných MPV
Citroën C4 Cactus
Jen těsně pod hranicí 400 tisíc se prodává osobitý Citroën C4 Cactus s naftovým motorem o objemu 1,5 litru a výkonu 100 koní. V rámci akčních balíčků a výkupu starého vozu můžete dosáhnout na cenu necelých 375 tisíc. V rámci výbavy však auto nabízí velmi zajímavé prvky typu automatická klimatizace, dotyková obrazovka a další. Cactus však končí, takže takhle osobité auto už Citroën asi nenabídne, proto si s případným nákupem pospěšte.

Citroën C4 Cactus je velmi osobitý, ale nemá dobré prodeje, proto jeho nástupce bude výrazně jiný
Renault Clio
Populární model od francouzského Renaultu s naftovým motorem o výkonu 115 koní a síle 260 Nm se prodává za 395 tisíc korun. Pokud však opravdu toužíte po zbrusu novém modelu Clio s chrochtající patnáctistovkou, můžete dealerovi prodat svůj starý vůz a na nový získat zvýhodnění. Pak vás nákup auta v druhé nejnižší výbavě se vznětovým agregátem vyjde na 370 tisíc.

Renault Clio si sice většina lidí koupí s benzinovým motorem, ale pro milovníky nafty má výrobce připravenou vznětovou patnáctistovku
Levných dieselů není moc, viďte? Někteří výrobci se v našem seznamu ani neobjevili, protože buď prodávají koncernové modely se stejnou charakteristikou, nebo se v jejich nabídkách levný diesel nenachází. Vás se však ptáme, jestli preferujete benzin, diesel, alternativní paliva nebo elektřinu? Dejte nám to vědět prostřednictvím ankety níže.