Hlavní obsah

Nejlepší „rychlé“ ojetiny aneb Hodně koní za málo peněz

Foto: Audi

Když má auto pořádný výkon a je rychlé, bývá také většinou drahé. Pro zájemce s omezeným rozpočtem je tak trh ojetin jedinou možností, jak si nějaké sportovní nebo rychlé auto se silným motorem dopřát. Tato auta, která jsme vybrali, jsou ve svých cenových kategoriích asi nejlepší.

Článek

Pro plno zájemců o nějaké atraktivnější ojeté auto jsou důležité dynamické parametry. Mnohdy jsou lidé i smířeni třeba s vyšší servisní náročností a větší rizikovostí takových aut, jen když budou rychlá. Takže dá se někde za málo peněz koupit hodně koní?

Jasně, můžete si koupit nabourané BMW M5 s desetiválcem, ale buďme realisté a podívejme se na použitelná a vlastně docela slušná a spolehlivá auta. Protože má ale každý zájemce o ojetinu jiný rozpočet, zkusme takové vozy vybírat v jednotlivých cenových kategoriích, a tak najít asi nejlepší (nebo aspoň nejzajímavější) auta se silnými motory.

Ojeté sportovní auto do 50 tisíc: BMW s šestiválcem

Foto: BMW

Ze slušných E36 bez koroze se stává sběratelská rarita, ostatní končí ve šrotu. Roli levného bavoráka pomalu přebírá generace E46, ale v relaci do 50 tisíc jsou to jen zubožení mrzáci. Slušný šestiválec pořád stojí tak 70 tisíc

Tohle si odbydeme rovnou. V nejnižší kategorii do 50 tisíc korun je asi jedinou relativně slušnou volbou nějaké starší BMW s benzinovým řadovým šestiválcem. Není to vyloženě sportovní auto, ale pořád lepší tohle než „haťapka“ po dědovi, že? Třílitry a jiné vrcholné verze se pomalu stávají sběratelskými raritami, ale dvaapůlek je ještě docela dost. Jenom to za těch 50 tisíc nebude žádná hitparáda, protože slušné šestiválcové E46 se prodávají tak od 70 tisíc nahoru a na pěknou E36 dnes už prakticky nenarazíte.

Za 50 tisíc se musíte smířit s korozí, neoriginálními úpravami a asi už dost zuboženým stavem. Utrápené benzinové šestiválce často šíleně berou olej, autům skučí diferenciály a převodovka se musí obsluhovat bouracím kladivem. Ke staršímu BMW s benzinovým šestiválcem, které může jezdit opravdu pěkně a svižně, je lepší přistupovat jako k začátku zajímavého projektu. Naučíte se spoustu věcí dělat na autě sami a s trochou trpělivosti se dá i s relativně rozumným rozpočtem udělat ze starého bavoráka docela slušné auto. Potřebujete ale místo, čas a nějaký stabilní rozpočet, protože takové auto už bude jen spotřebovávat peníze a jiné zdroje. Jestli tohle dát nemůžete, nechte si zajít chuť a dál raději žmoulejte čepici. Vyjde to levněji.

Ojeté sportovní auto za 100 tisíc: Suzuki Swift Sport

Foto: Suzuki

Suzuki Swift Sport možná nemá drtivý výkon v přímce, ale je to svižné a vlastně velmi zábavné auto. Potěší i velice slušná spolehlivost a kvalita. Na učení dynamické jízdy je tohle asi bezpečnější auto než starý silný bavorák

Pokud to rozpočet dovolí a máte na auto nějakých 100 až 150 tisíc, buď můžete shánět hezkého bavoráka s třílitrem (ale pořád budou platit ty samé věci, co jsme si napsali výše, jen už to nebude taková katastrofa), nebo můžete vsadit na jistotu a sáhnout po kapesním Suzuki Swift Sport. Tenhle malý hatchback je mimořádně talentované auto, a pokud nejste za volantem úplné dřevo, na okresce s ním naprášíte papírově mnohem silnějším autům. Klidně i tomu bavoráku.

V nižší cenové relaci se pohybují slušné vozy druhé generace, ta třetí (objektivně lepší a kvalitnější) je spíše záležitostí blízkou 200 tisícům. Atmosférická šestnáctistovka s hezkým zvukem a charakterem je v zásadě spolehlivá, ale prověřte ji, jestli nejeví stopy velké spotřeby oleje. Utrápená auta pak mají unavené převodovky a počítejte s investicí do spojky a do brzd. Na korozi tenhle Swift zas tolik netrpí, ale lepší ochranu má až dražší třetí generace.

Ojeté sportovní auto za 200 tisíc: Renault Clio R.S.

Foto: Renault

Renault Clio ve verzi R.S. už je opravdu rychlé auto, ostrá verze Cup může fungovat jako dostupná hračka na okruhy. Spolehlivost je slušná, ale auto potřebuje velmi pečlivého majitele

Opravdu pěkné svezení nabídne hatchback Clio R.S., který se svým točivým atmosférickým dvoulitrem o výkonu skoro 200 koní a opravdu dobrými jízdními vlastnostmi působí jako ostré závodní auto. Kusy v pěkném stavu lze koupit za nějakých 200 až 250 tisíc korun. Tenhle Renault potěší i slušnou spolehlivostí a mechanickou odolností, i když zcela neprůstřelná ta technika není a vůz po lajdáckém majiteli už bude brát olej a převodovka bude na odchodu.

Nechte auto důkladně prověřit, protože i přes relativně jednoduchou techniku nejsou opravy nejlevnější. Asi se budete muset smířit s neoriginálními úpravami podvozku a brzd, ale pokud jsou udělány pořádně a jedná se o doplňky ušité Cliu R.S. na míru, vlastně to není takový problém. S těmito auty se často jezdí na okruhu a různé amatérské soutěže, takže hledejte stopy po nehodách. Některá auta už toho za sebou mají opravdu hodně.

Ojeté sportovní auto za 250 tisíc: Honda Civic Type-R

Foto: Honda

Pokud Honda Civic Type-R dostává pravidelný servis a majitel jí nedává za uši za studena, vydrží toho opravdu hodně. Design nesedne každému, ale dynamice se nic vytknout nedá

V relaci kolem 250 tisíc korun se dá sehnat slušná Honda Civic Typre-R s atmosférickým vysokootáčkovým dvoulitrem, který vám svých 200 koní zadarmo nedá. Musíte si je zasloužit. Je to velmi spolehlivé auto, které, pokud dostává pravidelný servis, vydrží opravdu hodně. Na rozdíl od obyčejného Civicu také opravdu pěkně jezdí, ovšem výkon musíte z motoru dolovat. Do 4 000 otáček se toho moc neděje, teprve až tak od 6 000 motor letí jako blesk.

Točivý charakter naznačuje, že tenhle motor bude hodně citlivý na pečlivost majitele, ale dobrou zprávou je, že znalci se o svá auta dobře starají. Ověřitelná servisní historie je velkým bonusem i pro další prodej, ale i tak pečlivě prověřujte, jestli už motor (a převodovka) nemele z posledního. Pozor také na korozi, která postihuje extrémně vytěžovaná auta s vysokými nájezdy. Trpí na ni také lajdácky opravené bouračky.

Ojeté sportovní auto do 300 tisíc: Audi S6 5.2 V10

Foto: Audi

Chcete Lamborghini, se kterým můžete jezdit každý den a stojí stejně jako ojetá Octavia? Tady ho máte! Audi S6 s desetiválcem je nenápadný sedan, který klidně pojede 300 km/h

A teď trochu z jiného soudku. Někdo nechce ostrý sporťák, ale hledá pohodlné a reprezentativní auto se silným motorem. Jedním tipem může být Audi A6, které mělo pod kapotou atmosférický desetiválec od Lamborghini. Jako nové stálo přes tři miliony, dnes ho můžete mít za méně než desetinu původní ceny. Prodávalo se ve verzi S6 a s ním se jedná o opravdu rychlé a velice nenápadné auto. Nalepte dozadu cedulku 1.9 TDI a můžete vyrazit lovit supersporty.

Čárou přes rozpočet budou keramické brzdy, které stojí víc než celé auto. Ale dají se přestavět na standardní systém, i když to levné a jednoduché nebude. Obvykle platí, že první investice do S6 V10 spolkne tak 150 - 200 tisíc korun. Pozornost vyžaduje podvozek, pohon všech kol včetně převodovky a také motor. Auto vybírejte se specialistou, který pozná, jestli je v něm potenciál, nebo se už jedná jen o vrak dobrý tak na rozprodej na náhradní díly.

Ojeté sportovní auto do 300 tisíc: BMW 745i/750i E67

Foto: BMW

Technika BMW řady 7 E65/E66 je složitá, ale specialista ji dokáže udržet při životě. Smiřte se ale s tím, že vám první nutný servis vysaje z kapsy další 100 až 150 tisíc

Stejně jako výše uvedené Audi koupíte i tohle BMW za necelých 300 tisíc korun, ovšem tam to jen začne. Pokud se smíříte s tím, že do vozu ihned padne dalších 150 tisíc, vlastně můžete mít mimořádně dynamickou luxusní limuzínu, která už vydrží navždy. Potřebuje jen pečlivou údržbu a nesmíte na drobnostech šetřit. Svěřte ji proto specialistovi, který tento model detailně zná a ví, co se musí udělat a jak.

Atmosférický osmiválec je v zásadě spolehlivý, ale po letech a velkých nájezdech ho, hlavně vlivem přehřívání, trápí úniky oleje. Univerzální radou je nechat motor vyndat, kompletně přetěsnit a také nechat upravit termostat tak, aby udržoval nižší teplotu kolem 90°. Pomůže to životnosti. Asi vás také bude čekat generálka automatu a pozornost často vyžaduje složitý podvozek s příplatkovými dynamickými stabilizátory. Elektronika je kupodivu spolehlivá a koroze se týká jen aut, která mají najeto milion, případně jsou špatně opravená po bouračce.

Ojeté sportovní auto do 500 tisíc: Porsche 911 (996)

Foto: Porsche

Lidé už téhle generaci Porsche 911 její design začínají odpouštět a objevují kouzlo tradiční koncepce s motorem vzadu. Za půl milionu se dá koupit perspektivní kus, ale bez vstupních investic to nebude

Velice atraktivní jsou nyní první generace vodou chlazených Porsche 911. Generaci 996 spíše škodí kontroverzní design předních světel, jinak by byla určitě dražší. Je to totiž stále talentované a opravdu dobré sportovní auto s klasickým charakterem legendárních Porsche. Koupit se dá za půl milionu, kusy po faceliftu se silnějšími motory stojí tak od 650 tisíc nahoru. Mezi znalci je nejžádanější zadokolka s manuálem ve verzi kupé. Ta si také dobře udrží hodnotu.

I tohle auto kupujte jen za pomoci odborníka na vozy Porsche, který disponuje diagnostikou a umí je prověřit do posledního šroubku. Mají pár rizikových míst, a pokud tomu nerozumíte, je snad lepší koupit rovnou nabourané auto se zadřeným motorem a pak ho nechat opravit, než za plnou cenu pořídit kus, který se za týden „zaklepe“. Prakticky stejné rady lze použít na první generaci Porsche Boxster, které koupíte tak od 250 tisíc a za nějakých 400 tisíc bude pěkný kus. A i ten jede opravdu slušně, ale budete pak muset neustále poslouchat, proč jste si raději nekoupili 911.

Související témata:
Načítám