Článek
Podlehl následkům zranění po pádu na sedmé etapě, kdy ho našli lékaři v bezvědomí, když k němu dorazili vrtulníkem. Lékařská zpráva popisovala těžké poranění hlavy se ztrátou vědomí. Cherpin byl okamžitě operován, a i když byl v umělém spánku, byl jeho stav považován za stabilní. I proto lékaři svolili k leteckému transportu do Francie.
Život mu nezachránila ani airbagová vesta, která se stala pro letošní ročník povinnou. Ta chrání závodníky hlavně před zraněním páteře a hrudníku a je podobná vestám, které používají i jezdci v Moto GP. Závodníci z nich mají smíšené pocity, ale shodují se v tom, že i kdyby zachránily jen jeden život, měly by smysl. „Nafoukne se při každém pádu, kdy čidlo vyhodnotí, že závodník padá,“ říká Ervín Krajčovič, šéf českého týmu Orion MRG, který se na vývoji výrazně podílel. „Je součástí chráničů hrudi, páteře, ramen a loktů a nafoukne se během 0,5 milisekundy, tedy dvakrát rychleji než mrknutí oka.“
Někdy ale čidlo reaguje vadně a vesta se nafoukne i pří jízdě, třeba v dunách. „Jednomu z nás se stalo, že se mu, asi přetížením, vesta nafoukla. Naštěstí se pak postupně sama vyfoukne, takže se dá jet dál, jen se v ní hůř dýchá,“ říká nejrychlejší český motocyklový závodník letošního Dakaru Martin Michek.
Výhrady má i Libor Podmol, kterému se vinou pádu nafoukla během letošního Dakaru opakovaně. „Plní ji bombička CO2, kterou vždy po aktivaci musíte vyměnit. Někteří jezdci mají vesty, kdy se bombička vymění jednoduše z boku, já se kvůli tomu musím svléknout, takže to celé zabere nějakých patnáct minut. Přesto jsem za tu vestu rád,“ říká přesvědčivě. Ví, o čem mluví, zejména první polovina Dakaru ho hodně bolela.
A další český jezdec, Milan Engel z týmu Orion MRG, který vestu testoval, říká: „Může se to někomu nelíbit a já sám mám taky výhrady, ale pokud mi to zachrání život, je to nejlepší, co může být.“
Jenže Pierru Cherpinovi ani airbagová vesta bohužel nepomohla. Pro vášnivého cestovatele a milovníka jezdění na motorce to byl již čtvrtý Dakar. Poprvé jel Dakar v roce 2009 v Jižní Americe. Přihlásil se do kategorie „malle moto,“ stejně jako o tři roky později. V roce 2015 se vrátil potřetí, ale po poruše motoru musel vzdát.
O šest let později, v roce 2021, se připojil do stejné kategorie dobrodruhů Original by Motul. Dvaapadesátiletý podnikatel a nadšenec do plachtění neměl jiné ambice, než zažít dobrodružství, nešlo mu o výsledek. „Jsem amatér, nechci vyhrávat, ale objevovat krajiny, které bych jinak nikdy neměl možnost navštívit. Baví mě jízda na motocyklu, to, že žiju svůj sen, i poznávání sebe sama,“ nechal se slyšet.
Peirre Cherpin se dalšího Dakaru už nezúčastní. Závod na něj ale nezapomene. „Celá karavana Dakaru by ráda vyjádřila upřímnou soustrast Pierrově rodině, příbuzným a přátelům,“ stojí v tiskovém prohlášení organizátorů.