Článek
Proč vyrazit do Nizozemska? Někoho lákají mlýny, tulipány, dřeváky, marihuana, čtvrť červených světel nebo sýry. Jenže věděli jste, že se ve městě Haag nachází také jedna z nejkrásnějších (a nejstarších) soukromých automobilových sbírek na světě?
Areál se jmenuje Louwman Museum a poskytuje domov více než 275 vzácným automobilům vyrobeným napříč motoristickou historií. Jde doslova o Mekku veteránů, proto se sem už brzy vydáme na reportáž. Ale ještě před tím pro vás máme malou ochutnávku v podobě vybraných pojízdných mistrovských děl, jaká můžete v rámci expozice obdivovat. Jste připraveni na seznamku s labutí, první čtyřkolkou nebo roadsterem s mocným kompresorem?
Brooke 25/30-HP Swan Car
Labutí auto z roku 1910 je opravdu mimořádné. Jde o výtvor excentrického a bohatého Skota Roberta Nicholla Matthewsona, který žil na počátku 20. století v Kalkatě, hlavním městě tehdejší Britské Indie. Matthewson chtěl svým autem šokovat místní elitu, což se mu zajisté podařilo. Svého času byl provoz v Kalkatě velmi rušný a producírování Labutího vozu přispívalo akorát tak k chaosu, což vyústilo v úřady vydaný zákaz provozování tohoto automobilu na veřejných komunikacích.
A to ze zajímavostí není vše. Pojízdné umělecké dílo má ještě kartáče umístěné na kolech, které se starají o čistotu obutí, zatímco z labutího zobáku je možné rozstřikovat horkou vodu.
Raritní vůz posléze koupil Maharádža z Nabhy, později k němu přibyl ještě menší kousek pro jeho 9letého syna nazvaný Baby Swan, přičemž nakonec oba unikáty získalo muzeum Louwman.
Talbot Lago T150 SS Teardrop Coupe Figoni & Falaschi
Antonio Lago byl muž toužící stavět exkluzivní sportovní vozy, proto v rámci vývoje modelu Talbot Lago T150 SS oslovil pařížské designérské studio Figoni & Falaschi, známé pro svoje okázalé, avšak stylové karoserie. Vůz dostal kvůli tvaru přízvisko Teardrop (v překladu z angličtiny slza), k němuž ladily také aerodynamické blatníky, zkosené čelní sklo, široké lampy, kliky a blinkry. Pod kapotou uměleckého modelu pak pracuje 160koňový čtyřlitrový osmiválec. Nutno dodat, že nejde o jediný kus na světě – aut vzniklo vícero a objevily se také v rámci závodů v Le Mans.
Pegaso Z-102 Cúpula
V roce 1953 vůz Pegaso Z-102 postavený španělskou automobilkou ENASA způsobil senzaci na autosalonu v New Yorku. Stalo se tak nejen kvůli jeho futuristickému designu, ale též díky sytě žlutému laku karoserie, zelenému interiéru nebo pneumatikám s červenými bočnicemi. Tvar modelu bez nárazníků byl inspirován tehdejším humbukem okolo UFO, ovšem za nejpozoruhodnější konstrukční výstřednost bylo označeno zadní okno ve tvaru kopule (odtud název Cúpula).
Po skončení autosalonu kopulovité Pegaso koupil Rafael Trujillo, diktátor vládnoucí Dominikánské republice. Až za dlouho po jeho smrti se pak značně zanedbaný skvost dostal do vlastnictví muzea, které jej kompletně zrenovovalo.
Spyker 60-HP Four-Wheel Drive Racing Car
Spyker 60-HP veřejně debutoval v roce 1903, nicméně zhotoven byl pravděpodobně o rok dříve. Jde o první automobil na světě vybavený šestiválcovým motorem a první automobil na světě s benzinovým motorem vybavený pohonem 4x4 a brzdami na všech čtyřech kolech. Hledíte tedy na jedno z nejdůležitějších aut motoristické historie, které bylo primárně stvořeno pro závodění.
Mercedes-Benz 500K Spezial Roadster
Provedení Spezial Roadster je jedno z nejhezčích, v jakém se model 500K vyráběl. Dělené čelní sklo ve tvaru písmene V doplňuje ikonicky modelovaná příď, zadní část je dlouhá a šikmá, dveře jsou vysoké, palubní deska se chlubí perletí.
„Speziálních“ luxusně laděných roadsterů vzniklo pouhých 25 kusů, pod kapotou pracuje kompresorem podpořený pětilitrový osmiválec, který díky přeplňování poskytuje výkon 160 koní, oproti standardním atmosférickým 100 koním. Vyobrazený vzácný veterán v minulosti vyhrál řadu ocenění a dnes má hodnotu více než 28 milionů korun.
Duesenberg Model SJ Lagrande Dual-Cowl Phaeton
Když se u luxusních modelů Duesenberg objevuje písmeno S (Supercharged), můžete mít jistotu, že jde o kompresorem přeplňovanou variantu. Tento kousek z roku 1932 stál svého času okolo 20 000 dolarů, zatímco lidový Ford pouhých 500 dolarů – tak obrovský to byl rozdíl.
A to nejen cenový, ale rovněž výkonový. Stlačeným vzduchem zásobený motor Modelu SJ vyprodukoval výkon 320 koní a maximálku 210 km/h, jenže šlo o tak velkou soustavu, že už nezbylo místo na výfuk, který musel být vyveden mimo kapotu. Vrcholových SJ vzniklo pouhých 35 kusů, ovšem vyobrazený kus s karoserií od LaGrande je světovým unikátem.
Bugatti Type 50T Coach Profilée
Nejen zkosení čelního skla nižší než 30 stupňů, ale celý radikální design této bugatky je dílem Jeana Bugattiho, syna slavného Ettoreho. Tehdy 23letý mladík přesvědčil svého otce, aby koupil dvě americká závodní auta Miller – to kvůli prozkoumání konstrukce jejich motorů. Ettore poslechl a na své vlastní jednotky posléze aplikoval odkoukanou technologii dvou vaček a šikmého uspořádání ventilů. Po zástavbě takto upraveného pětilitrového osmiválce na podvozek Type 46 vznikl nový sportovní osobní automobil nazvaný Type 50 (1932). Určitou hořkost ovšem přinesl rok 1939, kdy se 30letý Jean Bugatti, návrhář Type 50T Coach Profilée, ve snaze vyhnout se cyklistovi zabil v závodím voze T57 po nárazu do stromu.
V útrobách muzea můžete vidět také první produkční Lamborghini na světě, Alfu Romeo 8C nazvanou Velryba nebo jeden ze 16 vyrobených kusů Jaguaru XKSS – silničně schválené varianty legendárního D-Type.
K tomu si přidejte další desítky vzácných modelů zahrnujících první peugeoty, slavné tatry, úžasné citroëny, elegantní maserati, závoďáky a řadu dalších rarit, které lze najít pouze v nizozemském automobilovém muzeum Louwman. Jak jsme avizovali na začátku, toto je pouze předvoj, na kompletní reportáž se můžete těšit už brzy, jelikož pomalu balíme kufry a do palubní navigace zadáváme Haag…