Hlavní obsah

Legendární závod 24 hodin Le Mans letos možná vůbec nebude!

Foto: Chevrolet

Porsche se ze závodu stáhlo minulý týden, nyní ho následovaly také americké Corvetty. Kdo bude další?

Pořádání legendárního francouzského vytrvalostního závodu 24 hodin Le Mans je letos poprvé od druhé světové války v ohrožení. Toto klání, které je vyhlášené už po celé dekády, minulý týden přišlo o jednoho ze zásadních účastníků v napínavé a vyrovnané kategorii GT – Porsche. K tomu se navíc přidal i Chevrolet, jeden z hlavních rivalů, který také oznámil, že se ročníku 2020 nezúčastní. Řada ostatních týmů, ale i fanoušci si tak pokládají otázku: Pojede se letos vůbec?

Článek

Pojede se letos kultovní závod 24 hodin Le Mans? Stuttgartská automobilka Porsche se už sice z nejvyšší kategorie prototypů LMP1 po sérii vítězství stáhla dobrovolně, v kategorii GT však i nadále jejich tým Porsche GT Team aktivně působí, a to i v zámořské sérii American Le Mans Series. V letošním ročníku ale na start nenastoupí.

Foto: 24 Heures du Mans

Start závodu je vždy doprovázen zahajovacím ceremoniálem

Aby to nestačilo, ke stejnému kroku se nyní rozhodl i Chevrolet, který zde plánoval představit svou novinku Corvette. „Tým Corvette Racing se rozhodl odvolat svoje nové vozy Corvette C8.R s motorem uprostřed ze závodu 24 hodin Le Mans, který se má konat v září na okruhu de la Sarthe. Do značné míry tak následuje rozhodnutí konkurenčního týmu Porsche GT Team, který odvolal svou účast minulý týden,“ prozradil americkému magazínu Racer Jim Campbell, viceprezident motorsportovní divize Chevroletu.

„Corvette Racing má v soutěži 24 hodin Le Mans dlouhou historii, a tak pro nás toto rozhodnutí nebylo zrovna snadné,“ pokračuje Campbell. „Svou roli sehrálo několik faktorů – včetně současné situace a samotného přesunutí termínu závodu. Jsme hrdí na to, že Corvette Racing patří posledních dvacet let k týmům, které bývají do závodu automaticky zvány, a je nám líto, že se letos nezúčastníme. Pevně však věříme, že dostaneme šanci účastnit se opět za rok.“

Přestože Evropa v současnosti zažívá postupné rozvolňování pravidel, co se týče pořádání velkých akcí, nikdo neví, jak bude situace vypadat na podzim. A to je právě důvod, proč týmy nechtějí investovat obří částky do startu. Nejde totiž pouze o samotná auta, peníze spolkne také logistika, jezdci, ale zejména mastná mezinárodní marketingová kampaň.

Vzhledem k opatřením, která souvisejí s koronavirem, a následným odložením závodu si řada výrobců pokládá otázku: Má vůbec cenu startovat? Může se totiž klidně stát, že se závod pojede v rámci jistých bezpečnostních opatření, takže v extrémním případě zcela bez diváků, a tedy bez atmosféry a potřebné publicity.

Start letošního ročníku slavného vytrvalostního závodu je zatím naplánován na sobotu 19. září, ale jestli k němu skutečně dojde, není v tuto chvíli vůbec jisté. Zvlášť, pokud si účast rozmyslí ještě pár dalších týmů. Zrušení Le Mans si vyžaduje výjimečnou politickou či ekonomickou situaci, naposledy se to „podařilo“ Velké hospodářské krizi a poté druhé světové válce.

Načítám