Hlavní obsah

Legendární tříkolka od Morganu se již brzy vrátí!

Foto: Morgan

Charismatická tříkolka se má vrátit už příští rok! Vůz je momentálně ve fázi vývojového prototypu a podstupuje rozsáhlé testy spolehlivosti

Aktualizováno

Pro někoho úžasná, pro někoho směšná. Pro někoho zbytečná, pro někoho nenahraditelná. Tříkolku Morgan 3 Wheeler patrně můžete jen milovat, nebo nenávidět, ale nic mezi. A i přesto, že se začal vyrábět teprve v roce 2011, jde dnes o jeden z nejikoničtějších modelů značky. Jak ale víme, Morgan výrobu tohoto modelu před časem zastavil – ale to se brzy změní.

Článek

Ačkoliv se automobilový průmysl ubírá všelijakými možnými směry, zdá se, že o zábavu za volantem svět nepřijde – když nic jiného tak alespoň tříkolka od Morganu toho bude důkazem. Brblající podivuhodné vozidlo, které svým trupem tak trochu připomínalo stíhačky z druhé světové války a tak trochu Velorex, se brzy vrátí na silnice. Ba co víc – bude mít spalovací motor!

Foto: Morgan

Asi nejvýraznější technickou změnou bude motor – ten bude v příští generaci kompletně schován pod kapotáží. I přesto mu zůstane manuální převodovka a pohon zadního kola

Přesto na nějaké ty změny dojde. Tříkolka přijde o charakterní vzduchem chlazený motocyklový dvouválec, který původní Morgan 3 Wheeler proslavil – ano hádáte správně, na vině jsou pochopitelně emise. A tak aby Morgan zachránil ledovou pokrývku naší planety, rozhodl se vyměnit tento staromilský agregát za jednotku od Fordu.

To se samozřejmě podepisuje i na vzhledu – dominantou přídě vždy býval právě ten vpředu se tyčící dvouválcový vzduchem chlazený motor, který si hrdě bublal. Teď už motor není vidět vůbec, neboť je kompletně ukryt uvnitř přední kapotáže – půjde o tříválec z dílen Fordu, poměrně překvapivě s atmosférickým plněním.

Jedno je však jisté – Morgan nebude k zábavě potřebovat stovky koní, koneckonců původních 82 koní na jeho muších pět set kilo váhy bohatě stačilo. Vpředu je krásně vidět, že komponenty řízení a předního zavěšení jsou i nadále odhalené, a i když zatím nebyly zveřejněny fotografie interiéru, je patrné, že vůz bude i nadále dvoumístný. Za řidičem se pak nachází ochranný oblouk pro případ převrácení.

Původní pohonnou jednotkou byl dvouválec z dílen S&S – výrobce motocyklových motorů. Ten byl spřažen s pětistupňovou manuální převodovkou od Mazdy, přes kterou bylo poháněno zadní kolo. O převodovce pro forďácký tříválec však zatím veřejně nepadlo ani slovo. Výkonové parametry by pak měly být téměř identické jako doposud, na přesná čísla si ale musíme počkat.

Jednu dobu se hodně debatovalo také o elektrickém Morganu 3 Wheeler. Zadní kolo mělo pohánět 47 elektrických koní z kapalinou chlazeného elektromotoru, dojezd měl být díky 21kWh soustavě baterií okolo 200 kilometrů. Vůz byl dokonce už ve fázi předprodukčního prototypu, továrna se však na poslední chvíli rozhodla projekt zastavit. Možná že částečně i díky tomu se můžeme těšit na novou tříkolku, která, jak říkají v Morganu, „ponese nový designový jazyk, bude však i nadále značně inspirována obdobím meziválečného letectví“.

Načítám