Článek
Když se Toyota rozhodla demonstrovat schopnosti svého nového terénního stroje, rozhodně se nedržela při zdi. Její speciál s pohonem všech kol (ale bez redukční převodovky!) se prokousal starou samurajskou stezkou k chrámu Shinto na vrcholku hory Atago a po schodech do chrámu Fudo ve městě Okasaki. Především ho však testovací jezdec Ichiro Taira dovedl až na šestý stupeň výstupu na horu Fuji (3 776 m), tedy do výšky 2 500 metrů nad mořem, kam dosud žádné auto nevyšplhalo. A legenda byla na světě!
Na počátku všeho byl Jeep
Když japonská armáda objevila v roce 1941 na Filipínách zvláštní terénní auto opuštěné americkou armádou, okamžitě ho odeslala domů k prozkoumání inženýry. Právě Toyota následně dostala za úkol postavit podobný vůz, a tak vznikly prototypy modelu AK. Další know-how získala Toyota v roce 1950 díky zakázce americké armády (Japonsko bylo tou dobou stálo okupováno Amerikou) na výrobu 100 kusů Jeepu Willys pro válečné nasazení v Koreji. První vlastní model BJ vznikl o rok později a na rozdíl od svého amerického předobrazu byl větší a výkonnější.
Tyto horolezecké výkony totiž ohromily japonskou policii natolik, aby objednala nové Toyoty BJ místo dosavadních vozů od Mitsubishi. Úvodní objednávka byla na 289 hlídkových vozidel, výroba proto probíhala ručně a v malých počtech. Už za dva roky však bylo objednávek od japonské vlády, energetických společností nebo hasičských sborů tolik, že Toyota rozjela sériovou výrobu v původní továrně Honsya, finální montáž a lakování probíhalo v Arakawě.
Druhá generace (J20, J30) přišla na svět již v roce 1955 a přinesla propracovanější design a lepší jízdní komfort, také motor se posunul o 120 mm vpřed, a uvolnil tak v kabině více místa – to vše proto, aby se Land Cruiser lépe prodával, a to i za hranicemi Japonska. V mnoha zemích byl Land Cruiser první prodávanou Toyotou vůbec.
Jak Land Cruiser ke jménu přišel
První modely nesly oficiální označení Toyota Jeep BJ, jenže americká automobilka Willys měla na název „Jeep“ ochrannou známku. Pro exportní účely se terénní Toyota musela přejmenovat a technický ředitel Hanji Umehara přišel se jménem, které se stalo součástí učebnic: „V Anglii jsme měli konkurenta jménem Land Rover. Museli jsme proto přijít s názvem, který by zněl neméně důstojně. Tak mě napadlo nazvat ho Land Cruiser.“
O pět let později přichází na trh třetí generace J40, která se stala skutečnou modlou. Pořád šlo o jednoduchý terénní stroj na žebřinovém rámu s pohonem všech kol a bez zbytečných nesmyslů, jako je třeba zvuková izolace, ale tak promyšleně navržený, robustně zkonstruovaný a precizně vyrobený, že Toyotě zajistil pověst výrobce nejspolehlivějších a nejodolnějších terénních aut, z níž profitují Land Cruiser, Hilux a další modely dodnes.
Série 40 se exportovala do celého světa a stal se natolik oblíbeným, že ho Toyota sotva stíhala vyrábět – v roce 1965 překonal Land Cruiser milník 50 000 vyrobených aut, o tři roky později už to bylo 100 000, metu 200 000 překonal již v roce 1972 a tři sta tisíc jen o rok později, rovný milion vyrobených vozů oslavil Land Cruiser v roce 1980. Popularita J40 byla tak obrovská, že vydržel ve výrobě až do roku 2001! Dodnes je z něj mezi sběrateli vysoce ceněná klasika.
BJ nebo FJ?
U jmen modelů si můžete všimnout označení BJ nebo FJ, to podle motorů, které je pohání. V obou případech šlo o benzinové řadové šestiválce, ale starší typ B měl objem 3,4 l a výkon 85 koní, moderní a výkonnější typ F byl o půl litru větší a o 20 koní silnější.
Dlouhověkost výroby Land Cruiseru série 40 však měla za následek roztříštění rodu. Vedle utilitárního off-roadu začal trh vyžadovat větší a pohodlnější teréňáky, což inženýři Toyoty rádi vyslyšeli. Tak se zrodily generace J50 a následně J60, které si zachovávaly terénní schopnosti, ale nabídly víc prostoru pro posádku, komfortnější jízdu na silnici a širší nabídku výbavy.
Na J40 navázala „drsná“ varianta J70, která se vyrábí dodnes – zastává roli neúnavných pracantů, které odolají nepřízni jakéhokoliv počasí a přestojí i ty nejnáročnější podmínky. Série 70 tak slouží v armádě nebo u hasičů, zachraňuje životy a rozváží léky, dře do úmoru v dolech a lomech, u energetických či stavebních firem… prostě kdekoliv, kde je potřeba odolná, jednoduchá a spolehlivá technika, se kterou se nezachází v rukavičkách. Oficiálně u dealerů Toyoty ji v Evropě neseženete, ale specialisté vám ji pořád dokážou obstarat dokonce i v Česku (například u Dajbychů).
Budoucnost však patří spíše větším a luxusnějším modelům, jak dokazují řady 80, 90, 100, 200 a úplně nejnovější řada 300 s moderním vzhledem (jemně ohlazené kostky doplněné LED světly) a sofistikovanou technikou.
Aby to však nebyl tak jednoduché, vedle toho existuje ještě menší řada Land Cruiserů označovaných Prado (což v portugalštině a španělštině znamená pole nebo louka) – a to je právě ta, kterou si můžete pořídit v Evropě. Současná řada J150 je na trhu již od roku 2009 a šušká se, že její náhrada už klepe na dveře…
10 000 000
Právě tolik kusů modelu Land Cruiser vyrobila Toyota do září 2019, nyní je to číslo zase o pár set tisíc vyšší – automobilka jich ročně prodá přes 400 000 napříč 170 zeměmi světa.
Teď už určitě chápete, proč se Land Cruiser od Toyoty stal mezi off-roady takovou senzací. V jádru stojí jeho nezničitelná technika a nezdolné terénní schopnosti, postupem času k tomu přibyla prostornější a komfortnější kabina, více pohodlí na silnici a modernějších technologie na palubě. Pořád je to ale odvážné auto dokonale připravené na velká dobrodružství mimo asfalt. Tak všechno nejlepší k sedmdesátinám a hodně života do dalších dekád!
Test nejnovějšího modelu Land Cruiseru si můžete přečíst ZDE.