Článek
Začátek třicátých let minulého století byl složitým obdobím – světová ekonomika zažívala velkou hospodářskou krizi, jejíž dopad na automobilový průmysl byl nevyhnutelný, a nouzi poznal i motoristický sport. Vysoká nezaměstnanost a špatná ekonomika znamenaly, že Mercedes-Benz uzavřel své závodní oddělení, protože ani v roce 1932 nic nenasvědčovalo tomu, že by se situace v Německu zlepšila a umožnila závodění.
Na podzim téhož roku se ale objevila naděje do budoucna, když asociace motoristického sportu AIACR (Association Internationale des Automobile Clubs Reconnus) představila nová pravidla pro závody Grand Prix s platností od roku 1934. Hmotnost závodních vozů bez paliva, oleje, chladicí kapaliny a pneumatik nesměla přesahovat 750 kilogramů, ale jinak se na konstruktéry nevztahovala žádná další omezení.

Mercedes-Benz W25 debutoval 3. června 1934 v mezinárodním závodě Eifelrennen na Nürburgringu
Z pohledu dnešního motorsportu, vyžadujícího pravidla minimální hmotnosti, se omezení maximální hmotnosti zdá zvláštní, ale asociace AIACR chtěla bezpečnější závodění a snažila se omezit rychlost závodních vozů ve srovnání s těmi předchozí generace. Očekávalo se, že konstrukce aut bude vyžadovat menší, lehčí a slabší motory, ale úřady fatálně podcenily tehdejší technologický pokrok – v éře 750kilogramových vozů se výkony motorů více než zdvojnásobily.
Neodbytnost závodního manažera Alfreda Neubauera v přemlouvání společnosti se navíc nakonec setkala s úspěchem – Mercedes-Benz se v roce 1933 vrátil k závodění a zahájil vývoj nového závodního vozu. S převzetím Německa národními socialisty se však změnily i podmínky pro motorsport, protože nový režim podporoval automobilovou ekonomiku, přivlastnil si odpovědnost za projekty výstavby dálnic, snížil daně na nová auta a podpořil hlavní výrobce v závodění.

Závod Coppa Acerbo v létě 1934 vyhrál Luigi Fagioli se startovním číslem 50
Budoucnost pro motorsport se v Německu rázem zlepšila a nová silná ekonomika, financovaná štědrou vládou, odstartovala jedno z nejdivočejších období v motoristickém sportu. A tak se na scéně objevil i nový rival pro Mercedes-Benz – legendární Auto Union vznikl v roce 1932 spojením čtyř saských výrobců automobilů Audi, DKW, Horch a Wanderer. Rivalita mezi trojcípou hvězdou a čtyřmi kruhy definovala evropské závodění až do začátku druhé světové války.
Myšlenka zní hezky, ale uděláme to jinak
Jakmile v Mercedesu schválili návrat k závodění s novým vozem s označením W25, Alfred Nebauer začal sestavovat nový závodní tým a jeho zájmu neunikl ani Rudolf Caracciola, který musel strávit několik měsíců v nemocnici s vážným zraněním nohy po nehodě v Monaku v roce 1933. Součástí týmu se stali také jezdci Manfred von Brauchitsch, Luigi Fagioli, Hanns Geier a Ernst Henne.
Konstruktéři pod vedením hlavního inženýra Hanse Nibela pracovali pod značným časovým tlakem a zbrusu nové auto s motorem vpředu bylo ve skutečnosti spíše konzervativní ve srovnání s konkurenčním vozem Auto Unionu s revoluční koncepcí s motorem uprostřed. Spojením kompresorem přeplňovaného 3,4litrového řadového osmiválce, nezávislého zavěšení kol a převodovce namontované přímo na zadní nápravě však vznikl budoucí vítěz.

Evropská asociace motoristického sportu se pokusila o bezpečnější závodění, ale naopak se ocitla na počátku nejnebezpečnější éry
Zatímco se asociace AIACR novým omezením snažila omezit sílu motorů, závodní týmy si nová pravidla vyložily po svém – největší podíl hmotnosti určily co nejvýkonnějšímu motoru a následně se snažili odlehčit zbytek konstrukce vozu. Mercedes-Benz W25 s osmiválcem o 320 koních (235 kW) už při prvním testování jezdil rychlostmi přesahujícími 250 km/h a později rychlost ještě vzrostla, když s novou směsí paliva motor vyvinul až 354 koní (260 kW).
Závodním debutem Mercedesu-Benz W25 se měl stát závod na dálničním okruhu Avus v Berlíně v květnu 1934, ale kvůli technickým problémům byla účast na poslední chvíli zrušena. Poprvé se tak W25 postavil na startovní rošt až o týden později, začátkem června na mezinárodním závodě Eifelrennen na Nürburgringu. Tehdy se poprvé objevila přezdívka „Silberpfeil“ (česky Stříbrný šíp), když tým Mercedesu z vozů při technické přejímce narychlo obrousil bílou barvu, aby dokázal, že nový vůz splňuje zpřísněná pravidla. Alespoň tak vypráví legenda, protože jinak se tento závod ještě nejel podle nových pravidel.

V deštivé Monaco Grand Prix 1936 zvítězil Rudolf Caracciola s již dosluhujícím modelem W25
První závod, první vítězství
Mezinárodní závod Eifelrennen v roce 1934 byl pro Mercedes-Benz W25 prvním ostrým startem a zároveň také prvním vítězstvím, protože Manfred von Brauchitsch získal zlato s průměrnou rychlostí 122,5 km/h, přičemž stanovil nový rychlostní rekord na okruhu. Tovární tým s trojcípou hvězdou se však teprve rozehříval, protože následně zvítězil v závodě Klausen ve Švýcarsku, v Coppa Acerbo v Pescaře a ve Velké ceně Itálie v Monze.
Závod v Monze byl pro Mercedes-Benz napínavý, protože s přibližně 1 300 zatáčkami byl nejnáročnějším podnikem sezóny 1934. Rudolf Caracciola nebyl po nehodě v Monaku v roce 1933 v ideální kondici a trpěl značnými bolestmi, takže se v polovině soutěže vyměnil za volantem svého vozu se startovním číslem 2 s týmovým kolegou Luigim Fagiolim, jehož vlastní vůz předčasně skončil kvůli technickým problémům. Ten uhájil Caracciolův náskok a s jeho vozem získal zlato.

Zázemí továrního týmu Mercedesu v městečku Nürburg nedaleko okruhu Nürburgring
Jezdci Mercedesu zazářili i v dalších závodech ve Španělsku a na Masarykově okruhu v Brně a v následující sezoně 1935 ještě potvrdili svou dominanci. Mercedes-Benz byl nejúspěšnějším a nejrychlejším výrobcem na startu a v nové sezóně startoval s výrazně vylepšeným modelem W25 – výkonnější motor M 25 C s 4,3 litrovým objemem produkoval extrémních 494 koní (363 kW)!
Mercedes-Benz doslova ovládl sezónu 1935, když Rudolf Caracciola ve špičkové formě vyhrál Velkou cenu Tripolisu, závod Eifelrennen, Velkou cenu Francie, Velkou cenu Belgie, Velkou cenu Švýcarska a Velkou cenu Španělska. Vedoucí jezdec „Stříbrných šípů“ tak získal titul mistra Evropy, udělený ten rok poprvé. A to nebylo všechno – Luigi Fagioli v témže roce vyhrál také Velkou cenu Monaka, závod na okruhu Avus a Velkou cenu Barcelony. S modelem W25 se pak krátce závodilo i v roce 1936, kdy s výkonem sníženým na 449 koní (330 kW) zvítězil jen v Monaku a Tunisu s Caracciolou za volantem.
Automobilka s trojcípou hvězdou ukázala své schopnosti už v prvních dvou sezónách po návratu do vrcholné disciplíny motoristického sportu, ale to byl teprve začátek. V následujících letech totiž představila ještě pokročilejší závodní bestie a také se snažila o dosahování rychlostních rekordů na nových německých dálnicích. Ale o tom si povyprávíme zase příště.