Hlavní obsah

Legendární socialistická auta: Jakou mají dnes hodnotu?

Foto: Filip Fabián

Po třiceti letech může být každé auto prohlášeno za veterána. A když máme to výročí revoluce, tak se pojďme podívat na aktuální stav trhu s historickými vozidly z doby socialismu. Budete koukat, za kolik se dnes některá auta prodávají

Článek

Trh s klasickými vozy ze socialistické éry zažívá v poslední době rozmach. Dříve se lidé starých škodovek, favoritů a žigulíků zbavovali za láhev rumu, případně rovnou nechávali auta shnít v kopřivách. Třeba taková Tatra 613 po komunistických papaláších často skončila po revoluci ve šrotu, protože její osmiválec nikdo nechtěl živit. Dnes se i obyčejná „stodvacítka“ prodá za sto tisíc. A rostou i ceny favoritů.

Podle mnohých je trh s veterány jen nafouknutá bublina, ale všechny oblasti trhu procházejí kolísavým vývojem, takže se nedá očekávat, že by měly ceny a hodnoty klasických aut v dlouhodobém horizontu poklesnout. Navíc trh postupně vyfiltruje kusy bez historické hodnoty, takže ta opravdu raritní či originální auta vždycky budou velmi ceněná.

I mezi prodejci veteránů jsou podvodníci

Než se pustíme do představení jednotlivých modelů, měli bychom si říci pár důležitých věcí, pokud chcete do klasického auta investovat. Naprosto stěžejní je zaručený původ vozu a originální stav. Záleží samozřejmě na tom, co chcete.

Jestli vám jde jen o to se občas svézt starou škodovkou, kterou měl váš děda a na které jste se pak učili řídit, proč ne. Pak jen půjde o to, aby mělo auto naleštěné chromy a vypadalo hezky. Ale aby mělo auto opravdovou historickou hodnotu, musí mít za sebou i příběh a především se nesmí jednat o „rychlorenovaci“ provedenou ve spěchu s minimálními náklady a bez úcty ke staré technice.

Samozřejmě i v této oblasti trhu se najde pár vykuků, kteří neodborně zbastlí vrak tak, aby slušně vypadal na první pohled, a pak nastřelí cenu do nesmyslných výšin. Spíše se ale setkáme s tím, že prodávající má trochu přehnanou představu. Zpravidla ale podlehne tíži rozumných a fakty podložených argumentů.

Neopatrný či spíše emocemi zaslepený nadšenec pak vyplázne obrovskou sumu za auto bez příběhu a historické hodnoty. Pokud v tom neumíte chodit, tak si rozhodně vezměte na pomoc specialistu na československé veterány.

Obecný pohled na aktuální vývoj cen legendárních aut z našich silnic uvádíme v přiložené galerii:

A máte i vy doma nějakého socialistického veterána? Nebo zvažujete jeho koupi? Hlasujte v anketě a pište do diskuse!

Chtěli byste se vrátit za volant některého socialistického auta?
Proboha ne! Vždyť to byly strašné kraksny!
20,6 %
Máme takové auto stále doma
20,2 %
Chci koupit vrak a zrenovovat ho sám
4,9 %
Sháním už zrenovovaný kus
5,1 %
Že já blázen tu stodvacítku prodával!
49,2 %
Celkem hlasovalo 21319 čtenářů.
Související témata:
Načítám