Hlavní obsah

Legendární silueta neumírá, Defík přežije pod značkou Bowler

Foto: Bowler

Ten tvar je nápadný na první pohled a prakticky se nemůžete splést. Jenže nový Defender představený v letošním roce už ho nepodědil. Milovníci hranaté škatule nemusí smutnit, licence na tvar starého Defenderu byla předána jinému výrobci, a tak se těch „křivek“ ještě nezbavíme.

Článek

Občas se do křivek nějakého auta lidé zamilují natolik, že se s nimi nechtějí rozloučit. Jak jinak si vysvětlit, že několik generací Porsche 911 nebo Mercedesu-Benz třídy G vypadá v laických očích vlastně pořád stejně. Ne vždy si ale pokračování může dovolit samotná automobilka, přesto to ale neznamená rozloučení. Vždyť třeba Lotus Seven se přestal vyrábět už v roce 1972, přesto si dodnes můžete koupit nové auto se stejným tvarem, jen pod značkou Caterham (a to existuje ještě celá řada výrobců replik). Něco podobného se stalo i legendárnímu Land Roveru Defender, jehož tvar karoserie také budeme potkávat v nabídce nadále, jen pod jinou značkou Bowler.

Pokud fandíte maratonským soutěžím a díváte se pravidelně na Dakar, je vám jméno této britské značky určitě známé. Bowler totiž už léta staví speciály do pouští. Společnost byla založena v roce 1985 Drewem Bowlerem a Defender, který se tehdy ještě jmenoval prostě jen Land Rover 90 (delší verze pak Land Rover 110), upravovala na závodní speciál firma Bowler Tomcat. Ochranný rám, závodní tlumiče, ostřeji naladěný motor, anatomická sedadla a závodní bezpečnostní pásy změnily hranatého pracanta v auto schopné vyhrávat (byť absolutní výhry na Dakaru se Bowler nikdy nedočkal). Tomcat byl poté vystřídán modernizovaným typem Wildcat, dnes se vyrábí jako Bowler Nemesis postavený na Range Roveru Sport. Od prosince 2019 je značka součástí rodiny Jaguar-Land Rover.

Foto: Bowler

Ta silueta si prostě zaslouží přežít

A přesně tento Bowler je nyní majitelem licence na tvar karoserie Defenderu 110 (tím se tedy vysvětlilo, proč ho Land Rover před časem odmítl prodat siru Jamesi Arthuru Ratcliffovi, který si musel posloužit vlastním vývojem pod značkou Ineos). Výsledkem prý bude nový výkonný „silniční“ model maskovaný starými známými tvary. To silniční je myšleno tak, že nejde o závodní speciál, ale auto do běžného provozu. Jen jsem použil uvozovky, protože modely firmy Bowler mohou dost rychle skákat v dunách a nepředpokládám, že by se jejich první civilní auto mělo umět pohybovat jen na asfaltkách. Na vývoji bude Bowler spolupracovat s divizí SVO (Special Vehicle Operations) zodpovědnou za ty nejzajímavější auta obou tradičních britských značek.

Co se zatím ví o technice?

Bude to nejspíš první Bowler, kde nebudete potřebovat helmu a nehořlavou kombinézu na každou jízdu. Ale to neznamená, že by britští nadšenci hodlali něco dělat zásadně jinak. Ocelové šasi CSP (Cross Sector Platform) zůstává, jen bylo prodlouženo. V něm je usazen pětilitrový vidlicový osmiválec s kompresorem a výkonem 575 koní pohánějící všechna kola. Odtud pochází i kódové označení CSP 575, ale skutečné jméno ještě oznámeno nebylo. Karoserie tvarově odpovídá Defenderu, je ale tvořena hliníkovými díly. Ochranný rám v autě sice zůstal, místo spartánských sedadel ale dostanete čtyři anatomické sedačky a také klimatizaci. Vzhled auta zatím naznačují jen oficiální skici.

Foto: Bowler

Na svůj rám je společnost Bowler pyšná, takže jej samozřejmě použije

První exempláře by měly k zájemcům dorazit už příští rok, půjde navíc o limitovaný model. A ten si značka nebojí nechat zaplatit. Konkrétně prý bude k mání za 200 tisíc liber, tedy necelých 6 milionů korun. Objednávky se začnou přijímat příští rok a zájemci se prý hlásí už teď z různých koutů světa. Tak uvidíme, jestli nějaký Bowler neskončí i u nás.

Načítám