Hlavní obsah

Legendární Renault 5 se vrací! Tentokrát jako elektromobil

Foto: Renault

Legendární model Renaultu stál u zrodu moderního hatchbacku, nyní se vrací, aby pomohl úspěchu vlny elektromobility v Evropě. Moderní Renault 5 se stane jedním z pilířů elektrické modelové nabídky značky, novinek však bude mnohem víc.

Článek

Původní Renault 5 narozený v roce 1972 (tedy čtyři roky před VW Golf) byl skutečnou automobilovou revolucí, definoval totiž moderní hatchback ve formě, kterou známe i dnes. Pro svou modernost, praktičnost a jednoduchost si ho lidé tak oblíbili, že první generace byla po celých 14 let nejprodávanějším autem Francie. R5 ve svých dvou generacích (původní 1972–85, navazující „Supercinq“ 1984–96) vydržel v produkci celé čtvrt století a za tuto dobu vzniklo téměř 9 milionu vozů (pak ho nahradilo Clio, to je ale už zase docela jiný příběh).

Foto: Renault

Renault 5 byl v nabídce jako třídveřový i pětidveřový hatchback

Nyní se milované auto vrací na scénu, tentokrát jako čistý elektromobil. To, co před sebou vidíte, je prototyp, jenž už na první pohled vychází z originálního a čistého designu původního R5 z pera Michela Bouého, který přetváří do moderní podoby s výraznými prvky v podobě LED světel a se světelným pruhem na zádi, vytaženými blatníky vyplněnými velkými koly nebo kontrastním lakováním střech. „Renault 5 je kultovní vůz naší historie. Prototyp nové verze zosobňuje modernost, vozidlo relevantní své době: městské, elektrické, atraktivní,“ vysvětlil jeho tvůrce, šéfdesignér Gilles Vidal.

Foto: Renault

Moderní interpretace R5 má styl svého předchůdce

O interiéru vám zatím neřekneme nic, protože Renault žádnou jeho fotku ani skicu neuvolnil – jasně patrný je jen rozměrný průhledový displej před řidičem. Renault však potvrdil na rok 2022 představení nové generace infotainmentu MyLink založeného na službách Google, který má zajistit otevřenost platformy při špičkové úrovni konektivity a služeb – tento systém se stane základem datové sítě pro všechny nové vozy Renault.

Tajemstvím zůstávají také konkrétní výkonové a dojezdové specifikace novinky, které jsou v této fázi stále předmětem vývoje. Jisté je pouze to, že pod kapotou nového R5 nikdy nebude žádný spalovací motor, byl navržen pouze jako elektromobil – proto můžeme očekávat speciální platformu s velkým rozvorem pro výjimečný vnitřní prostor a dostatek místa pro bateriový balík v podlaze.

Zatím také není potvrzené, kdy oživený Renault 5 dorazí na trh (odhadujeme rok 2023), ale až se tak stane, postaví se vedle nedávno představeného konceptu Megane eVision a stane se vůdcem francouzské elektrické revoluce – Renault má v plánu do roku 2025 uvést na trh 14 modelů, 7 z nich bude kompletně elektrických a dalších 7 bude spadat do segmentu C/D, přičemž všechny nové modely budou mít elektrickou nebo hybridní verzi. V roce 2025 by měl být každý třetí prodaný Renault kompletně elektrický.

Foto: Renault

Široké služby Mobilize budou široké a zaměřené na elektromobilitu a sdílení vozidel. První vlaštovkou bude městské vozítko EZ-1

Renault také představil novou obchodní značku Mobilize, která se má zaměřit na flexibilní řešení v oblasti mobility osob i zboží s využitím moderních technologií pohonu i sdílení dat – v jádru jde tedy o službu sdílení vozů, které má zefektivnit jejich využívání (vlastněná auta většinu času stojí), snížit náklady (platit se bude pouze za vykonanou jízdu), a poskytnout tak alternativu k tradičnímu nákupu vozů. První vlaštovkou je městské elektrické vozítko EZ-1 (ve fázi prototypu), jež využívá zkušeností získaných z elektrického modelu Twizy.

Foto: Alpine

Budoucnost sportovní značky Alpine bude kompletně elektrická. Jinak to dnes prostě nejde...

Další oznámenou novinkou je budoucnost Alpine – tato značka kompletně převezme všechny sportovní aktivity automobilky Renault (už letos pod její vlajkou bude bojovat v F1) a také vývoj a produkci všech sportovních modelů. Ty budou nově kompletně elektrické, protože pouze tak bude možné zajistit jejich dlouhodobou budoucnost v této komplikované době. Kromě plánovaného elektrického SUV však vznikne i druhá generace kupé A110, které bude také elektrické a vyvinuté společně s automobilkou Lotus.

Renault má tedy do další dekády velmi slušně našlápnuto!

Načítám