Článek
Pantera byla splněným snem Alejandra De Tomasa, vášnivého závodníka a úspěšného podnikatele, který se z rodné Argentiny přestěhoval do italské Modeny, samotného srdce automobilového sportu, aby tam v roce 1959 založil vlastní automobilku. Začínal s prototypy a závodními auty, ale časem přišly i silniční sporťáky – a nejúspěšnější z nich byla právě Pantera.
Šasi dvoumístného kupé s motorem uprostřed a pohonem zadních kol zkonstruoval Gian Paolo Dallara, karoserii navrhl Tom Tjaarda z designového studia Ghia (ručně je vyráběla další karosárna Vignale) a motor 5,7 V8 (série 351 Cleveland) dodal Ford, se kterým De Tomaso spolupracoval už na předchozí Mangustě. Ford to nedělal zcela nezištně – chtěl si totiž vylepšit image nabídnutím svého soupeře proti tehdejším Ferrari, Lamborghini a Corvette, ale nechtěl ho komplet vyvíjet. Místo toho zainvestoval do automobilky De Tomaso, aby mohl dovážet evropskou Panteru do USA a prodávat ji v showroomech Lincolnu a Mercury.
Cílem bylo 5 000 aut ročně, jenže první rok (1972) se ve státech prodalo jen lehce přes 1 500 kusů a o rok později kolem 2 000 (1973). Na konci roku 1974 pak Pantera propadla v crash testech a motor Fordu přestal plnit emisní limity v USA, Ford proto z projektu vycouval. De Tomaso však svou Panteru vyráběl dál (motory získával z Austrálie, kde se stále vyráběly) a průběžně vylepšoval, takže poslední kus vyjel z továrny až v roce 1992 (celkem vzniklo přes 7 200 aut). Nyní se však slavné jméno a známý tvar vrací zpátky do hry, i když už ne pod značkou De Tomaso…
Designové studio Ares sídlí také v italské Modeně a vede ho podnikatel Dany Bahar, který má zkušenosti z Red Bullu (měl na starosti vstup do F1 a NASCARu), Ferrari (kde pečoval o rozvoj brandu) a Lotusu (kde naprosto selhal se svým ambiciózním plánem). Ares Design se kromě zakázkových úprav na míru vrací ke kořenům klasického karosářství, tedy kompletních přestaveb na bázi existujících aut. První vlaštovkou je Ares Panther, znovuoživená Pantera na základech Lamborghini Huracán.
Dosud jsme viděli jen skici, ale teď konečně ukázali hotové auto a vypadá vážně skvěle! Má ty správné proporce, propracované designové detaily a skutečně zůstaly zachované i mrkačky, tedy vyklápěcí světlomety (z velkosériové produkce je vytlačily normy pro srážku s chodci, ale u malosériovek nejspíš nevadí).
Kabina se měnila spíš v oblasti materiálové (skoro vše můžete mít obšité kůží Nappa nebo Alcantarou, v nabídce je taky hodně karbonových doplňků – všechno vám sladí podle vašich přání) než designové (výrazně jiná je prakticky jen kaplička digitálních přístrojů nebo výdechy klimatizace), ale to nijak nevadí, protože Audi naučilo Lambo dělat po všech stránkách kvalitní interiéry.
Osvědčená mechanika Huracánu slibuje skvělé řidičské zážitky – pohon všech kol, automatická dvouspojková převodovka a atmosférický V10 s výkonem 650 koní, takže 1 423 kg těžký (prakticky stejná hmotnost jako u Lamba) Panther vystřelí na stovku za 3,1 sekundy a uhání až 325 km/h, což odpovídá dynamice výchozího Huracánu.
Za Panther ale zaplatíte o dost víc než za Huracán. Ares si řekne o nějakých 615 tisíc euro (skoro 16 milionů korun), což je víc než dvojnásobek ceny Lamborghini. Jenže za takhle unikátní auto šité na míru to je vlastně odpovídající cenovka. Takže pokud máte kačky navíc, nechcete jezdit v tuctovém supersportu a milovali jste původní Panteru, je pro vás nová kreace Aresu to pravé. Kromě peněz ale potřebujete i trochu trpělivosti, protože stavba auta zabere zhruba tři měsíce. Výsledek však rozhodně stojí za to!