Článek
Na internetu už pár dní koluje zpráva o tom, že Lada Niva Legend dostane moderní čtyřválcový motor o objemu 1,8 litru, s nímž postoupí do malosériové produkce. Pohonná jednotka originálně pracující v modelech Vesta a Xray má být naladěná na 122 koní, disponovat 177 Nm síly a o její implementaci do Nivy se má postarat společnost Super-Avto – dceřiná firma AvtoVAZu. A víte co? Všechno je to pravda.
První prototyp už dokonce jezdí, takže víme, že nový motor museli úpravci uložit podélně a přidat několik modifikací, například jinou spojku či setrvačník. Dále musela být upravena kliková hřídel i mazací soustava a také přidána hromada hadiček, kabelů nebo drobné elektroniky.
Je rovněž známé, že „laďácké“ osmnáctistovky žerou olej, nicméně to chlapci ze Super-Avto 5–6tinásobně zredukovali díky instalaci vylepšených pístních kroužků a ventilových těsnění.
Tím to ovšem nekončí, kromě silnějšího motoru vůz dostal ještě zcela nový výfuk, masivnější chladič s tiššími ventilátory z Chevroletu Nivy, vlastní řídicí software, úpravu přední nápravy, zadní stabilizátor a přepracované řazení včetně nové páky. Rezerva je u Nivy běžně uložená pod kapotou, nicméně kvůli zastavěnému objemnějšímu čtyřválci 1,8 litru se sem už nevešla a musela být přesunuta do zadní části automobilu.
Vývojáři tvrdí, že jejich Niva Legend SuperA 1.8 má v 1 000 otáčkách za minutu stejný točivý moment jako původní sedmnáctistovka (83 koní) v nejvyšších obrátkách. Také zrychlení z nuly na sto se zkrátilo z originálních 17 sekund na 12 až 13 sekund.
Převodovka zatím zůstává původní, prý vyšší krouťák v pohodě snese. Otázka vyvstala také o potenciální zástavbě výkonného motoru do technicky příbuzné Nivy Travel, nicméně to údajně není možné, a to kvůli hmotnosti a s tím souvisejícím přespřílišným zatížením převodového ústrojí. Travel tak patrně navždy zůstane líbivým lenochem.
Příští rok (letos už to nebude) by se vozidlo mělo začít vyrábět, a to v malé sérii čítající celkem 150 až 300 kusů. Půjde tedy o limitku, kterou bude pravděpodobně možné koupit také v Česku, a my víme, kolik tento unikát bude případně stát. No, držte si klobouky…
Dle aktuálního kurzu ruského rublu a české koruny, se započtením dovozu, cla, daně a nutné modifikace na nejnovější emisní normu Euro 6 se dostáváme na částku atakující hranici 600 000 Kč včetně DPH. A to je oproti klasické nivce prodávané u nás nárůst o více než 200 000 Kč.
Do toho AvtoVAZ momentálně bojuje s nedostatkem komponentů, chybí mu díly od Bosche pro systém ABS, zatímco trhy, včetně toho našeho, po nedostatkových nivách poměrně lační. Jenže to není, zdá se, úplně ta nejhorší zpráva.
Začínají totiž prosakovat informace o tom, že v roce 2023 dojde k definitivnímu ukončení výroby legendární Nivy, čemuž přitakává vypršení platnosti originální ruské globální homologace (OTTS). Ta jde jistě prodloužit, což stojí nějaký čas (někdy i více než rok) a peníze, nicméně otázkou zůstává, zdali se do toho Rusové vůbec pustí, když na dveře tou dobou bude nejspíš klepat Niva druhé generace postavená na platformě (CMF-B) sdílené s Dacií, respektive s Renaultem.
Technické srovnání | ||
---|---|---|
Model | Lada Niva Legend SuperA 1.8 | Lada Niva Legend |
Motor | VAZ-21179 (1,8 l) | VAZ-21214 (1,7 l) |
Počet ventilů | 16 | 8 |
Výkon | 122 koní | 83 koní |
Točivý moment | 177 Nm | 129 Nm |
Zrychlení z 0–100 km/h | 12–13 s | 17 s |
Cena | od 595 000 Kč | od 375 000 Kč |
Tedy nedalo nám to a zeptali jsme se u našich dobře informovaných ruských zdrojů. Ty zatím informace o nějakých významnějších pokrocích v rámci vývoje druhé Nivy nemají, čemuž se vůbec nedivíme. AvtoVAZ nasazuje své inovace poměrně pomalu, takže vyhlášení toho či onoho termínu bývá obvykle pouze orientační.
Do toho nevěříme, že by Lada dobrovolně zařízla svůj stále dobře prodávaný model, o nějž se Evropané přesycení modernou poměrně intenzivně zajímají. A hlavně jej kupují – jen za letošek (8/2021) se dle statistik Svazu dovozců automobilů dostalo na české silnice nejméně 88 nových ladovek (z toho většina byly Nivy) a to nepočítáme deriváty Bronto a VIS, jež jsou evidovány pod samostatnou značkou továrního úpravce.
Jenomže konečné slovo v Ladě má její majoritní vlastník – Renault – a ten když zavelí, tak legendární hranatý teréňák zmizí z trhu dřív, než stačíte mrknout. Ale co, beztak přijde Niva jiná, mladá, nová… Jenže bude to takový sekáč jako klasika?