Hlavní obsah

Legendární motor 6,75l V8 od Bentley po 61 letech končí

Foto: Bentley

První verze motoru se montovaly do modelu S2, a to už v roce 1959

Každá sranda musí jednou skončit, ale je to horší, když je tou „srandou“ nějaký charakteristický prvek, který k dané automobilce neodmyslitelně patří. To je zrovna případ Bentley – jejich tradiční, avšak z dnešního pohledu archaický motor, slavný osmiválec se zdvihovým objemem 6,75 litru, se po několika desetiletích ve funkci odebere do důchodu.

Článek

Doba jde kupředu a moderní regulace silničního provozu jsou neúprosné. Museli jsme se rozloučit s řezavým projevem atmosférických řadových šestiválců BMW, vytím 7,3l dvanáctiválce v Pagani Zondě (leč z dílen Mercedesu-AMG) nebo například s duněním podobně starosvětského sporťáku jménem Dodge Viper. A teď, po 61leté evoluci svého ikonického motoru, jej automobilka z Crewe nadobro uspí.

Foto: Bentley

Ikonický V8 se vyráběl ručně přímo v továrně v Crewe. I nadále se tam však bude vyrábět jejich W12

A nejen to – s ukončením výroby 6,75l V8 bude také zároveň končit model Mulsanne. Ovšem dalším důvodem, proč Bentley ukončí výrobu své největší a nejopulentnější limuzíny, je fakt, že jej v prodejích tak trochu zastínil jeho menší bráška, model Flying Spur.

Pro ikonickou jednotku o objemu šest a tři čtvrtě litru už tedy není kapota, pod kterou by se mohl obrazně řečeno nastěhovat. Poslední motor tohoto druhu se vyrobil ručně minulý týden, přičemž na něm pracovali specialisté, kteří dohromady měli 105 let zkušeností coby motoráři. Jednotka pak ve finální výběhové verzi Mulsanne zvané „6.75 Edition“ disponovala výkonem 530 koní a železničních 1 100 Nm.

Tento motor v automobilismu 21. století vlastně ve skutečnosti byl takovým ekvivalentem parní lokomotivy – úplně první podoba tohoto motoru se totiž rozbublala v Bentley S2 už v roce 1959. V porovnání s moderní evolucí samozřejmě měl jen zlomek výkonu, ale 180 koní byla na konec padesátých let i tak poměrně slušná porce, zvláště v kombinaci se slušným točivým momentem. Objem motoru pak v průběhu let vzrostl z 6,25 na 6,75 litru, později motor dostal turbodmychadlo, a nakonec dokonce dvě.

Poslední výraznou modernizací motor prošel v roce 2010 právě se zahájením výroby modelu Mulsanne. Dostal nové písty, ojnice, hlavy válců a modernizací prošla také kliková hřídel. Už šlo samozřejmě o značně modernizovanou verzi, ale základní ingredience byly stejné jako tehdy na přelomu padesátých a šedesátých let. Aby motor udrželi o něco déle při životě, vyvinuli v Crewe ještě moderní systém vypínání válců, díky čemuž byla spotřeba nikoli výrazně nižší, ale řekněme méně hrozivá.

V průběhu let fabrika vyprodukovala celkem 36 tisíc kusů těchto strojoven, což je na poměrně nevšední jednotku (a také v poměrně nevšedních vozech) slušné číslo. Ovšem nevěšte hlavu, o osmiválcové motory Bentley nepřijde – díky mateřskému koncernu VW Group mohou Bentley nadále používat osvědčený 4,0l V8 twin-turbo z dílen Audi-Porsche.

Zajímavé potom je, že tyto zprávy neznamenají konec výroby motorů v Crewe – Bentley tu bude i nadále vyrábět motory W12, a to nejen pro svoji vlastní potřebu, ale i pro limuzíny z ostatních větví ohromného koncernu VW Group.

Načítám