Článek
Zlatá šedesátá léta byla pro Ford bezpochyby jedním z nejsilnějších období – kromě opanování Le Mans a zrození legendárního Mustangu (v Evropě pak představili ladnou Cortinu, kompaktní Escort nebo svalnaté Capri) spatřilo světlo světa také Bronco, terénní auto s nádechem civilizované praktičnosti. Dnes jeho krotším následovníkům říkáme SUV…
Bronco první generace (1965-77) se právě díky kombinaci nezastavitelnosti, každodenní použitelnosti a líbivých tvarů stalo miláčkem národa. Následující méně povedené generace však také kvůli rostoucí konkurenci zažívaly ústup ze slávy (až na moment, kdy 95 milionů televizních diváků sledovalo v přímém přenosu trestně stíhaného O. J. Simpsona v Broncu pronásledovaného policií), proto Ford tuto kdysi populární značku v roce 1996 raději pohřbil, aby udělal místo SUV nováčkům v podobě Exploreru a Expeditionu.
Fanoušci na Bronco však nikdy nezapomněli, a tak kult tohoto auta žije do dnešních dní. Proto když Ford hledal cestu k posílení prodejů, zkoumal úspěch oživeného Mustangu a po pětadvacetileté pauze se rozhodl resuscitovat Bronco.
Tohle auto je totiž pro dnešní dobu ideální – SUV s pořádně dobrodružným duchem a silným jménem přiživovaným fanouškovskou základnou se prostě musí prodávat, ne? Zvlášť s moderně pojatým retro designem, který přímo odkazuje na dodnes nezapomenutou první generaci. Vsadíme se, že si ho zákazníci znovu zamilují!
Ford ale neponechal nic náhodě a nevsadil všechno jen na jedinou kartu stylingu – pod tím fešáckým kabátkem se skrývá po čertech propracované auto. Vlastně hned tři auta, protože Ford kromě offroadově zaměřeného Bronca ve tří- a pětidveřové variantě představil také kompaktnější a více silničně zaměřené SUV Bronco Sport, které se však v terénu také neztratí.
Bronco Sport má totiž světlou výšku 220 cm (brodí až 599 mm hlubokou vodu) a minimální převisy, navíc je skutečně kompaktní – o cca 25 cm kratší než evropská Kuga (je tak přímým soupeřem Jeepu Compass). Proto si také vystačí s menšími přeplňovanými motory (tříválcový 1.5 EcoBoost s výkonem 184 koní nebo 248koňový čtyřválcový 2.0 EcoBoost), které přes osmistupňový automat roztáčejí všechna čtyři kola. Bronco Sport je také vybavené asistentem pro jízdu v terénu a pro sjíždění svahů, na výběr máte ze sedmi jízdních režimů a přiobjednat si můžete i kamerový systém, díky čemuž uvidíte překážky, které by jinak zůstaly skryté za kapotáží.
Pokud ale toužíte po skutečném terénním dobrodružství, potřebujete plnotučné Bronco (v tří- nebo pětidveřovém karosářském provedení). Zaměstnanci Fordu prý roky tajně zkoumali fanouškovská fóra, aby zjistili, co zákazníci chtějí, a přišli tak s autem, které má zadupat Jeep Wrangler do země. Ford zašel dokonce tak daleko, že prototypy Bronca v terénu srovnával s extrémními buginami od Polarisu!
Bronco stojí na ocelovém rámu (má ho sdílet s příštím Rangerem) a na rozdíl od pevné nápravy Wrangleru vsadil Ford na nezávislé zavěšení, takže by Bronco mělo být na silnici i při rychlé jízdě v terénu podstatně schopnější, vzadu je pak pevná náprava s pětiprvkovým zavěšením.
Už z fabriky bude mít 35palcové terénní pneumatiky, které přispějí k lepší trakci mimo asfalt a zvednou světlou výšku až na 294 mm (brodivost pak dosahuje 851 mm), na výběr bude hned ze dvou systémů pohonu všech kol, k dispozici bude uzávěrka obou nápravových diferenciálů, odpojování předního stabilizátoru, sedm jízdních režimů, asistenty pro jízdu v terénu a 360° kamerový systém pro lepší přehled v náročných podmínkách.
O pohon se stará buď čtyřválcový 2.3 EcoBoost s 270 koni, nebo šestiválcový 2.7 EcoBoost o výkonu 310 koní. Čtyřválec bude mít v základu sedmistupňový manuál (s redukovaným prvním převodem pro pomalou jízdu v terénu), vyšší verze budou spojené s desetistupňovým automatem.
Bronco má svůj styl, ale pro inženýry Fordu byla důležitější poctivá funkčnost. Na karoserii tak můžete snadno navěšet všemožné navijáky, světelné lišty a další vybavení, do kufru uložíte kola, za auto zapřáhnete přívěs nebo na střeše postavíte stan. Fanoušky offroadování s větrem ve vlasech také jistě potěší, že karoserii tří- i pětidveřové verze můžete snadno odstrojit – sejmete kompaktní střešní panely a vysadíte dveře (proto mají bezrámová okna a proto jsou vnější zpětná zrcátka přichycená k rámu čelního skla).
Po celém interiéru je také poschovávaná celá řada chytrých řešení, jako je třeba záplava schránek, kapsiček, háčků a poutek, celá řada elektrických zásuvek, upínací rám pro držák mobilu nebo kamery na palubní desce, omývatelné dno kufru nebo otvírák zátek v zadních dveřích. Nezapomnělo se ani na moderní techniku v podobě digitálního přístrojového štítu, dotykového infotainmentu (ovládání klimatizace má však stále vlastní panel) s širokou online a mobilní konektivitou a nezbytným zástupem jízdních asistentů.
Celé auto je prostě geniálně promyšlené – cítíte z něj, kolik práce si na něm ve Fordu dali. Proto věříme, že bude mít na trhu úspěch. Bohužel nejspíš ne na českém, protože se Bronco (ani Bronco Sport) do Evropy pravděpodobně ani nepodívá. A nám to přijde jako zatracená škoda – co vám?