Článek
Vodík v automobilech má obecně několik výhod a jednu obrovskou nevýhodu. Nejprve to kladné: vodíková auta jsou zcela bezemisní, protože vypouští pouze neškodnou vodní páru. Palivo lze navíc získat elektrolýzou vody za pomoci elektrické energie z obnovitelných zdrojů a samotné tankování zabere jenom pár minut.
Zatím ale zcela chybí infrastruktura, takže i kdybyste vlastnili vodíkové auto, máte jen malou šanci natankovat. Stanice prakticky nejsou, ta jediná v Česku, která se nachází v Neratovicích, je neveřejná, i když existují plány na stavbu další i pro nákladní vozidla.
Ale vodíkový pohon má obecně velký potenciál. Vědí to automobilky Toyota, Honda, BMW. A o vodíku začíná veřejně hovořit také britská skupina Jaguar Land Rover. Naopak koncern Volkswagen o tomto pohonu podle dostupných informací ve střednědobém horizontu neuvažuje.
Letos v květnu oznámil Jaguar Land Rover novou strategii nazvanou Reimagine. Jejím cílem je do roku 2036 dosáhnout nulových emisí výfukových plynů a do roku 2039 nulových čistých emisí uhlíku v celém dodavatelském řetězci, produktech a provozech.
A k realizaci této ambiciózní snahy musí být všechny Jaguary od roku 2025 elektrické a Land Rovery od roku 2030, což automobilka oficiálně oznámila již v únoru. Nyní je ale zřejmé, že krom elektromobilů se do hry dostane i vodíkový pohon, tedy konkrétně elektromobil s vodíkovými palivovými články (FCEV).
U klasických bateriových elektromobilů je zatím nemalý problém při delších cestách a následném časově výrazně náročnějším doplnění energie. To vodíkové auto natankujete podobně rychle jako to spalující naftu nebo benzin.
Britský koncern dále uvádí, že automobily poháněné vodíkem poskytují minimální ztrátu dojezdu při nízkých teplotách. Vodík by tak mohl přinést ekologická auta s vyšším dojezdem do míst s horkým, nebo naopak velice chladným prostředím.
Vodík v terénu i s přívěsem
Funkční prototyp ikonického off-roadu Defender bude podle britské automobilky postaven ještě letos, kdy se také začne s jeho testováním. Automobilka chce ověřit mimo jiné možnosti vodíkových aut při jízdě v terénu nebo tahání přívěsů. Což je přesně to, co chtějí majitelé Defenderů slyšet!
„Víme, že vodík bude v budoucím mixu pohonných jednotek v celém dopravním průmyslu hrát důležitou roli,“ uvedl Ralph Clague, vedoucí oddělení vodíku a palivových článků společnosti Jaguar Land Rover. Projekt vodíkových automobilů od Jaguar Land Roveru částečně v rámci projektu Zeus financuje britská vláda.