Článek
Jednou z takových epoch byla Skupina B světového šampionátu rallye. Byla zrovna tak rychlá, jako byla nebezpečná, a dodnes se tak na ni vzpomíná jako na jednu z nejvelkolepějších epoch motorsportu. Mělo to však jeden háček – slovem „rychlý“ by se dal popsat také její průběh, protože v roce 1986 byla po sérii tragických nehod ukončena.
Ford se chtěl této dravé soutěže také zúčastnit a vyhrát, a tak v osmdesátých letech vyvíjel bestii, která by se kočkovala s ostatními, mezi nimiž zmiňme ty nejvýraznější jako třeba Audi Sport Quattro, dále pak Peugeot 205 T16, Lancia 037, resp. později Delta Integrale. Ještě předtím tu však byl Escort 1700T, který byl poměrně překvapivě docela propadák, takže se ve Fordu vrátili zpět k rýsovacím prknům…
Konstruktéři tak přišli s tímto – Ford RS200. Projekt byl otevřen už v roce 1983, ale jak jsme zmínili, bylo nutné postavit celkem 200 kusů, aby se Ford mohl se svojí RS200 zapojit do rvačky. Společnost Ghia model RS200 navrhla a volba firmy pověřené výrobou karoserie je sice při nejmenším překvapivá, s výrobou laminátových aut však měla bohaté zkušenosti z Relianta. Ano, toho Relianta…
O vývoj šasi se postarali mistři ze světa F1 Tony Southgate a John Wheeler, a tak výsledek nemohl dopadnout špatně. Vedení Fordu bezpodmínečně požadovalo pro RS200 pohon všech kol, a tak byl kompaktní, ale velmi schopný 1,8litrový přeplňovaný čtyřválec, umístěný uprostřed prostorového rámu, posílat výkon na všechna čtyři kola.
Motor nepocházel od nikoho méně zkušeného než od Cosworthu, přičemž hlavní slovo při jeho vývoji měl Brian Hart, konstruktér nejednoho závodního motoru. V kombinaci s vepředu uloženou převodovkou pro lepší rozložení hmotnosti a diferenciálem Ferguson s funkcí variabilního rozdělení hnací síly šlo o opravdu kvalitní závodní náčiní.
Série tragických nehod však ukončila Skupinu B dřív, než se RS200 stačila pořádně „rozkoukat“ – stihla odjezdit pouze jednu celou sezonu.. A škoda to rozhodně byla, protože jak se později ukázalo, RS200 si posléze vedly velice dobře v závodech Rallycrossu.
Z 200 vozů, které Ford musel postavit, jich 6 automobilka uváděla jako údajné prototypy, takže fabriku jich opustilo pouze 194, z čehož 46 bylo rozmontováno a uchováno „na horší časy“ pro náhradní díly. Pouhých 90 vozů bylo uvedeno do silničního provozu, přičemž ještě méně z těchto devadesáti „silničních“ RS200 splňovalo takzvané „rallye“ specifikace.
Náš dnešní objev je právě tento případ, což z něj dělá raritu mezi raritami. Vůz většinu času strávil v rukách sběratelů, a tak jde vlastně o takový stroj času – auto má totiž najeto pouze 1 066 mil, tedy nějakých 1 700 kilometrů, takže je téměř ve stavu nového auta. Navíc jde o vůz, kde je drtivá většina dílů v původním stavu, dokonce včetně původního obutí od Pirelli.
Tato RS200 ve vzácné rallye specifikaci má jednu zajímavost. Má druhou „řadicí páku“, která ovládá onen speciální diferenciál Ferguson, který umí rozdělovat hnací sílu dle potřeby. Přestože drtivá většina vozů byla z fabriky tzv. „napevno“ nastavena na rozdělení výkonu 37:63 ve prospěch té správné nápravy, uměla tzv. „Rally Specification“ posílat na zadní kola dokonce úplně všechen výkon 1,8l oturbeného oheň plivajícího monstra z dílen Cosworth. Kromě toho bylo možné pohon nastavit také na „bezpečnější“ nastavení 50:50, takže tu jsou celkem tři nastavení.
V roce 2011 auto prošlo inspekcí u firmy Geoff Page Racing, což jsou odborníci na závodní Fordy, aby se ověřilo, že tato RS200 je opravdu v originálním a hlavně vynikajícím stavu – prošla bez ztráty kytičky. Tohle auto bylo svého času jedním z nejschopnějších závoďáků, které si díky špičkovým technologiím své doby dokázalo poradit na jakémkoliv povrchu a za jakýchkoliv podmínek. A jelikož se dnes považuje za největší klenot Fordu od dob legendární GT40, jde o velmi žhavé zboží.