Článek
Purističtí benzinoví šílenci často automobilkám vyčítají (dobře, vyčítáme), že jen velmi zřídka oprašují ikonické modely, které značkám vlastně pomohly vybudovat svou slávu, čest a renomé. Jenže ono to není tak jednoduché – výrobci bohužel mají svázané ruce emisními limity, a tak není divu, že se snaží dělat cokoliv pro prodloužení životnosti spalovacího motoru.
Jenže jak víme, všechno špatné je k něčemu dobré, takže taková doba otevírá na trhu skulinu pro nespočet tuningových (respektive malosériových) firem, na které se tato agresivní politika chválabohu nevztahuje. Novým přírůstkem do této neustále se rozšiřující vývojové větve je vůz s velmi lakonickým názvem R5 T3.
Bystrý čtenář jistě už podle fotografií (když tedy pomineme titulek článku) zpozoroval, že jde o jasnou reinkarnaci Renaultu 5, konkrétně třetí vývojové stádium modelu, takže jde v podstatě o logického nástupce Renaultu 5 Turbo a Turbo 2.
Jde opravdu o velmi pečlivě zpracovaný výtvor – karoserie se vyrábí ručně na zakázku, převážně z karbonu. Stejně jako u originálu tu jsou samozřejmě vyboulené blatníky, aby se do nich vešly macaté 16palcové „balony“ vpředu a 17palcové vzadu. Lze přitom vybírat ze dvou různých designů litých kol.
Tvůrce restomodu, společnost Legende Automobiles, se opravdu snažil vůz zbytečně nepřeplácat. Design jako takový je jasnou poctou originálu, a to od siluety přes hranatou kabinu, čtvercová světla, vlastně i kola s relativně (na dnešní dobu) malým průměrem. Motor je stejně jako u originálu uložený uprostřed, takže vstupy vzduchu v přední části zadních blatníků jsou funkční, stejně jako výstupní výdechy v céčkových sloupcích.
Z dárcovské Pětky Turbo pak vychází i motor, přeplňovaný čtyřválec, který s tím původním však má pramálo společného, protože zde dává výkon plných 400 koní, což je solidní nárůst oproti původním sto šedesáti. Řadí se tu buď moderní sekvenční převodovkou, která najde nejlepší uplatnění hlavně na okruhu, ovšem pro ty, kdo se chtějí pobavit se svojí zrenovovanou R5 T3 na silnici, pro ty bude k mání i manuál.
Mezi lety 1980 a 1985 vzniklo celkem 1 820 kusů původního Renaultu 5 Turbo, pozdější verze Turbo 2 vzniklo dokonce 3 167 kusů – nechme se překvapit, kolik majitelů nakonec podlehne pokušení omladit tuto sportovní legendu.
Firma však prohlašuje, že se rozhodla ignorovat veškeré finanční poradce, a tak renovované Renaulty 5 „Turbo 3“ neboli oficiálně R5 T3 budou vznikat do doby, dokud o ně bude zájem. Tomu se říká správný přístup, jako za starých časů! Přestavba však vzhledem k převážně karbonové karoserii nebude levná – navíc je potřeba počítat ještě s nutností mít v garáži originál.