Hlavní obsah

Land Rover, se kterým jezdil Dalajláma, míří do aukce

Foto: RM Sotheby's

Původní Land Rover je ceněná klasika, o tom není sporu. Ale pokud jej vlastnil zcela výjimečný majitel, na takový vůz to hned vrhá úplně jiné světlo, ne-li rovnou osvícení…

Pravidelně vás informujeme o vozech, které jsou něčím výjimečné, specifické, mají zajímavý příběh, zapsaly se zlatým písmem do historie motorsportu, případně motorismu jako takového. Nebo, jako v dnešním případě, se občas jedná o vůz po zajímavém předchozím majiteli. Ale pokud jste čekali herce, závodníka nebo jinou „celebritu“, patrně vás zklameme. Tímto Land Roverem kdysi jezdil duchovní vůdce Tibeťanů…

Článek

Land Rover je britská automobilka, která se již celá desetiletí specializuje na vozy s pohonem všech kol. Název Land Rover ve skutečnosti původně sloužil pouze jako označení určitého modelu, který vyráběla společnost Rover, a který se začal vyrábět v roce 1948. V průběhu let se však z označení stala svébytná značka, a v průběhu let následovaly další a další modely – Defender, duchovní nástupce původního Land Roveru, poté Discovery, Freelander (později Discovery Sport), Range Rover, Range Rover Sport, a posléze i Range Rover Evoque.

Foto: RM Sotheby's

Tento Land Rover Series II využíval celých 10 let Jeho svatost Dalajláma XIV.

Land Rover je dnes součástí koncernu Jaguar Land Rover, a přestože od roku 2008 patří pod indickou společnost Tata Motors, výzkum a vývoj stále probíhá v Británii, ve městech Gaydon a Whitley. Podle statistik Land Rover dokázal v roce 2016 prodat celkem přes 434 tisíc vozů. Není žádné tajemství, že Land Rover byl ve velkém inspirován původním Jeepem, který jako první dodával vozy s pohonem všech kol širší veřejnosti. Byl to však Land Rover, který jako první začal masově prodávat vozidlo s pohonem všech kol a, ehm, plnohodnotnými dveřmi. Opravdu.

A tím byl Land Rover Series I, představený původně na autosalonu v Amsterdamu v roce 1948. Vyrobilo se celkem 648 kusů a dochovalo se jich pouze 20. Nicméně automobilka údajně provedla před lety průzkum, ze kterého vyplynulo, že kolem 70 procent všech prodaných vozů je dodnes v provozu! Není divu, že se časem Land Rovery „Série“ I, II a III staly symbolem bytelnosti a odolnosti.

Pravda, není to žádný nadupaný sporťák nebo nechutně rychlý rodinný dostavník, ale Land Rover, potažmo nástupce Land Rover Defender, je zkrátka ve světě automobilismu ikona. A tento konkrétní kus nás dnes zajímá zejména proto, že s ním jezdil jeden moudrý pán z Východu jménem Tenzin Gyatso, známý jako Dalajláma…

Jde o Land Rover II. série, který se vyráběl v letech 1961-1971. Tento konkrétní kus sjel z linky v únoru 1966 a o týden později putoval z rodné Británie lodí až do Nepálu. Tam auto vyzvedl bratr Jeho svatosti a přivezl je do Indie, která tehdy byla pro Dalajlámu azylovou zemí v souvislosti s událostmi, k nimž došlo během Tibetského povstání v roce 1959. Když tedy Dalajláma pobýval v městě Dharamsala, které je obklopené horami, terénní schopnosti a odolnost Land Roveru mu byly k nezaplacení.

Po deseti letech ve službách Jeho svatosti si auto přebral jeho bratr Cheogyal, kterému „Landie“ sloužil až do roku 2005. Pak byl opět přepraven lodí, avšak tentokrát až do USA, a sice do vlastnictví nadace, která pod záštitou tohoto duchovního vůdce působí v Kalifornii. Vzhledem k tomu, s jakým terénem se musel zmiňovaný Land Rover před lety poprat, asi neměl úplně snadný život. Ale o tom koneckonců Land Rovery jsou. Holt se počítá s tím, že si trochu „ušpiní kecky“. A je dokonce v typické zelené barvě Bronze Green. Prostě klasika se vším všudy.

První zářijový víkend půjde ikonický teréňák do dražby, přičemž v očekávání je cena mezi 100 a 150 tisíci dolarů, tedy 2,3 až 3,5 milionu našich korun. Což je, pravda, poměrně dost, ale berme v úvahu, že auto prošlo v roce 2006 celkovou renovací a bylo osazeno originálními díly přímo z továrny, což suma sumárum přišlo na téměř padesát tisíc dolarů samo o sobě. Navíc tento kus na ceně tratit rozhodně nebude.

Načítám