Článek
Land Rover je britská automobilka, která se již celá desetiletí specializuje na vozy s pohonem všech kol. Název Land Rover ve skutečnosti původně sloužil pouze jako označení určitého modelu, který vyráběla společnost Rover, a který se začal vyrábět v roce 1948. V průběhu let se však z označení stala svébytná značka, a v průběhu let následovaly další a další modely – Defender, duchovní nástupce původního Land Roveru, poté Discovery, Freelander (později Discovery Sport), Range Rover, Range Rover Sport, a posléze i Range Rover Evoque.
Land Rover je dnes součástí koncernu Jaguar Land Rover, a přestože od roku 2008 patří pod indickou společnost Tata Motors, výzkum a vývoj stále probíhá v Británii, ve městech Gaydon a Whitley. Podle statistik Land Rover dokázal v roce 2016 prodat celkem přes 434 tisíc vozů. Není žádné tajemství, že Land Rover byl ve velkém inspirován původním Jeepem, který jako první dodával vozy s pohonem všech kol širší veřejnosti. Byl to však Land Rover, který jako první začal masově prodávat vozidlo s pohonem všech kol a, ehm, plnohodnotnými dveřmi. Opravdu.
A tím byl Land Rover Series I, představený původně na autosalonu v Amsterdamu v roce 1948. Vyrobilo se celkem 648 kusů a dochovalo se jich pouze 20. Nicméně automobilka údajně provedla před lety průzkum, ze kterého vyplynulo, že kolem 70 procent všech prodaných vozů je dodnes v provozu! Není divu, že se časem Land Rovery „Série“ I, II a III staly symbolem bytelnosti a odolnosti.
Pravda, není to žádný nadupaný sporťák nebo nechutně rychlý rodinný dostavník, ale Land Rover, potažmo nástupce Land Rover Defender, je zkrátka ve světě automobilismu ikona. A tento konkrétní kus nás dnes zajímá zejména proto, že s ním jezdil jeden moudrý pán z Východu jménem Tenzin Gyatso, známý jako Dalajláma…
Jde o Land Rover II. série, který se vyráběl v letech 1961-1971. Tento konkrétní kus sjel z linky v únoru 1966 a o týden později putoval z rodné Británie lodí až do Nepálu. Tam auto vyzvedl bratr Jeho svatosti a přivezl je do Indie, která tehdy byla pro Dalajlámu azylovou zemí v souvislosti s událostmi, k nimž došlo během Tibetského povstání v roce 1959. Když tedy Dalajláma pobýval v městě Dharamsala, které je obklopené horami, terénní schopnosti a odolnost Land Roveru mu byly k nezaplacení.
Po deseti letech ve službách Jeho svatosti si auto přebral jeho bratr Cheogyal, kterému „Landie“ sloužil až do roku 2005. Pak byl opět přepraven lodí, avšak tentokrát až do USA, a sice do vlastnictví nadace, která pod záštitou tohoto duchovního vůdce působí v Kalifornii. Vzhledem k tomu, s jakým terénem se musel zmiňovaný Land Rover před lety poprat, asi neměl úplně snadný život. Ale o tom koneckonců Land Rovery jsou. Holt se počítá s tím, že si trochu „ušpiní kecky“. A je dokonce v typické zelené barvě Bronze Green. Prostě klasika se vším všudy.
První zářijový víkend půjde ikonický teréňák do dražby, přičemž v očekávání je cena mezi 100 a 150 tisíci dolarů, tedy 2,3 až 3,5 milionu našich korun. Což je, pravda, poměrně dost, ale berme v úvahu, že auto prošlo v roce 2006 celkovou renovací a bylo osazeno originálními díly přímo z továrny, což suma sumárum přišlo na téměř padesát tisíc dolarů samo o sobě. Navíc tento kus na ceně tratit rozhodně nebude.