Článek
Povinná vojna byla možná otrava, ale nedá se jí odepřít, že z chlapců udělala skutečné muže – sebejisté, odolné, nebojácné a připravené čelit všem problémům a strastem. A přesně tak se proměnil i nový Land Rover Defender v úpravě pro vojenské a policejní jednotky. Továrnímu originálu mnozí vyčítají, že vypadá jako krotké městské SUV, tento zocelený speciál však vyvolává pocit, že by vám s chutí vrazil jednu pěstí, kdybyste mu něco takového řekli do očí.
Vlastně ty úpravy nedaly zase tolik práce, protože sériový Defender je pod moderní slupkou pořádný drsňák, který se nezalekne žádné terénní výzvy. Mimořádné schopnosti mu dává sofistikovaný vzduchový podvozek, výkonný šestiválcový turbodiesel o výkonu 200 koní a 500 Nm, odolná osmistupňová automatická převodovka, poctivý pohon všech čtyř kol s uzávěrkami středového a zadního diferenciálu a propracované off-roadové jízdní režimy systému Terrain Response.
Specialisté firmy Dajbych, kteří přestavbu realizovali, k tomu přihodili terénní pneumatiky na ocelových kolech, šnorchl sání, střešní nosič, boční boxy s výsuvným žebříkem, LED světelnou rampu a výstražná světla (a pár dalších specifických drobností požadovaných policií, pro kterou byl prototyp připravený), masivní tažná oka a naviják se syntetickým lanem, to kdyby něco. Celé auto pak potáhli odolnou fólií v zelené maskovací barvě NATO. Defender je tak vážně připravený do té nejdrsnější služby a přitom se poprat s jakýmkoliv terénem.
Další projekty firmy Dajbych
Upravený Defender je posledním z dlouhé řady projektů české firmy Dajbych, plzeňského a pražského dealera vozů Jaguar, Land Rover, Toyota a Isuzu, a odborníka na expediční a užitkové přestavby off-roadů. Právě z jejich dílen pocházel šestikolový hasičský Hilux, průzkumný vojenský Gepard, armádní sanitky Iveco, Land Cruiser pro horskou službu nebo technické Iveco pro PČR a další.
Musíte to zažít, abyste to pochopili, ale následujících pár čísel vám řekne to nejpodstatnější: světlá výška 291 mm, brodivost 900 mm, nájezdové/přejezdové úhly 37,5°/28°/40°, zatížení střechy 168/300 kg (dynamické/statické), na kouli utáhne až 3,5 tuny. Masakr! Ale největší kouzlo spočívá v tom, jak snadno si v terénu poradí – jen zařadíte „D“, přišlápnete plyn a už se jen držíte volantu a s otevřenou pusou sledujete, jak se Defík hladce prokouše vším, co mu předhodíte. A vy si přitom sedíte v komfortu klimatizované kabiny s vyhřívanou sedačkou pod zadkem.
To je zážitek jako z jiného století (taky že je!) oproti původním Defenderům, které novinka nahrazuje – tam jste před jízdou v terénu museli zápasit s pákami pohonu a redukce, laborovat se spojkou a zařazenou rychlostí, a u toho se nechat natřásat jako v míchačce na barvy. To je možná dobrá zábava pro srdcaře, ale jako pracovní prostředí pro specialisty to neobstojí.
Upravený Defender už zažil první komerční úspěch, prvních 30 kusů míří do služeb Policie ČR. Další se budou ucházet o přízeň ve výběrových řízeních vojenské policie a dalších zásahových jednotek nebo záchranných složek. Vzhledem k tomu, že je Land Rover Defender momentálně jeden z nejlepších off-roadů na trhu, jistě se mu podaří uspět. A pro nás ostatní je to skvělé znamení, že je Defender velice schopná a odolná platforma i pro civilní použití a žádná napomádovaná městská fiflena.