Hlavní obsah

Land Rover Defender P400 S a Series I – Setkání generací

Foto: Jakub Deml

Nový Defender rozděluje. Jedni jsou nadšení z jeho spojení tradic a modernosti, druzí prskají nad složitou technikou a odchýlením se od původního konceptu. Vyrazili jsme proto na setkání s Land Roverem Series I, skutečným zakladatelem rodu, aby novince nastavil zrcadlo. Bude děda hrdý na svého vnuka, nebo bude taky kroutit hlavou, kam to ta mládež spěje?

Článek

Už je to více než 70 let, co automobilový inženýr Maurice Wilks do písku na pláži Red Wharf Bay vyryl klackem siluetu zcela nového druhu auta – terénního speciálu s pohonem všech kol podobného americkému vojenskému Jeepu Willys. A protože měl nový typ vozu sloužit primárně jako pracovní a zemědělský nástroj a jeho hlavním účelem bylo zdolávat všemožné terénní překážky a další nesnáze, nazval ho jednoduše Land Rover. A asi by se hodně divil, kdyby nyní viděl jeho moderního následovníka.

Foto: Jakub Deml

Takhle vypadá propastný rozdíl sedmi dekád technického vývoje automobilů

Novinka z loňského roku pořád připomíná krabici od bot, ale její hrany jsou na první pohled hodně obroušené a plochy uhlazené, všechny detaily působí hi-tech. Nový Defender prostě vypadá jako auto z jiného století, což taky je. Land Rover za dobu existence Defenderu propásl několik příležitostí přijít místo jemné evoluce zastaralého konceptu s revolučním krokem vpřed. Prototypy modernějších verzí v historii značky byly, ale nikdy nebylo dost odvahy (nebo peněz) udělat tak radikální krok vpřed. Až nyní, a o to je ten krok delší.

Hliníková karoserie, vzduchový podvozek, moderní benzinové a naftové motory řady Ingenium, složité palubní elektronické systémy infotainmentu s širokou online a mobilní konektivitou a sofistikované jízdní asistenty. Nový Defender (skoro) sám dokáže jet po dálnici a ve městě automaticky zabrání nehodě, přitom vás bude navádět digitální navigací a streamovat u toho hudbu z internetu, a když sjedete ze silnice za dobrodružstvím, bude kamerovým systémem sledovat okolní terén nebo sonarem změří hloubku vody u brodu. To je tak na hony vzdálené jednoduchoučké technice původní Series I, až je těžké tomu uvěřit.

Foto: Jakub Deml

Kabina nového Defenderu zcela odpovídá moderním standardům a splní všechny požadavky náročných zákazníků

Series I si musí vystačit s naprosto elementární mechanikou. Ocelový rám, místo karoserie stan, tuhé nápravy odpružené listovými pery, dvoulitrový čtyřválec (na začátku výroby šlo dokonce o pouhou šestnáctistovku) krmený karburátorem, manuální převodovka s přiřaditelným pohonem všech kol. Sedíte na tuhé lavici (pod níž je palivová nádrž, což cítíte při každém nadechnutí) zmáčknutí v minimalistickém interiéru plném odhaleného plechu, volant vyžaduje pořádnou chlapskou sílu, spojka i brzda svalnatá lýtka a páka řazení roky cvičení přesnosti a trpělivosti v šaolinském klášteře. Najít levou rukou správné skuliny v kulise je opravdu náročný úkol.

Foto: Jakub Deml

Kabina Series I je zcela spartánská, řízení je hodně fyzická záležitost

Když ale tyhle drobné obtíže překonáte, objevíte pod slupkou užitkového stroje velký kus nadšení pro jízdu. Motor se nechá točit a radostně u toho vrčí, droboučký Series I ochotně reaguje na povely řidiče, čiperně poskakuje po asfaltu a hbitě se proplétá úzkými silničkami. Vousatá technika už má samozřejmě svá omezení a vyžaduje citlivé zacházení a trochu shovívavosti, ale ani sedm dekád neotupilo jeho ryzí charakter a touhu po dobrodružství (což nedávno dokázal při opakování legendární objevitelské cesty Last Overland). Úžasné auto!

Foto: Jakub Deml

Na svůj věk působí Series I neobyčejně živě a svěže!

Ale nový Defender není o nic méně fascinující. Především tím, s jakou samozřejmou lehkostí zvládá všechny náročné úkoly. Proplétat se ucpaným městem? Hravě. Překonávat dálniční kilometry? V naprostém komfortu. Zdolávat náročné terénní překážky a dobývat neobjevené části kontinentů? S chutí!

Zcela nový přeplňovaný řadový šestiválec si dokáže pod kapotou jen tiše ševelit, když si jen klidně plujete, ale také hromově burácet, když pořádně přitopíte pod kotlem. Ale za všech situací se Defender řídí úžasně snadno a chová se neobyčejně přátelsky.

Foto: Jakub Deml

Nový Defender se zatáček na silnici už nebojí...

I přes všechnu tu moderní techniku a konejšivé pohodlí má ale nový Defender stále srdce dobrodruha. Sjeďte z asfaltu a jen zírejte, jak nenuceně se prokousává náročným terénem, jak nezastavitelně šplhá po skalách, jak raději rozcupuje zem na kusy, než by uvízl. Tohle auto toho v terénu zvládne víc, než na co si troufnete, a v šikovných rukách bude prakticky nezastavitelné. K tomu si přihoďte chytře praktický interiér a modifikovatelný exteriér a máte spřed sebou auto, které přímo láká vyrazit na nějakou expedici. Prostě pravý Defender!

Foto: Jakub Deml

V terénu toho zvládne víc, než na co si za volantem nejspíš troufnete

Nostalgické setkání nového Defenderu s původním Series I krásně ukazuje, jak obrovský technologický skok auta za dekády vývoje udělala – technické, komfortní, výkonové, ale samozřejmě i velikostní a hmotnostní. Přesto z obou aut jasně cítíte podobnou radost z pohybu, silnou touhu po dobrodružství a nezaměnitelný charakter.

Series I představoval pro Land Rover milník a stal se ikonou. A nový Defender hrdě kráčí v jeho stopách. Je to osobnost každým coulem, což je v uniformitě moderních aut stále méně vídaný jev. Fascinuje mě jeho propracovanost, obdivuji neuvěřitelnou šíři jeho schopností a baví mě sebejistota, s jakou se vrhá do zatáček i mimo asfalt. Prostě se mi hrozně líbí. A myslím, že by se líbil i Maurici Wilksovi.

Načítám