Hlavní obsah

Lancia Hyena: Rarita založená na slavné Deltě Integrale

Foto: RM Sotheby's

Lancia Hyena Zagato – věděli jste, že Lancia Delta měla dvoudveřového bratra? Vzniklo však pouze 24 kusů

Taková škoda, že se Lancia Delta Integrale nikdy nedělala ve dvoudveřovém provedení! Nebo dělala? Začátkem devadesátých let se totiž jeden sběratel Lancií zasloužil o výrobu omezené série právě takovýchto kousků pod taktovkou jedné vyhlášené karosárny. Pravda, soutěž o nejkrásnější auto devadesátých let by asi nevyhrála, jistě s ní však bylo skvělé svezení – dámy a pánové, přivítejte Lancii Hyenu Zagato.

Článek

Lancii Deltu snad netřeba představovat – nepředpokládáme, že by nějaký čtenář Garáže legendu neblaze proslulé Skupiny B neznal – leda, že byste na naše stránky zavítali omylem. Díky technice převzaté přímo ze světa rallye šlo v reálném světě o velmi schopné auto – výkon sám o sobě sice nebyl nejvyšší, ale díky chytrému pohonu všech kol, nízké hmotnosti a krátkému rozvoru šlo o nesmírně živé auto, které dokázalo vytrestat nejeden pravověrný sporťák své doby.

Foto: RM Sotheby's

Hyena Zagato díky vizuálně těžšímu předku a krátké zádi při troše představivosti psovitou šelmu opravdu připomínala

Delta se vyráběla v letech 1987-1994 a ke konci výroby si majitel holandského dealerství Lancie a nadšený sběratel Paul Koot řekl, že by byl dobrý nápad vzít Deltu Evoluzione II a dát ji na „plastiku“ k firmě Zagato. Koot se setkal s Andreou Zagatem osobně, slovo dalo slovo, a tak vznikla vize o dalším projektu aliance Lancia-Zagato, kterým naposledy byla Beta Spyder z roku 1990.

Mělo to však jeden háček – mateřskému koncernu Fiat se Kootova vize o limitované verzi 75 kusů zrovna dvakrát nezamlouvala, a tak Koot byl nucen odkoupit několik kusů Delty Integrale Evoluzione II a přepravit je do Milána, kde už si pořádně pohráli s karoserií a interiérem.

U Zagata pak Delta dostala podstatně zaoblenější karoserii kompletně z hliníku, kde nesmí chybět dvojitě vyboulená střecha, charakteristický znak karosárny Zagato. Došlo však i na karbon – ten bychom našli na palubce, středové konzoli a na vnitřních krytech dveří. Výsledný produkt nakonec ve své době stál stejně jako soudobé Porsche 911.

Jenže jak na tom byla výkonově v porovnání s takovou 911? Budete se možná divit, ale přinejmenším srovnatelně. Běžná Delta vážila nějakých 1 300 kilogramů, Hyena Zagato byla díky rozsáhlému odlehčení o nějakých 190 kilo lehčí než běžná Delta Integrale, takže při výkonu okolo 300 koní na tehdejší dobu šlo o velmi svižné auto.

Hyen v roce 1993 nakonec vzniklo pouze 24, ačkoliv jsou homologované jako rok výroby 1992, kvůli novým (přísnějším) regulím týkajících se katalyzátoru, které vešly v platnost právě od roku 1993.

Tato konkrétní Hyena je zajímavá tím, že jde o úplně poslední kus, který vznikl – a zároveň osobní auto sběratele Paula Koota, jde tedy o raritu mezi raritami. O auto tedy bylo dobře postaráno, a bylo dokonce pravidelně servisováno v jeho vlastní dílně, která se specializuje na Lancie. Jde o jediný kus v barvě Blue Madras a jako jeden z mála kusů má centrálně vyvedený dvojitý výfuk – běžně se Hyena dodávala s jednoduchou, větší koncovkou, vyvedenou vlevo.

Po Kootovi auto poznalo pouze jednoho dalšího majitele, nájezd je 14 tisíc kilometrů, takže je v podstatě tak akorát zajeté. Jedno je však jisté – Lancia Hyena Zagato nechytne za srdce jen tak někoho. Je zejména pro skalní fanoušky Lancie, nebo pro sběratele, kteří hledají opravdu, ale opravdu nevšední a vzácné auto z devadesátek. A vzhledem k tomu, že původní Delta nebyla žádný lenoch, tak tohle jistě bude učiněná střela!

Související témata:
Načítám