Článek
Ať chceme nebo ne, byť ho svět možná nepotřebuje, tak ho určitě chce. To je fakt – prodejní čísla mluví jasně. Standardní Urus má pod kapotou koncernový 4,0l osmiválec twin-turbo. Tento motor bychom našli v Bentley Continental, v modelech Audi S nebo RS, dokonce i v limuzíně A8. Porsche Panamera a Cayenne používají tentýž motor. Jenže hádejte, kde je tento motor nejvíce „vypiplaný“ – správně, je to tento rozzuřený býk. Nebo možná spíš mastodont…
Díky novým hlavám válců a další řadě drobných, avšak v součtu podstatných, úprav je výsledkem 640 koní, které jdou na všechna kola. Urus sice váží 2,2 tuny, ale to mu nebrání ve zrychlení na stovku 3,6 a maximálce 305 km/h. Což jsou hodnoty srovnatelné s minulým Porsche 911 Turbo generace 997. A v roce 2019 už to umí i čtyřmístný „autobus“ s velkým kufrem.
Málokdo by od takto úderného SUV chtěl víc. Jenže víte, jak to je – člověk míní a neviditelná ruka trhu mění. Urusu od Novitecu teď pod kapotou duní 780 koní a přes 1 000 Nm točivého momentu. To znamená, že takový McLaren 720S ztrácí na tento upravený Urus celých 60 koní výkonu, i když ve výsledku je rychlostně téměř o tunu lehčí McLaren pořád někde jinde.
Výsledkem je, že i přes velkou čelní plochu a nezanedbatelnou hmotnost Urus od Novitecu zrychlí na stovku za 3,3 sekundy a bude neúnavně pokračovat dále, než ho jen těsně před 320 km/h zastaví neviditelná ruka aerodynamického odporu.
Lamborghini Urus samozřejmě není první auto, na kterém se Novitec „vyřádil“ – mají zkušenosti také s vozy jako Ferrari a Maserati. Novitec tak neopomněl ani aerodynamickou (nebo spíš estetickou?) stránku věci – jejich bodykit zvaný Esteso rozšiřuje Urus vpředu o 10 cm, vzadu dokonce o 12 cm. Je tvořen pouze čtrnácti díly, a tak je poměrně snadné jej usadit na karoserii. V nabídce samozřejmě nechybí ani díly jako přední lízátko, nástavce bočních prahů, zadní spojler a částečně karbonová kapota.
Co se týká kol, zapomeňte na „dvacítky“, ty jsou prý podle Novitecu pro bábovky. Anebo vítaný potenciální kšeft pro prodejce tlumičů – záleží, jak se na to díváte. Urus má totiž kola o průměru celých 23 palců, která si lze objednat v jednom ze 72 barevných odstínů, přičemž obuty jsou do macatých 325 mm širokých „salámů“ značky Pirelli. A aby se Novitec ujistil, že tato kola opravdu vyniknou, přenastavili ovládací modul vzduchového podvozku Uruse tak, že snížili světlou výšku o 25 mm, takže kola vyplňují každičký centimetr podběhů.
Co se týká interiéru, tam jsou chlapi z Novitecu skoupí na slovo – jen šibalsky dodávají, že „společnost vyhoví i těm nejrozmanitějším přáním každého zákazníka“. Ohledně ceny individualizace interiéru, nebo dokonce ceny samotné úpravy, jsme se zatím vzhledem k čerstvosti této okázalé kreace od bavorského úpravce nic nedozvěděli, ale počítejme, že to bude přinejmenším ve stovkách tisíc, ne-li v milionech. Plus cena za „standardní“ Urus, pochopitelně, což je v základní verzi v přepočtu zhruba něco přes 5 milionů korun vč. DPH.