Článek
Letošní jaro má pro Lamborghini a Balboniho oslavný nádech. Na konci dubna tomu bylo přesně padesát let, co Balboni nastoupil do italské automobilky. V roce 1968, tedy ve svých 19 letech, přišel jako pouhý učeň. Jenže jeho nadšení a schopnosti imponovaly samotnému Bobu Wallaceovi – předchozímu testovacímu jezdci Lamborghini, tak si vzal Balboniho pod svá křídla a v září roku 1973 mu svou záviděníhodnou pozici definitivně předal.
Bez testovací trati a beze strachu
Balboni se tak stal vrchním testovacím jezdcem značky a sám říká, že Wallaceho dodnes velmi uznává jak z pohledu profesního, tak i lidského. Právě díky němu mohl Valentino celých 35 let testovat koncepty a vývojové prototypy Lamborghini. Diablo, Countach, ale i Gallardo - to jsou všechno auta, jejichž doladění má na svědomí právě on.
Sám odhaduje, že projel asi 80 % všech vozů, které vyjely z bran automobilky za jeho působení.
Nutno podotknout, že Balboni sloužil u Lamborghini dávno předtím, než mohlo vývojové oddělení používat simulace pro ověřování svých nápadů. Jakýkoliv poznatek techniků musel být prověřen „v reálu“, takže Balboni strávil spoustu času v práci tím, že seděl za volantem a proháněl supersporty po okolí. V solidním tempu a za plného provozu.
Je to zajímavost, kterou ví jen relativně málo lidí, ale Lamborghini dlouho nepoužívalo žádný polygon či testovací trať. Veškeré testování probíhalo pěkně naostro v běžném provozu, což pasovalo do tehdejšího prohlášení, že Lamborghini vyvíjí auta na běžné silnice. A Balboni se rozhodně neloudal. „Jištěn“ povolením od úřadu, řítil se s testovanými prototypy po okreskách rychlostmi okolo 300 km/h. Z dnešního pohledu zcela nemyslitelné.
Méně magické, než se mohlo zdát
Balboniho práce může mnoha lidem připadat jako splněný sen a do určité míry s tím lze i souhlasit. Sám Valentino ovšem podotýká, že jeho zaměstnání, zejména v kontrastu tehdejší doby, nebylo tak kouzelné, jak si jej lidé dnes malují. Práce byla doopravdy velká spousta a navíc se střídala dobrá období s těmi těžkými, kdy se celá automobilka potácela na pokraji krachu.
Teprve v roce 1998, kdy po několika vystřídaných majitelích spadlo Lamborghini pod křídla koncernu Volkswagen, byla nastolena finanční stabilita umožňující přístup k technologiím a dlouhodobému vývoji.
Speciální edice pro speciálního muže
I dnes, deset let po ukončení Balboniho kariéry, se ptají lidé téměř sedmdesátiletého Valentina, jaká auta on sám preferuje. Odpověď je jasná – i přesto, že si uvědomuje výhody pohonu všech čtyř kol a elektronické asistence, správný supersport je podle něho se zadním náhonem, jednoduchou technikou a co nejnižší hmotností.
I podle jeho přání vznikla v roce 2009 speciální edice Gallardo LP550-2 Balboni vzdávající počest tomu, co testovací jezdec pro značku udělal. Celá speciální edice spočívala právě ve „zjednodušení“ celého auta. Pohon všech kol byl nahrazen pohonem pouze na zadní kola, spojená diferenciálem se zvýšenou svorností. Vlivem toho spadla hmotnost o 30 kilogramů, ale výkon se oproti tehdejším klasickým verzím zvedl na 550 koní. Standardem byla šestistupňová manuální převodovka, zatímco robotizovaný manuál E-Gear byl k mání za příplatek. Celkem se Balboniho edice, která byla rozpoznatelná podle bílého pruhu na karoserii, vyrobilo jen 250 kusů.
Sedmdesát aut pro Valentina
Jak již bylo řečeno, je tomu téměř přesně padesát let, co se Balboni stal součástí věhlasné italské automobilky. Na oslavu velkého výročí se sešlo začátkem května na speciální akci v Sant'Agata Bolognese celkem sedmdesát aut ze sedmnácti zemí celého světa. Sám Balboni byl pochopitelně čestným hostem a nemohl uvěřit tomu, kolik pocty se mu od nadšenců do Lamborghini dostalo.
Po čtyři desetiletí byl Valentino Balboni neodmyslitelnou části Lamborghini a patří mezi lidi, kteří pomohli dotvořit automobilku k jejímu současnému obrazu. My Balbonimu, dnes v roli čestného ambasadora značky, přejeme hlavně pevné zdraví a doufáme, že se zúčastní i dalších akcí. Třeba i oslavy 60 let od začátku jeho působení pro Lamborghini.