Článek
Příběh o tom, že na začátku automobilové legendy Lamborghini bylo Ferrari, asi znáte. Bohatý výrobce traktorů Ferruccio Lamborghini měl zálibu v rychlých sportovních automobilech a v garáži měl hned několik Mercedesů, Maserati a taky vozy Alfa Romeo. Nejvíce ale miloval svoje Ferrari 250 GT. A když mu u něj opakovaně selhala spojka, prostě navštívil Enza Ferrariho, aby si ním celý problém vyřešil. Reakce šéfa jeho milované značky však byla jiná, než si asi představoval. Enzo Ferrari ho totiž vyslechl a pak řekl: „Vy, Lamborghini, můžete řídit možná tak traktor, ale nezvládnete řídit Ferrari.“ A nechal ho vyvést.
Traktory mu vydělávaly peníze, auta mu dělala radost
Ferruccio Lamborghini měl jako správný Ital okamžitě jasno. Svoje Ferrari kupodivu neprodal, ale opravil. A pak během necelých dvou let postavil vlastní automobilku a představil i svůj první sportovní vůz jménem Lamborghini 350 GTV.
Jenže ten největší úspěch měl teprve přijít, když se koncem 60. let objevila dechberoucí Miura. Šlo o úplně nové pojetí sportovního automobilu, kdy agresivně tvarovaná karoserie skrývala uprostřed uložený potentní dvanáctiválec.
Úspěch Miury odstartoval úspěch celé automobilky, která za pár let zvládla vyrábět čtyři modelové řady najednou. Funguje na jedničku, Ferruccio je nejen zdatný konstruktér, ale i obchodník a dokáže dobře hospodařit; výroba traktorů zajišťuje velmi solidní přítok peněz do jeho milované automobilky. Jenže to se má změnit…
Napřed přichází šok, když mu italská vláda zatrhne výrobu vrtulníků, což byl projekt, od kterého si hodně sliboval, a taky do něj investoval spoustu peněz. A jen pár měsíců poté krachne velký jihoamerický kontrakt na prodej traktorů, který měl významným způsobem rozšířit výrobu a přinést Ferruccimu slušné peníze. Místo toho se ale společnost dostává do krize, až je nakonec Lamborghini Trattori prodáno společnosti SAME, která ji vlastní dodnes. Jen o pár měsíců později se pak Ferruccio Lamborghini zbavuje i automobilky a odchází do důchodu…
Kolísavá sláva automobilky a z Lamborghiniho se stává vinař…
Osud divize osobních aut je dobře zmapovaný: Ferrucio nejprve prodá poloviční podíl jistému George-Henri Rossettimu, po roce prodá i druhou polovinu jeho příteli René Leimerovi. Ti sice vydělávali na prodejích Countache, ale i oni krachli a italské úřady pak v roce 1980 prodaly automobilku švýcarské společnosti Patricka Mimrana, která vlastnila firmu až do roku 1987. No a pak se do hry vložil Lee Iacocca a se svým Chryslerem automobilku koupil, což byl šok pro všechny. Díky tomu ale vzniklo úžasné Diablo, které automobilku opět vyneslo na výsluní. Ale ne na dlouho…
Chrysler, který se dostal opět do úpadku, byl donucen prodat značku indonéské finanční společnosti Megatech, a ta ji v roce 1998 prodala současnému majiteli, kterým je Audi. Přišlo výrazně vylepšené Diablo a pak… Zbytek už přece znáte.
Ferruccio Lamborghini se mezi tím věnuje odkazu svých rodičů, vrací se ke kořenům a stává se z něj vinař. U Trasimenského jezera vybuduje vinice a uvádí na trh víno Colli di Trismeno, kterému se ale říká Sangue Di Miura, tedy Krev Miury. Ferruccio to umí i s vínem, prodává kolem osmi set tisíc lahví ročně.
Na počátku 90. let se začalo mluvit o tom, že je Ferruccio Lamborghini velkým zájemcem o krachují automobilku Bugatti. Ale jestli to byla pravda, to už Lamborghini nikdy nepotvrdí ani nevyvrátí – 20. února 1993 totiž zemřel na infarkt.
Jeho pohřeb byl přesně takový, jaký si přál v závěti: na hřbitov ho vezl jeho vlastní traktor.
A traktory Lamborghini se prodávají pořád!
Původní Ferrucciho traktory byly úžasné v tom, že používaly nadbytečné, ale spolehlivé součástky, které zbyly z vojenské techniky používané ve druhé světové válce. Nyní je v nabídce Lamborghini Trattori dvacet moderních strojů pro různá použití a terén. A zatímco první stroje byly orientované hlavně na funkčnost, současná nabídka odráží doslova designérskou posedlost a technickou dokonalost automobilky Lamborghini Automobili, jejíž produkty nepochybně velmi dobře znáte.
Když se podíváte na webové stránky nebo do katalogu výrobce traktorů, rychle zjistíte, že tady nejde jen o funkčnost a výkony, ale taky o design. Je agresivní, s ostrými liniemi, a jen těžko si ho spletete. A speciálně malé modely jsou pak extrémně obratné, jsou určené pro práci ve vinicích a sadech.
Jde o pět modelových řad pro různá použití, od automatizovaných strojů pro velké plochy až po specializované traktory. A právě ty největší traktory pak nejvíc připomínají designem ta Lamborghini, která znají snad úplně všichni… S běžnou konfekcí si je na poli rozhodně nespletete.
A ještě něco. Zatímco Lamborgini Automobili se opakovaně zmítala v problémech, traktorová divize je od roku 1973 vlastněná pořád jednou firmou SDF nebo-li SAME Deutz-Fahr. A vydělává. Takže jestli je vaším snem pořídit si Lamborghini, nemusí to být nutně Huracán či Aventador nebo Urus, ale třeba traktor.