Hlavní obsah

Lamborghini LM002 – Italský veterán tak trochu jinak

Foto: RM Sotheby's

Kdo si myslel, že moderní Urus je šílené auto, neměl by zapomenout, že kdysi Lamborghini vyrábělo SUV o hmotnosti 2 700 kg a s motorem z Countache

Jak víme, trhu zběsilých SUV dnes dominuje model Urus. Ten má však moderní přeplňovaný motor, automatickou převodovku a vyhřívaná sedadla. V porovnání se starosvětským LM002 vypadá Urus asi tak hrozivě jako Toyota Prius. LM002, často přezdívané „RamboLambo“, je přesně to auto, které je lepší zamykat do vlastní garáže – jinak hrozilo, že ostatní auta přes noc sežere. A jelikož se jeden kus shodou okolností právě vyskytl k prodeji, řekli jsme si, že by byl dobrý nápad si také připomenout kus z jeho historie.

Článek

Je poměrně rozšířený fakt, že typ LM002 byl původně zamýšlen jako armádní vozidlo – zejména pro ozbrojené síly Spojených států a NATO. Původ LM002 se prý datuje až do roku 1977, kdy italská automobilka spadala pod Chrysler. Jak už však dnes víme, tehdejší hlavní potenciální zákazník, americká armáda, se rozhodl pro vůz Hummer. Lamborghini tak lidově řečeno „utřelo nos“ – alespoň prozatím.

Foto: RM Sotheby's

Lamborghini LM002 se původně vyrábět nemělo. Jenže to ještě netušili, co přijde na autosalonu v Ženevě…

To ale v Sant’ Agatě netušili, že na autosalonu v Ženevě v roce 1982 sklidí takový obdiv. Původně se jej Lamborghini ani nemělo v plánu vyrábět, ale řada nadšenců, kteří nemuseli řešit, kolik jejich auto stojí nebo žere, si jej oblíbili. A navíc to bylo Lambo, se kterým se opravdu dalo jezdit i v zemích, kde kvalita silnic nebyla nikterak světoborná. Nakonec se vyrobilo celkem 301 exemplářů, díky čemuž tento mastodont patří mezi nejvzácnější modely, které kdy z fabriky v Sant’ Agatha Bolognese vyjely. Některé prameny však mluví o 328 vyrobených kusech.

Vzhledem ke klientele typu LM002 si Lamborghini nemohlo dovolit zrovna strohou výbavu, a tak šlo ve své době (podobně jako v případě moderního nástupce) vlastně o luxusní vůz – možná i praotce všech splašených SUV. To však nezabránilo saudsko-arabské armádě objednat si celkem 40 kusů s „výbavou“ v podobě kulometů a pancéřování. Je však dobré vědět, že už tehdy se Lamborghini umělo přizpůsobit zákazníkům z různých koutů trhu.

Jak mnozí z nás vědí, pohon byla rovněž zajímavá kapitola typu LM002 – pohon totiž zajišťoval 5,2l atmosférický dvanáctiválec o výkonu 450 koní, který původně poháněl supersport Lamborghini Countach. Přesto se však i takto silný motor při pohánění tohoto drobka o hmotnosti 2 700 kg poměrně nadřel, o čemž vypovídá zrychlení na stovku za 7,8 vteřiny a maximálka 210 km/h. I když ruku na srdce, na tehdejší dobu jsou to úctyhodná čísla. Poměrně překvapivě pak mělo LM002 perfektně rozloženou hmotnost mezi nápravami v poměru 50:50.

Foto: RM Sotheby's

Lamborghini do značné míry prostě vzalo V12 z Countache a usadilo jej pod kapotu LM002 – dokonce i výkon a jeho průběh byly stejné.

I to však bylo některým zákazníkům málo – existují důkazy o tom, že několik kusů bylo dokonce poháněno 7,2l dvanáctiválcem ze sportovního člunu o výkonu 600 koní, protože dynamika původního motoru se některým zákazníkům zkrátka zdála poněkud vlažná. Proto nepřekvapí, že LM002 se standardně dodávalo s nádrží o kapacitě 291 litrů. To proto, že spotřeba byla 30 l/ 100 km. A to se bavíme jen o běžném provozu, nikoli o plné zátěži.

Po pravdě, dnešní aukční úlovek vlastně není ničím nějak extra výjimečný, snad kromě faktu, že jde o mytické Lamborghini LM002. Tento kus v modré barvě Acapulco v kombinaci s šedou kůží je však poměrně vyhledávaný kus s karburátory, a navíc má najeto pouhých 17 260 kilometrů.

Zajímavé potom je, že jako nový byl vůz doručen nikoliv do jedné ze zemí Blízkého východu, kde je ropa levnější než pitná voda, ale do Švédska, poprvé do provozu byl vůz přihlášen 11. listopadu 1988. Poté auto strávilo nějaký čas v muzeu Feruccia Lamborghiniho v Boloni, a nakonec v roce 2015 skončilo ve Velké Británii. Auto v roce 2017 prodělalo velký servis, kdy došlo na záležitosti jako nové pneumatiky Pirelli Scorpion Zero (všech pět), novou baterii, kompresor klimatizace, olejový filtr, a to vše je samozřejmě doloženo patřičnými dokumenty.

Tento monstrózní stroj dodnes budí respekt, čímž nepochybně připomíná své armádní kořeny. Tam, kde cesta končí, LM002 teprve začíná. Zároveň nám ale připomíná, že podobné auto, jako je tohle, už nikdy nevznikne – jde tedy tak trochu o klasiku, a tak trochu o automobilového dinosaura. Kdo by měl zájem si v aukci přihodit, musí počítat s odhadovanou cenou 250–300 tisíc dolarů, tedy 5,6–6,7 milionu korun. Ovšem pro případ opravdového zájmu je dobré vědět, že vůz se momentálně nachází v Kuvajtu.

Načítám