Článek
„Countach!“ Tak zněl výkřik úžasu, který začátkem sedmdesátých let inspiroval jméno nového Lamborghini, nahrazujícího neméně legendární Miuru. Italská automobilka s rozzuřeným býkem ve znaku na Ženevském autosalonu 1971 ukázala prototyp Lamborghini Countach LP 500, jenž ohromil přihlížející návštěvníky a definoval základní rysy všech budoucích dvanáctiválcových supersportů Lamborghini.
Legenda vypráví o tom, jak Lamborghini tehdy dokončovalo práce na prototypu těsně před výstavou a přes noc jej převáželo náklaďákem přes Alpy, aby jej ráno mohlo odhalit pod září reflektorů v Ženevě, ale při ověřování pravdivosti příběhu jsme bohužel příliš nepochodili. Víme ale jistě, že v minulých letech tovární restaurátorská dílna Lamborghini Polo Storico opět pracovala na originálním prototypu, aby oživila jeho zašlou slávu.
Sedmdesátá léta stále byla obdobím, kdy malé automobilky neschovávaly prototypy v depozitářích, ale využívaly je při vývoji produkčních modelů – originální Countach LP 500 byl totiž zničen při nárazových testech. A to byl jeden z důvodů, proč se automobilka při příležitosti blížících se oslav 50. výročí představení původního prototypu rozhodla zahájit náročný projekt a vrátit jej na světlo světa.
Prvotní inspirací byl dotaz tajemného sběratele, který se koncem roku 2017 spojil s Lamborghini, aby se jich zeptal, zda by dokázali znovuzrodit první prototyp Countache. Lamborghini náročnou výzvu přijalo a pustilo se do práce. V prvních měsících odborníci ale pouze procházeli tovární archiv a prováděli hloubkovou analýzu, aby nasbírali co nejvíce dat. Fotografie, dokumenty, zprávy ze schůzek, originální kresby a vzpomínky některých protagonistů té doby – to vše přispělo k co nejpřesnějšímu zpracování.
Renovátorská dílna při stavbě nového prototypu podle získaných informací respektovala tehdejší výrobní metody a během prací si musela vyrobit spoustu součástí, zejména při konstruování podvozkové platformy, karoserie a interiéru prototypu. U všech mechanických součástí byly použity originální náhradní díly nebo renovované součásti co nejvíce odpovídající originálu.
Stavba si vyžádala více než 25 000 hodin práce a jejím výsledkem je Lamborghini Countach LP 500, které vypadá stejně jako ženevské výstavní auto před půl stoletím. Renovátoři z Lamborghini dokonce nahlédli do archivů výrobce pneumatik Pirelli, aby společně vyrobili repliky pneumatik Cinturato CN12 o rozměrech 245/60 R14 vpředu a 265/60 R14. Nové pneumatiky mají moderní strukturu a směs, ale vypadají stejně jako v sedmdesátých letech minulého století.
Archiv Lamborghini Polo Storico renovátorskému týmu umožnil identifikovat přesný odstín laku v barvě „Giallo Fly Speciale“ a získání odpovídajících rozměrů vozu si vyžádalo 3D skenování Countache LP 400 s číslem podvozku 001, který je ze všech vyrobených exemplářů nejbližší původnímu prototypu. Jen na dokončení karoserie bylo zapotřebí 2 000 hodin práce.
To nejlepší na znovuzrozeném Lamborghini Countach LP 500 je skutečnost, že je plně funkční a pojízdné, čehož Lamborghini využilo a natočilo s ním video zachycující atmosféru doby, kdy přišel na svět – Countach byl senzací, hvězdou plakátů a snem všech dospívajících chlapců.
Lamborghini při oslavách 50. narozenin legendárního spoluzakladatele celého segmentu supersportů také představilo i moderní Lamborghini Countach LPI 800-4, reinkarnaci modelu na základech dosluhujícího Lamborghini Aventador.