Článek
Crossover podle ruského gusta využívá základní platformu populární Dacie Sandero, což může oprávněně vyvolat prvotní obavy z určité lacinosti. Nechte předsudky stranou a dopřejte pozornost několika faktům. Automobilku Avtovaz částečně ovládá aliance Renault-Nissan-Mitsubishi, a ta celý chod řídí centrálně z Francie. Výrobní závod v Togliatti, který leží asi tři tisíce kilometrů od Prahy, dostává pravidelné finanční injekce na modernizace výrobních linek i samotných vozů.
Vzrůstající kvalita se podepisuje i na tak spartánském voze, jakým je Lada 4 x 4 – známá též jako Niva. Samotný kompaktní Xray však nezaujal ty, kteří chtěli lepší terénní schopnosti, proto vznikla off-roadově laděné varianta Cross. Ostatně do „crossového“ kabátku Lada postupně obléká všechny svoje modely.
Prvním pohledem zaujme typický designový jazyk odrážející písmeno X – tuhle symboliku najdete vpředu i na bocích. Módnímu stylu jsou uzpůsobeny také hlavní halogenové lampy s denním svícením a přední mlhovky s pro Rusko inovativním přísvitem do zatáček. Do toho stylisté přidali trochu chromu a nebýt plachetnice v logu, asi byste nepoznali, o jaký vůz jde. Auto má ještě pozinkovanou karoserii, líbivé oplastování a 17palcová kola s pneumatikami o rozměru 215/50.
Z boku sice malé SUV vypadá díky prolisům tak trochu jako po nehodě, ale to mu nejspíš odpustíte. Vzadu se už žádná divočina nekoná – typicky pro crossovery najdete zadní lampy usazené výše a sportovnost dodá dvojitá koncovka výfuku převzatá z Lady Vesty SW. Na to, že jde o ruský vůz, se Xray Cross jeví jako hodně slušně zpracovaný automobil. Přínos aliance RNM se podepsal na provedení, přesnosti slícování jednotlivých dílů, jakosti laku a minimální chybovosti. V laickém jazyce – nic nevrže, neodstává, neupadává, nekoroduje.
Umí česky
Použité materiály zkrášlující kabinu jsou takřka shodné s rumunskou Dacií, takže všude najdete robustní plasty (na přání dvoubarevné), textil nebo v případě nejvyšších výbav také čalounění z umělé kůže. Přístrojový štít je klasicky analogový a vybavený jen primitivním palubním počítačem, což je trochu škoda – čekali jsme displej na úrovni alespoň jedničkové Octavie, ne Game Boy z 90. let. V rámci komfortní výbavy však nechybí ani tempomat, parkovací kamera, vyhřívaný volant, vyhřívané čelní sklo, senzor světla i deště nebo automatický systém nouzového volání.
Některé komponenty interiéru už dobře známe ze starších renaultů a dacií – jde například o hlavici řadicí páky nebo multimédia. Infosystém překvapivě podporuje češtinu a má navigaci, která vás povede po evropských cestách. Harddisk však pojme jen necelé 4 gigabajty kartografických podkladů, takže sem nahrajete pouze mapy východní nebo západní Evropy – celý virtuální kontinent se sem nevejde.
Ovládací panel jednozónové digitální klimatizace zabudovali inženýři poměrně nešťastně dolů, proto se displej špatně čte, především na přímém slunci. Xray Cross hostí na středovém panelu volič jízdních režimů, který tu není jen na ozdobu – přestože motor pohání pouze přední nápravu, k lepším jízdním vlastnostem pomáhá elektronická uzávěrka diferenciálu.
Zapomeňte na robota
Chcete trochu zábavy? Vypněte elektronickou stabilizaci a roztancujte crossover na šotolinové cestě – to jde díky krátkému rozvoru a vyššímu těžišti celkem snadno. Aby se případné vyjížďky ve stylu rallye neproměnily v ekonomickou sebevraždu, nainstaloval výrobce pod auto ochranu motoru i prostoru kolem. Jízdní profily předokolky zajisté nejsou plnohodnotnou náhradou čtyřkolky – tou kvůli platformě ze Sandera model Xray pravděpodobně nikdy nebude, nicméně systém umí pomoci při jízdě mimo silnici, na sněhu, štěrku nebo v případě uvíznutí jednoho předního kola. Nutno připomenout, že podobnou technologii využívá také francouzský koncern PSA.
Srdcem auta je benzinová osmnáctistovka s výkonem 122 koňských sil a točivým momentem 170 Nm. Originální ruský čtyřválec spolupracuje výhradně se pětirychlostním manuálem, nicméně Ladu Xray Cross můžete mít také s jednospojkovým robotem v kombinaci s motorem o objemu 1,6 litru (113 koní). V rámci zachování zdraví a bezpečnosti se mu vyhněte obloukem – automat je dražší, řadí pomalu, nelogicky a zbytečně zvyšuje spotřebu. Zatímco s manuálem jste schopni změnit kvalt za vteřinu (byť trochu tupě), robot potřebuje motor trochu vytočit, pak přidá ještě meziplyn, zařadí, auto ztratí výkon a až potom klesnou otáčky – takže za 3 až 4 vteřiny je hotovo.
Pomalý robot kvůli neodladěnému softwaru dokáže při prudkém zrychlení v polovině akcelerace začít řadit, což se při předjíždění nebo svižném odpichu z křižovatky vůbec nehodí. Převodové poměry manuálu zase nejsou moc přizpůsobené pro dálniční rychlosti – na pětku motor točí při 130 kilometrech za hodinu skoro 4 000 otáček a šestikvaltu se u primárně příměstského crossoveru nejspíš nedočkáme. S průměrnou spotřebou se vejdete do osmi litrů benzinu na sto kilometrů, což není na atmosférickou osmnáctistovku bez technologie stop/start, speciálního oleje a dalších „eurovychytávek“ zase tak špatné.
Boj s cenou
Samotný podvozek je přizpůsobený pro ruské cesty – přední kola jsou nezávisle zavěšená, zatímco zadní náprava hostí polonezávislé zavěšení. Na jízdním komfortu se tužší podvozek sice lehce negativně projeví, ale zase má potenciál pro použití i mimo hladký asfalt. Stačí sjet na silnice třetí třídy a hned oceníte pevnější odpružení. Jelikož řízení není řešeno žádnými složitými technologiemi, dočkáte se zpětné odezvy ve volantu a dynamická jízda přes nerovnosti vás „nenakope“ do dlaní. Běžný Xray má slušnou světlou výšku 195 milimetrů, ovšem u terénní verze Cross vzrostla na 215 milimetrů, takže vás horší cesty úplně nezastaví.
S autem jsme celkem obstojně řadili v lese, projeli blátivé kaluže a hráli na si na Richarda Burnse při drásání šotolinové polňačky. Off-roadově vyhlížející crossover nás celkem překvapil – stylový kabátek nemá jen kvůli drsnější image, auto si mimo asfalt dokáže celkem bezpečně poradit.
Lada Xray se do Evropy dováží individuálně, stejným způsobem probíhá také homologace v České republice. Díky tomu se auto docela prodraží – nejvyšší výbava stojí lehce přes půl milionu korun; za tu cenu koupíte kdejaký moderní crossover, včetně nejbližšího příbuzného – Dacie Sandero.
Ta vyjde v nejlepší specifikaci se srovnatelnými příplatky na necelých 350 tisíc. Rumunský vehikl však nenabídne atmosférický čtyřválec nebo elektronickou uzávěrku – lepší volbou do terénu pak je rozhodně Dacia Duster 4 x 4. Kompaktní ladovka spíše zaujme individualisty, kteří už jsou přesyceni záplavou masových modelů a chtějí cestovat v okázalém automobilu nebo sklízet zvídavé pohledy od okolí.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | zážehový atmosférický čtyřválec |
Objem | 1 774 ccm |
Maximální výkon | 90 kW (122 k) při 6 050 ot./min. |
Nejvyšší točivý moment | 170 Nm při 3 700 ot./min. |
Doporučené palivo | Natural 92/95 |
Maximální rychlost | 180 km/h |
Zrychlení 0–100 km/h | 10,9 s |
Udávaná spotřeba (město/mimo město/kombinovaná) | 8,6 / 5,8 / 6,8 l/100 km |
Převodovka | pětirychlostní, mechanická |
Objem palivové nádrže | 50 l |
Provozní hmotnost | 1 295 – 1 300 kg |
Rozměry (D x Š x V) | 4 171 x 1 810 x 1 645 mm |
Rozvor | 2 592 mm |
Světlá výška | 215 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 61/1207/1514 l (sklopené přední sedadlo) |
Základní cena | 417 499 Kč |
Cena testovaného modelu | 515 338 Kč |
Homologace | individuální – Euro 6 |
Hlavní prvky základní výbavy
2x airbag, automatické zamykání/odemykání dveří, SOS tlačítko, alarm, zadní kotoučové brzdy, ESP (vypínatelné), ochrana motoru a motorového prostoru, palubní počítač, elektricky ovládaná přední okna, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, příprava pro rádio, střešní nosiče, 17palcová litá kola, 15palcové plnohodnotné rezervní kolo.
Hlavní prvky nejvyšší výbavy
Volič jízdních režimů, elektronická uzávěrka diferenciálu, 2x airbag, automatické zamykání/odemykání dveří, alarm, mlhové světlomety s přísvitem do zatáček, SOS tlačítko, zadní kotoučové brzdy, ochrana motoru a motorového prostoru, loketní opěrka, palubní počítač, kůží čalouněný multifunkční vyhřívaný volant, elektricky ovládaná přední a zadní okna, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, dvojitá podlaha v kufru, 15palcové plnohodnotné ocelové rezervní kolo, zesílená okna, vyhřívaná přední i zadní sedadla, vyhřívané čelní sklo, parkovací senzory vpředu a vzadu, parkovací kamera, dešťový a světelný senzor, jednozónová automatická klimatizace, 7palcová dotyková obrazovka, střešní nosiče, 17palcová litá kola.
Zajímavosti – Lada Xray Cross
- Přední sedadlo spolujezdce lze sklopit
- Pod sedadlem spolujezdce je úložná schránka
- Posilovač řízení je elektrický
- Vzadu najdete USB port
- Auto má integrované střešní nosiče
- Klasickou anténu nahradila žraločí ploutev
- Dvoubarevný interiér se dodává na přání
- V nabídce je šest barevných odstínů karoserie
- K dispozici je manuální převodovka i robot