Článek
Na auta značky Lada se v Česku stále kouká skrz prsty, nicméně doby, kdy automobilka AvtoVAZ vyráběla nekvalitní vehikly, jsou už pryč. Dnes je u moci v ruské továrně také aliance Renault-Nissan-Mitsubishi a ta posunula Vestu kvalitativně na úroveň současných západních vozů. Třídou bychom auto mohli zařadit mezi Dacii Logan MCV a větší Hyundai i30 kombi nebo Škodu Octavii.
Předsudky stranou, na první, druhý nebo vlastně jakýkoli pohled z auta nesrší žádná lacinost. Díly karoserie k sobě lícují, vše zkrátka vypadá, jak má. Design je sice ruský, ale kráčí v moderním duchu, takže kdybyste vůz osadili logy Renaultu nebo Mitsubishi, nepoznáte, že jde o výrobek z Togliatti.
Podobný pocit na vás dýchne také uvnitř, jelikož v nejvyšším výbavovém stupni zaujme vaše oči hodně komfortních spotřebičů. Jde třeba o tempomat, vyhřívaná sedadla vpředu i vzadu, multimediální systém s navigací, automatickou klimatizaci nebo elektricky ovládané páté dveře.
Provedením se můžeme bavit o solidním standardu bez vrzajících plastových komponentů nebo levně odfláknutých detailů. Svým provedením kabina cílí spíše na konzervativní řidiče, proto nečekejte záplavu dotykových displejů, ale obyčejná tlačítka. Za zmínku stojí také kufr s objemem 480 litrů, který po sklopení zadních sedadel vzroste na 825 litrů.
Je to o motoru
Kombi sice vypadá off-roadově a nabídne světlou výšku 203 milimetrů, nicméně pětirychlostní manuál rozděluje točivý moment výhradně na přední nápravu. A tak to v současné generaci zůstane, čtyřkolka není v plánu.
Esem v rukávu Vesty je však motorizace, kterou zastupuje v případě testovaného kousku zážehový čtyřválec o objemu 1,8 litru a výkonu 122 koní (170 Nm). Jelikož má vícebodové vstřikování, nepotřebuje pro splnění současných emisních norem filtr pevných částic. Navíc jde o motor, který se jen tak nevidí, jelikož klasické atmosféry jsou pomalu vytlačovány přeplňovanými agregáty.
Sáhnout však lze i po slabší a levnější variantě se zážehovou 106koňovou šestnáctistovkou, spárovanou s pětirychlostním manuálem nebo zvolit pohonnou jednotku o objemu 1,6 litru a výkonu 113 koní, vybavenou japonským variátorem. Původně se do vozidel Lada Vesta nabízel jednospojkový robot, ale ten z nabídky zmizel a nahradilo jej právě CVT.
Jízdně si na osmnáctistovku nelze nijak stěžovat, chová se zkrátka tak, jak očekáváte. Jelikož jde o 16ventilový motor ze staré školy, vyhovují mu střední nebo vyšší otáčky. Podtáčení na hranici 1 500 rotací za minutu mu vzhledem k absenci turbodmychadla nesvědčí.
Kouzlo obyčejnosti
Řízení není fanaticky přesné, nečekejte absolutní odezvu od kol ve volantu, jakou nabídne například Mercedes-AMG A35. Tady je vše přizpůsobeno komfortu denního používání. Podvozek zanechal celkem dojem, jeho robustnost předurčuje automobil k možnému použití i na horších silnicích. Dokonce i s většími nerovnostmi nebo hrboly si Lada poradila celkem ladně a bez nepříjemného třískání do karoserie.
Stačí ujet pár kilometrů a začne vám docházet, že jde o poměrně solidní standard a vlastně takové normální auto pro každý den. Navíc nabízí to, po čem mnozí volají, a to přirozeně dýchající čtyřválcový motor. Otázkou zůstává, kolik lidí bude ochotných si za tyhle benefity připlatit. Vzhledem k individuálnímu dovozu a homologaci se Vesta SW Cross trochu prodraží.
Pořád ještě máte šanci koupit v Česku skladovku se seštnáctistovkou, manuálem a COC listem – to ještě z dob, kdy Lada oficiálně působila na evropském trhu. Výběr je omezený na kombíky v druhé nejvyšší a v nejvyšší výbavě, přičemž ceny startují od 375 tisíc s daní.
Dovoz se prodraží
Pokud půjdete cestou individuálního dovozu, pak vás slušně vybavený základ s motorem o objemu 1,6 litru a manuálem vyjde asi na 430 tisíc korun, zatímco za nejlevnější verzi s automatem zaplatíte 457 tisíc korun. Námi testovaná specifikace, tedy nejvyšší stupeň s motorem o objemu 1,8 litru, stojí 487 tisíc korun.
Cenovky se však odvíjí podle kurzu ruského rublu a eura, takže se mnohdy mění, to podle situace na světovém finančním trhu.
Tak či onak dostanete slušné auto pro každý den, jehož modernímu designu koreluje patřičný komfort a v neposlední řadě žádané atmosférické motory. A že má Vesta SW Cross vpředu logo s plachetnicí a vzadu nápis Lada? To už jsou asi opravdu ty poslední detaily, které spojují ruskou automobilku s totalitní minulostí.