Článek
Asi málokdo dokáže pochopit, jak to ruští inženýři udělali, že pouze re-designovali roky vyráběný model Lada Niva (původně Chevrolet Niva) a sklidili s ním takový úspěch. Dokonce i v Česku a na Slovensku se prodalo několik kusů jen na základě fotek a všeobecného povědomí, nikoli osobního seznámení.
Jenže ono se není čemu divit, vůz vypadá na fotkách dobře, ovšem sex-appeal neztrácí ani při reálném kontaktu. Možná právě to, že zepředu Travel působí jako Toyota RAV4 a vzadu hraje na moderní notu díky diodovým lampám, způsobilo onu nečekanou popularitu.
Pětimístný interiér působící jako z 90. let se prakticky nezměnil, až na detaily odpovídá původnímu Chevroletu Niva. Rozdíly tu však jsou, například koberečky sem z před-faceliftu nedáte a také třeba multimediální systém obdržel několik upgradů. Jde však o pozitivní přínosy z hlediska mobilní konektivity, protože už centrální obrazovka zvládá zrcadlit displej mobilu. Jazykové rozhraní infosystému podporuje angličtinu nebo ruštinu, zatímco navigace Navitel s mapami Evropy i Ruska hovoří plynně česky (a desítkami dalších jazyků).
Kvůli rádiu si však off-road patrně nekupujete, viďte? Zmíníme ještě zajímavé položky komfortní výbavy, zahrnující třeba vyhřívaná přední sedadla, vyhřívané čelní sklo, klimatizaci, parkovací senzory, parkovací kameru s ostřikovačem nebo šikovnou výklopnou loketní opěrku s držáky nápojů.
Atraktivní položky se nachází také v seznamu terénních prvků automobilu. V rámci nejvyšší tovární specifikace vůz dorazí na 16palcových A/T pneumatikách, obalený ochrannými plasty, a rovněž vybavený zvýšeným sáním, pokročilým odvzdušněním náprav, stálým pohonem 4×4, mezinápravovou uzávěrkou a redukcí (režim 4L). Ano, čtete správně, jsou tu dva klasické kardany a přídavná redukční převodovka. Kupříkladu takový Duster sice může mít sebekratší jedničku, ovšem na klasickou „želvu“ (redukci) mnozí nedají dopustit.
Abyste onu výhodu lépe pochopili, po zařazení redukce auto jede velmi pomalu, například na trojku 20 km/h, ovšem jeho motor disponuje běžnými provozními otáčkami (žádné podtáčení). Režim 4L se tedy hodí například kvůli zdolávání kopců nebo špatných či rozbitých (ne)cest.
Skromné, ale odolné stádo
Pod kapotou moderní ladovky pracuje velmi primitivní čtyřválcová benzinová sedmnáctistovka s osmiventilovou technologií a vícebodovým vstřikováním paliva, a to znamená žádný stop-start, žádný filtr pevných částic, ale také žádný výkon. Se stádem 80 koní na cestách žádnou velkou hitparádu neuděláte, ačkoli po rovině se Nivě daří díky pětirychlostnímu manuálu obstojně akcelerovat až do nějakých 80 km/h – pak už prostě „nejede“. Tím nechceme říct, že by Travel nedosáhl dálničních 130 km/h, jen mu to zabere tuze dlouho.
Nečekejte žádné přesné jízdní vlastnosti nebo precizní odezvu od kol. Kam zatočíte, tam 1 500 kg vážící kompakt směřuje, ale to je fakt vše. Naladění účelového podvozku však chválíme, přední nezávislé zavěšení i zadní tuhá náprava poskytnou relativně solidní komfort i na horších cestách.
Nejvíce nás překvapilo slibované odhlučnění, jemuž jsme zprvu oprávněně nevěřili. Oni se ruští inženýři kolikrát holedbají, jaká vylepšení aplikovali, jenže realita odhalí, respektive neodhalí nic. V případě Travelu tomu je jinak. Redukce rámusu standardně kvílející nivácké přídavné převodovky dosahuje vysoké účinnosti, za jízdy po silnici zcela nečekaně nic nevrže, nepraská, nebouchá, nemlátí, neškrtá. Opravdu sedíme v ruském automobilu?
Tak trochu vlastně ne. Ačkoli Travel sdílí techniku s tradiční Nivou Legend, jeho vývoj probíhal ještě za účasti severoamerického koncernu General Motors, který však společný podnik GM-AvtoVAZ opustil a zapůjčené (pronajaté) jméno Niva automobilce vrátil. Tím ovšem nehaníme progres, jakým si ruská společnost sídlící v Togliatti díky finančním injekcím od Renaultu (majoritní vlastník Lady) prošla.
Slovo kvalita (v rámci možností) už není ve východním podání zase tak úplné sci-fi, stačí se svézt v Ladě Vesta, Xray anebo právě v Travelu.
Dobrodružnější dacia
Dětské nemoci vůz stále má, sem tam se nějaký ten plast hýbe, případně pohled skrze čelní sklo na kapličku multimediální obrazovky z druhé strany napovídá, že na nějaké maskování šroubů se tu nehraje. Též ochrana proti korozi nedosahuje závratných kvalit, což dokládá i doporučení importéra nabádající k dodatečnému ošetření podvozku i dutin karoserie.
Mechanicky ovládaná převodovka může někomu připadat kvůli ne zcela přesným drahám trochu humpolácká, ovšem se stejným syndromem budete bojovat i v Dusteru. Řazení uzávěrky centrálního diferenciálu i redukce jde v ex Chevroletu až nečekaně hladce. V původní Nivě s těmito úkony obvykle bojujete, ale tady nikoli.
Abychom si to nějak shrnuli:
- za design exteriéru posíláme do Ruska palec nahoru, ovšem interiérově se kupředu posunul akorát středový displej a hluk tlumící vložky
- vnitřní modelářské zpracování je místy slabší
- chválíme bohatou výbavu, avšak nerozumíme naprosté absenci elektricky ovládaných zadních oken (v každé výbavě jsou vzadu švihadla)
- motor nejede, je relativně žíznivý (spotřebuje i více než 10 l na 100 km), ale zase vydrží
- převodovka není přesná, zato řazení uzávěrky a redukce hladké
- podvozek nekypí složitostí, nicméně z hlediska komfortu netratí
- off-roadová výbava v základu potěší, slabá antikorozní ochrana nutí k příplatkům
- homologované tažné zařízení stojí skoro 16 tisíc, na vině je jeho technická/montážní složitost
Určitě vás zajímá cenová politika. Ta je nastavená vždy podle kurzu ruského rublu vůči euru a koruně, nicméně základ se stabilně pohybuje okolo 420 tisíc s daní, zatímco nejvyšší specifikace (námi testovaná) vyjde na 480 tisíc s DPH. Rovnou si však ke každému modelu přidejte ještě 16 tisícovek za protikorozní úpravu, čímž se dostanete takřka na půl milionu korun.
Na jednu stranu je to za Ladu hodně peněz, na stranu druhou však úplně ne, protože její terénní účelovost doplněná o tovární off-roadové komponenty vydá za mnohem dražší auta. Omlazená Niva Travel s maskou jako z Toyoty RAV4 je tedy takovou dobrodružnější a kompaktnější dacií do náročnějšího, přesněji řečeno daleko méně hostinného prostředí.
Technické údaje | Lada Niva Travel |
---|---|
Modelový stupeň | Luxe Off-Road AMC |
Motor | atmosférický zážehový čtyřválec |
Zdvihový objem | 1 690 cm3 |
Výkon | 58,5 kW (80 k) při 5 000 ot./min. |
Točivý moment | 127,4 Nm při 4 000 ot./min. |
Pohon | stálý, 4x4 |
Převodovka | pětirychlostní, manuální |
Maximální rychlost | 137 km/h |
Zrychlení 0–100 km/h | 19 s |
Průměrná spotřeba | 10,5 l/100 km (WLTP) |
Objem palivové nádrže | 58 l |
Rozměry (d x š x v) | 4 091 x 1 834 x 1 744 mm |
Rozvor | 2 450 mm |
Světlá výška | 220 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 320 l |
Tažná síla | 600/1200 kg |
Základní cena | 420 000 Kč |
Cena testovaného modelu | 480 000 Kč |