Článek
Pod pojmem Lada 4x4 si nejspíše představíte kompaktní off-road se samonosnou karoserií, takže pohled na monstrózní speciál Extreme Cross vyvolá jedinou otázku – co to sakra je? Nebudeme vás napínat, v Rusku se extrémní Niva jmenuje Marsh a je určena k jízdě po tajgách, tundrách, sněhu, ledu, blátě nebo k plavání. Do Evropy se auto dostává prostřednictvím oficiálního importu a prochází technickými i výraznými vizuálními úpravami v českých dílnách nedaleko Hradce Králové. Na první pohled zaujmou poměrně nevzhledné masivní nárazníky a rozšířené lemy blatníků, které auto musí oblékat kvůli evropským předpisům, nicméně vestavěné závlačky napovídají, že jde o demontovatelné díly.
Základ speciálního terénního přepravníku se stálým pohonem všech kol tvoří vojenský žebřinový rám UAZ, listová pera, samosvorné diferenciály, dvě tuhé portálové nápravy s reduktory v kolech, nízkotlaké pneumatiky značky Avtoros, přídavná redukční převodovka a uzávěrka mezinápravového diferenciálu. Pod kapotou pracuje sériový motor z Nivy, tedy atmosféricky plněný řadový čtyřválec o objemu 1,7 litru. Jeho výkon 83 koní a točivý moment 129 Nm se zdá být pro monstrózní Nivu až komicky malý, nicméně díky zpřevodování může „maršál“ oficiálně uhánět až sedmdesátkou a v praxi i daleko rychleji.
V rámci volitelné výbavy se nabízí například dvě přídavné nádrže (každá o objemu 70 litrů), které spolu se sériovou 42litrovou nádrží uvezou palivo pro zhruba 1 500kilometrovou cestu, protože auto na silnici spotřebuje asi 12 litrů benzinu na sto kilometrů. Uvnitř nehledejte žádné překvapení, interiér je prakticky totožný se standardní Ladou 4 x 4 – z konstrukčních důvodů chybí jen středový tunel a přibylo několik tlačítek pro ovládání doplňkové výbavy.
Plaváček s kočičími vousy
Vůz je určený do každého terénu a disponuje schopností plavat po vodní hladině. Aby se extrémní Niva nepotopila, využívá k tomu balonových pneumatik nahuštěných na maximálně jednu atmosféru. K překonání písečných plání, přejetí vegetace (nebo osob) se tlak snižuje klidně na dvě desetiny. Jízda po silnici byla překvapivě komfortní z hlediska žehlení nerovností, protože jsme některé ani necítili. Hluk od převodovky a různé pazvuky nás provázely po celou dobu silniční jízdy, ostatně jako u každé Nivy. Řízení je naprosto tupé, bez odezvy, akcelerace mizerná – rozjet to na šedesát za hodinu trvá věčnost. Manipulaci usnadňují jen přední tykadla označující šířku vozu, která zároveň fungují jako kočičí vousy – ukazují, jestli se vejdete nebo ne.
V terénu už byla akce s Extreme Crossem jiná písnička – díky převodům se auto dokázalo vyškrábat i na prudší kopce a brodění v blátě doprovázelo soustavné „ťapání“ od širokých pneumatik, proto se autu vlastně přezdívá „blátošlap“. Párkrát jsme projeli skrze křoví, které se za pár vteřin narovnalo a nesčetněkrát „humpolácky“ přejeli přes hrboly, abychom zjistili, že tady vůz opravdu funguje. Větší převýšení už vyžadovalo ždímat motor naplno, případně vyjíždět na zpátečku. Několikrát se nám stalo, že před zlomem vrcholku kopce Marsh ztratil dech – v takových chvílích vzýváte všechny bohy kompresorů, turbodmychadel a naftových šestiválců.
Největší adrenalin přišel před nájezdem do vodní nádrže, kde hraje důležitou roli tlak v pneumatikách, rozložení hmotnosti a odvaha posádky. Pomalu jsme se nořili hlouběji a kola se začala protáčet naplno – plujeme! Rychlost námořní výpravy byla skoro nulová, ponořené pneumatiky neměly takový záběr, takže se naše extrémní Niva sunula kupředu spíše turistickým tempem. V Rusku pro tyhle případy mají vzadu připravený malý lodní motor s kormidlem, který rychlost a ovladatelnost výrazně zlepšuje. Vyhlídkovou jízdu jsme si ještě ozvláštnili otevřením střešního okna a pohledem (zprostřed rybníka) na zírající kolemjdoucí – škoda jen, že jsme neměli rybářské pruty.
Krásná zbytečnost
Lada Niva Extreme Cross je extrémně zábavné a v praxi těžko využitelné auto. Svoje uplatnění najde jen jako hračka pro řidiče toužící po něčem výjimečném, případně potěší pracovníky na horách či v lese, jelikož nemá problém vyjet zasněženou sjezdovku nebo poskakovat mezi pařezy na mýtinách. V Rusku se marshe objevují dokonce u hasičů nebo záchranářů. Pokud máte štěstí a prorazíte si pneumatiku, připravte se na škodu za 25 tisíc, dvouměsíční čekací dobu a poohlédněte se po nějakém lepším pneuservisu.
Homologovaný speciál spadá do kategorie Z, a proto nemusí nikdy na pravidelnou technickou prohlídku ani emise. Teoreticky si tak lze auto upravit k obrazu svému bez obav ohledně potenciálních problémů s policií, jejíž příslušníci pravděpodobně nebudou tušit, o co vůbec jde. K řízení Extreme Crossu vám stačí řidičák skupiny B, nicméně vzhledem k pořizovací ceně skoro 950 tisíc se na území Evropy prodá jeden kus ročně. U více méně zbytečných aut, jakými jsou Marsh, Bureko 6x6 nebo Aston Martin Cygnet, se však na finance tolik nehraje, protože jde o individuální stroje pro radost, a ta se penězi hodnotit objektivně nedá.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | zážehový atmosférický čtyřválec |
Objem | 1 690 ccm3 |
Výkon | 61 kW (83 k) při 5 000 ot. /min. |
Točivý moment | 129 Nm při 4 000 ot. /min. |
Převodovka | pětirychlostní, manuální |
Maximální rychlost | 70 km/h |
Zrychlení 0–100 km/h | neudává se |
Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná) | neudává se |
Provozní hmotnost | 2 020 kg |
Nosnost | 280 kg |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 135 x 2 550 x 2 200 mm |
Rozvor | 2 685 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 265/585 l |
Základní cena | 942 000 Kč |