Článek
Terénní krabice s nezničitelnou pověstí – to je Lada 4 x 4 (dříve Niva), která má v rodném listě zapsán výrobní závod společnosti Avtovaz ležící ve městě Togliatti. Téměř všechny odvozeniny a mutace prvopočátkově vycházejí z původní třídveřové verze a zpravidla sdílí většinu mechanických komponent, motory, techniku a podvozek.
Srdcem každé originální Lady 4 x 4 je osmiventilový zážehový čtyřválec s objemem 1,7 litru a výkonem 83 koní. Vůz dále nabídne stálý pohon všech čtyř kol s uzávěrkou mezinápravového diferenciálu, pětirychlostní manuální převodovku a také mechanicky ovládanou přídavnou redukční převodovku.
Kabina vozu je typická svojí archaickou palubní deskou, přepínači ze Sovětského svazu a jednoduchým zpracováním. Ostatní varianty sdílí s předlohou většinu prvků v interiéru a liší se jen v detailech nebo výbavou. Zmapovali jsme pro vás všechny dostupné varianty na českém trhu a máme také základní ceny (včetně DPH) od akreditovaného dovozce pro EU.
Klasici
Matkou všech terénních krabic od Lady je klasická třídveřová varianta s kódovým označením 2121. Pro auto jsou typické hliníkové nárazníky a kulaté halogenové světlomety. V dnešní diodové době jde spíše o světelné bludičky s žárovkami typu H4, které samy o sobě svítí i v dálkovém režimu dost mizerně.
Podobně jako u starých bavoráků nebo žigulíků se kapota Nivy vyklápí směrem od řidiče a pod ní najdete kromě motoru také rezervní kolo a hever. Kliky bočních dveří jsou kovové, stejně jako zámky, proto každé zavření doprovází nezapomenutelný drnčivý zvuk. Kufr je vcelku malinký, protože nabídne objem pouhých 265 litrů, nicméně po sklopení zadních sedadel vzroste na 585 litrů.
Kabina nabídne čtyři místa k sezení, spartánský volant bez airbagu, odsazenou a věčně vibrující řadicí páku, jednoduché sedačky bez výraznějšího bočního vedení a elektricky ovládaná přední okna.
Při jízdě doprovází řidiče konstantní kovové pištění od převodovky. Tento hluk je spíše evergreenem, protože k Nivě patří už desítky let. Víte, proč tomu tak je? Na vině je konstrukce samotného převodového ústrojí, respektive použití ozubených kol s příčnými zuby.
Lada 4 x 4 2121 se v Česku prodává, respektive v případě evropských verzí s COC listem doprodává v několika výbavách a verzích. Klasiku tedy můžete mít v základu, případně lepší kousek s litými koly nebo klimatizací. Neméně známou mutací je také Lada Taiga.
Jde o Ladu 4 x 4 určenou pro německý trh, která se liší dekoračními lištami, plastovým nadkolím a drobnými detaily. Vůz se dá koupit také s přívlastkem LCV Pack, což je dvoumístné provedení s pevnou dělící příčkou a dřevěnou podlahou nákladového prostoru s kotevními oky. Taková Niva je schválená v kategorii N1G (nákladní automobil s celkovou hmotností do 3,5 tuny) a vznikla kvůli daňovým odpočtům a zvýhodněním v různých zemích Evropy.
Ceník – 2121 | |
---|---|
LADA 4x4 2121 | 335 000 Kč |
LADA 4x4 LCV Pack | 319 000 Kč |
Dlouháni
Druhou nejznámější variantou Lady 4 x 4 je pětidveřová odvozenina s krycím kódem 2131. Vůz se oproti klasice odlišuje délkou, párem dveří navíc, čalouněním a také konstrukcí sedadel.
Dlouhán nabídne prodloužený rozvor na 2 700 milimetrů, tím pádem poskytne cestujícím vzadu královský prostor. Výjimkou není ani vzdušný kufr s objemem 420 litrů, který se odjišťuje mechanicky, a to páčkou na podlaze vlevo u řidiče.
Náročnější terénní dobyvatelé uvítají edici HardCross. Ta nabídne samosvorné diferenciály v obou nápravách nebo jen vzadu, terénní pneumatiky, litá kola, sadu pro zvýšení světlé výšky a další praktické věci pro objevování neprobádaných cest.
Ceník – 2131 | |
---|---|
LADA 4x4 2131 | 350 000 Kč |
LADA 4x4 2131 HardCross | 420 000 Kč |
Pracanti
Modifikací prošla také užitková mutace pětidveřové varianty 2131. Jde o karosovaný pick-up Lada Logo 2329. Auto vzniká v dílnách společnosti Super-Avto, a sice poměrně drastickým způsobem. Rusové jednoduše dárcovský model rozřežou, upraví, přidají výklopné dveře, rovné zadní sklo s mříží, nainstalují výplň korby, přišroubují osvětlení a volitelně namontují plastový odnímatelný hardtop.
Uvnitř má své místo nová stropnice a jiné typy sedadel. Po této operaci se z pětimístné rodinné Lady stane čtyřmístný dvoudveřový pick-up, který legálně uveze až 500 kilogramů nákladu.
Úpravce však momentálně nemá od mateřského závodu karoserie na přestavbu, proto kompletně renovuje starší kusy. Jestli znovu naběhne výroba? To vůbec není jisté. Také Lada Logo 2329 jde koupit v úpravě HardCross.
Česko se může opět pochlubit jednou specialitkou – v dílnách nedaleko Hradce Králové vznikl jediný evropsky schválený prototyp modelu Lada Logo 2329 Urban.
Ceník – 2329 | |
---|---|
LADA Logo 2329 | 350 000 Kč |
LADA Logo 2329 Urban | 390 000 Kč |
LADA Logo 2329 HardCross | 440 000 Kč |
Měšťáci
Jak třídveřová, tak pětidveřová verze Lady 4 x 4 se prodává ve výbavě Urban. Městský kabát zahrnuje plastové nárazníky v barvě karoserie, litá kola, ergonomický volant, prošívané čalounění a bohatší standardní výbavu. Konkrétně jde o elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, vyhřívaná přední sedadla nebo gumové koberečky. Varianty určené pro ruský trh, které se k nám individuálně dováží, nabídnou i továrně montovanou manuální klimatizaci.
Urbany sdílí totožnou techniku s původními předlohami – jsou jen o pár milimetrů kratší, mají menší přesah a zdobí je dekorační lišty 4 x 4 Urban. V České republice však převažuje prodej klasického typu.
Chtěli byste pětidveřový Urban ve verzi HardCross? Ano, i tato verze se do ČR vozí. S jedním takovým autem jezdí zpěvák kapely Tři sestry František Moravec (Lou Fanánek Hagen).
Ceník – 2121 a 2131 Urban | |
---|---|
LADA 4x4 2121 Urban | 360 000 Kč |
LADA 4x4 2131 Urban | 380 000 Kč |
LADA 4x4 2131 Urban HardCross | 450 000 Kč |
Dělníci
V dílnách ruského závodu PSA Vis-Avto se rodí čtyři druhy pick-upů s polorámovou konstrukcí a ocelovým valníkem, který se za příplatek dodává také s laminátovou nástavbou. Pod číselným označením 23460 se ukrývá dvoumístná kabina, zatímco varianta 23461 nabídne pět míst k sezení.
Oba modely můžete mít v provedení HardCross, které je továrně vybaveno do náročného terénu. Kabiny vozů Rusové standardně lakují v jednobarevných odstínech, nicméně na přání se vozí i modely zkrášlené kamuflážním nástřikem.
Uvnitř jsou vozidla vybavena naprosto minimálně, kromě elektricky ovládaných předních oken a systému ABS tady sériově nic víc nehledejte.
Ceník – 23460 a 23461 | |
---|---|
VIS 23460 | 425 000 Kč |
VIS 23460 HardCross | 450 000 Kč |
VIS 23461 | 435 000 Kč |
VIS 23461 HardCross | 460 000 Kč |
Teréňáci
Zaměstnanci PSA Vis-Avto se nezabývají jen pracovními pick-upy, ale vyrábějí i druhou nejpopulárnější Nivu u nás. Tovární speciál se jmenuje Bronto 212140 a přináší bohatou výbavu už ve standardním provedení.
V základu přijede Bronto na 15palcových litých discích s pneumatikami o rozměru 235/75. V obou nápravách jsou samosvorné diferenciály, přičemž tuhá zadní náprava je navíc vyztužená kovovým plátem. V rámci výbavy nechybí ani zvýšené odpružení, blatníky rozšířené plastovými nebo gumovými nástavci a střešní nosiče.
Sériové auto nabídne standardně hliníkové nárazníky, nicméně dražší výbavový stupeň má plastové nárazníky a přední mlhovky. Barevnou paletu laků navíc doplňují různé druhy volitelných kamufláží. Interiér je vylepšen ergonomickým volantem z modelu Urban, předními vyhřívanými sedadly, manuální klimatizací, elektricky ovládanými okny i zrcátky s vyhříváním a gumovými koberečky.
České zastoupení představilo také cenově dostupnější Bronto Active a modelovou řadu Bronto Pickup, která vzniká úpravou sériového auta. Na přestavbu se hojně využívá úhlová bruska, svářečka a hodně času v dílně. Výsledek však stojí za to, a i přes vysokou pořizovací cenu už pár kusů drásá evropské silnice.
Ceník – Bronto 212140 | |
---|---|
Bronto 212140 Active | 355 000 Kč |
Bronto 212140 | 425 000 Kč |
Bronto 212140 Pickup | 575 000 Kč |
Extrémisté
Pokud vám Bronto 212140 nepřijde dost drsné, umí úpravce Lady přitopit, a to modelem Marsh. Základ vozu tvoří žebřinový rám a portálové nápravy z vojenského modelu UAZ Hunter. Místo klasických kol jsou tu speciální disky s obřími nízkotlakými pneumatikami značky Avtoros, díky kterým monstrózní Niva plave.
Marsh neboli Lada Niva Extreme Cross se nabízí se všemi druhy karoserií na bázi Lady 4 x 4 a s různou příplatkovou výbavou, která čítá například přídavné nádrže nebo hledací reflektor. Obojživelník je homologovaný v národní kategorii Z, tudíž smí legálně na silnice s výjimkou dálnic, a to kvůli papírové maximální rychlosti 70 km/h.
Základní cena je na ruský výrobek šílená, nicméně v České republice už jezdí tři kousky – jeden pětidveřový a dva třídveřové.
Ceník – Marsh (Extreme Cross) | |
---|---|
Marsh 3D (Extreme Cross) | 880 000 Kč |
Moderňáci
Díky spolupráci automobilek Avtovaz a General Motors vznikají v Rusku modely Chevrolet Niva 2123. Auto využívá pohonnou jednotku, převodovku, zavěšení a stálý pohon všech kol z Lady 4 x 4. Drobných konstrukčních změn se dočkala přídavná redukční převodovka a některé komponenty podvozku.
Karoserie naopak vyniká moderními tvary, projektorovými světlomety a pěti místy k sezení. Interiér nabídne více ergonomie a komfortní výbavu včetně satelitní navigace (u vyšších výbav). Svoji roli tu hraje také bezpečnost, protože některé varianty Chevrolet Nivy mají v základu dva airbagy.
Ceník – Chevrolet Niva | |
---|---|
Chevrolet Niva | 360 000 Kč |