Článek
Návrhy a různé makety tohoto typu vozu vznikaly už na začátku 80. let ještě v Sovětském svazu. Automobil byl vyvíjen jako nástupce tehdy dosluhující Lady Niva, avšak k finálnímu designu, jenž známe dnes, dospěli východní inženýři až okolo roku 1993. Kusová výroba potenciálního nástupce Nivy začala pod názvem VAZ-2123 v roce 1998 a skončila v roce 2001.
Vzhledem k dopadům hospodářské krize z roku 1998 se Rusům nepodařilo rozjet velkosériovou výrobu, proto se v roce 2002 AvtoVAZ a koncern General Motors domluvily na společném projektu a založily firmu GM-AvtoVAZ. Licence na Nivu tedy přešla pod tento podnik. Důvodem kooperace byl i fakt, že začátkem nového milénia stál VAZ-2123 dvakrát více než běžný VAZ-2121 (klasická Lada Niva).
Jakmile si firmy plácly, rozběhla se sériová výroba a modernizované Nivy se chlubily logem i jménem Chevroletu. Okolo roku 2006 přišla klasická Niva o své zvučné jméno a byla přejmenovaná na 4x4. Úsměvným faktem však zůstává, že pojem 4x4 se používal více méně jen v oficiálních materiálech. Všichni ostatní mají Nivu zafixovanou jako terénní klasiku krabicových tvarů, pokud ne jako sýr.
Dost často se hovořilo i o druhé generaci Chevroletu Niva. V roce 2012 se dceřiná společnost GM-AvtoVAZ (JV Systems) pustila do stavby nové výrobní linky pro Chevy Nivu II, ale projekt byl údajně kvůli sankcím zastaven.
Requiem za Chevrolet
Letos General Motors vzdal jednu ze svých posledních automobilových aktivit v Rusku a celý výrobní závod včetně poloviny podílu ve společném podniku prodal AvtoVAZu. Lada Niva tedy podruhé ožila jen s drobnými změnami, například s jinou maskou, logy a přepracovaným přístrojovým štítem.
Modernizovaná verze se pod taktovkou Lady nabízí v klasickém i off-roadovém provedení, které disponuje navíc ochranným lemováním nebo možností tovární zástavby zvýšeného sání. Ve výbavě má Lada Niva na rozdíl od běžné Lady 4x4 například čelní airbagy, vyhřívané čelní sklo nebo multimediální centrum s navigací. Zpracování interiéru je pak zcela odlišné. Technicky (motor, převodovky, podvozek apod.) však jde o velmi podobné modely s minoritními konstrukčními odlišnostmi.
Málokdo měl možnost se s novými Chevy Nivami svézt. My jezdili se základy i plně vybavenými variantami a musíme říct, že jde o dvě třídy lepší automobily, než jsou klasické Lady 4x4. Vozidla lépe svítí, nabídnou lepší jízdní vlastnosti, bezpečnost i komfort. Problémem je, že se tato auta v Evropě prakticky nikdy dobře neprodávala.
Vozidla jsou dnes schvalovaná individuálně, proto se stala středem zájmu nadšenců nebo fanoušků. Svým designem a vlastnostmi sice tradiční Ladu 4x4 strčí do kapsy, ale současné době nestačí. Nejde tedy o retro, ale ani o modernu.
Vhodné pro individualisty
To je právě kamenem úrazu a také to tak zůstane. Málokdo má chuť utratit skoro 400 tisíc korun za základně vybavenou, respektive skoro 450 tisíc za Chevrolet-Ladu Nivu v plné palbě v designu hodném 90. let. Zatímco Lada 4x4 je prostě hranatá (levnější) stará škola, která má své kouzlo už od 70. let. A právě proto je klasická „nivka“ dodnes ve středu zájmu mnoha jednotlivců i firem.
Lada Niva (moderní) se bude do Evropy vozit zakázkově i nadále. Minimálně jeden z největších německých dovozců už oznámil na svých stránkách brzký příjezd prvních kusů do Bavorska. Od českého dovozce a úpravce (AMC) zase víme, že mají připravené individuální schválení podle nejnovějších evropských norem. Takže si Evropané mohou vybrat, ale my sázíme na klasickou Ladu 4x4, byť je celkově vzato horším automobilem než Lada Niva.