Článek
Lada Granta patří v Rusku k nejprodávanějším automobilům vůbec. Aby ne, když jde vlastně o jeden z nejlevnějších modelů na tamním trhu. Nabídka výrobce je opravdu rozmanitá, takže si přímého nástupce legendárního žigulíku můžete pořídit v mnoha výbavách, s manuálem či automatem a s několika druhy karoserie. Jedna verze je však zcela výjimečná a my od ní jako první v Česku dostali klíče. Lada Granta Drive Active je tady a sází na dynamický vzhled i sportovnější vlastnosti, ale neopomíjí ani komfort.
Předem musíme avizovat, že nejde o čistokrevnou verzi Sport, jakou je například Lada Vesta. Drive Active cílí spíše na řidiče vyhledávající atraktivní vzhled se špetkou dynamiky, proto bychom vozu mohli dát nám bližší přídomky typu Sportline (Škoda Auto) nebo N Line (Hyundai). Do této kategorie zkrátka Granta Drive Active patří, proto auto nelze porovnávat s „dospěláckými“ variantami typu RS, N, GP, GTI, R, GRMN nebo jinými.
Koření s vůní závodního benzinu tady tvoří aerodynamické nárazníky testované při vývoji mezinárodním sportovním týmem Lady ve větrném tunelu. Designově se auto také značně odlišuje, což můžete rozeznat mimo nárazníků, i díky červeným doplňkům nebo zadnímu spoileru. Na svoji třídu má sedan taktéž hodně slušný kufr s objemem 520 litrů.
Kombíková Škoda Fabia, která spadá do stejného segmentu jako Granta, nabídne jen o 10 litrů nákladového prostoru více. Víko kufru Granty je navíc poměrně velké, takže se s věcmi uvnitř relativně dobře manipuluje.
Atletická hmotnost
Zásadní úpravou prošlo hlavně odpružení, proto zde nehledejte obyčejné sériové tlumiče, pružiny ani vzpěry zavěšení. Unikátních komponentů napočítáte celkově 28. Oceňujeme tedy, že vůz nedostal pouze dynamický vzhled, ale i trochu sportovního náčiní.
Papírově nejde o žádnou raketu, jelikož pod kapotou vozu pracuje zážehová atmosférická šestnáctistovka s 16 ventily, výkonem 106 koní při 5 800 otáčkách za minutu a točivým momentem 148 Nm. Řazení zajišťuje pětirychlostní manuál, na kterém sice pracovali němečtí inženýři, ale stejně vás tyhle hodnoty úplně nezvednou ze židle.
Kouzlo tady tkví v úplně něčem jiném, a to ve váze. Provozní hmotnost Granty Drive Active je totiž 1 075 kilogramů, což z ní dělá na dnešní dobu velmi lehké auto.
Určité kilogramy se ušetřily i na komfortních spotřebičích. Jelikož specifikace vychází ze středního výbavového stupně, můžete zde najít klimatizaci, autorádio, vyhřívaná sedadla nebo elektricky ovládaná okna vpředu, zatímco na ESP, dálkové ovládání k centrálu, výškově stavitelné sedadlo řidiče nebo na parkovací senzory můžete zapomenout.
Přišel, viděl, nastartoval
Co se z fotek nedá odhadnout, ale musí se zmínit, to je výhled. Dopředu, dozadu i v zrcátkách, nádherný široký rozhled. Z části za to mohou i poměrně vysoce posazená anatomická sedadla s bočním vedením. Sice nejsou svojí výškou moc sportovní, na druhou stranu se spolehlivě starají o slušný komfortní standard.
Auto se stále startuje klasickým klíčkem, žádná kouzelná tlačítka nemá. Nedisponuje též technologií stop-start ani filtry pevných částic. Spínací skříňka zkrátka dá povel k oživení konstrukčně jednoduchého motoru, který má u Drive Active celkem líbivý a ničím nepřikrášlený zvuk.
Až první kilometry odhalí, jak moc je nízká hmotnost znát. A musíme uznat, že jde o příjemné překvapení. Motor je živý, ochotně jde do otáček, zbytečně neduní, ale zase není klidný jako čínský mudrc v důchodu. Kolikrát sami nevěříme, že má Granta Drive Active pod kapotou pouze 106 kobyl.
Jemnější chilli
Celkový dojem trochu kazí zvýšená pozice za volantem, kdy kvůli změně kvaltu musíte sahat jakoby více dolů – podobně jako u Fordu Fiesta ST. Samotné řazení také není kdovíjak přesné, přirovnali bychom jej spíše k Dacii, kde jsou řadicí dráhy občas nejistě přiřaditelné.
Dalším kouskem ruské pizzy je vnímání rychlosti. Stejně jako u Subaru BRZ si tady výkon musíte zasloužit a potom užít, takže i ve 130 kilometrech za hodinu klidně nabudete dojmu, že letíte minimálně 160. Kdybyste to chtěli rozpálit ještě více, maximální rychlost končí na hranici 184 kilometrů za hodinu.
Ony přepracované komponenty oceníte především v zatáčkách nebo při legráckách na závodním polygonu. Mírně ztužený podvozek neztrácí komfort, avšak zvládá eliminovat velké náklony při dynamických manévrech. Do losího testu bychom se Grantu Drive Active rozhodně nebáli poslat, ostatně podobný vyhýbací manévr jsme při testu zkoušeli několikrát a vždy úspěšně.
Ostřejší Granta je vlastně takové lehce pálivé chilli, která většinově sází na krásu, každodenní využití a unikátní vzhled. Do pravého sporťáku má daleko, ale obyčejným vozem taktéž není.
A vlastně není ani jejím cílem oslovit evropské davy, nýbrž jednotlivce toužící po něčem jiném, co nemá na kapotě okřídlený šíp nebo háčko v masce. Nutno rovněž dodat, že každý kus je v Česku schvalován individuálně.
Cenově se pak bavíme o výchozí částce 13 515 euro s daní, což je díky slabému kurzu koruny asi 360 tisíc korun včetně DPH. Za svoje peníze však získáte nevšední auto, které vám ukáže, jak moc může být lehký ruský sedan s benzinovou šestnáctistovkou zábavný.
Technické údaje | |
---|---|
Model | Lada Granta Drive Active |
Motor | atmosférický zážehový čtyřválec |
Objem | 1 596 ccm |
Výkon | 78 kW (106 k) při 5 800 ot./min. |
Točivý moment | 148 Nm při 4 200 ot./min. |
Pohon | přední nápravy |
Převodovka | pětirychlostní, manuální |
Maximální rychlost | 184 km/h |
Zrychlení 0–100 km/h | 10,5 s |
Naměřená průměrná spotřeba | 7,2 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 50 l |
Provozní hmotnost | 1 075 kg |
Rozměry (d x š x v) | 4 280 × 1 700 × 1 450 mm |
Rozvor | 2 476 mm |
Světlá výška | 162 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 520/815 l |