Hlavní obsah

Lada 4x4 Taiga – Niva přišla o jméno, schopnosti zůstávají

Foto: Mikka

Lada Taiga se od ruské verze liší jen v pár detailech, jde například o lišty nebo ozdobné kryty kol

Oficiálně se sice tento vůz jmenuje Lada 4x4, ale čert to vem. To ať si tvrdí prodejci nebo právníci korejského Daewoo, pardon, Chevroletu. Pro mě a i pro vás to už navždy bude Lada Niva. Nebo bychom se měli bát, že jméno není to jediné, co ztratila? Vážně stále dovede to, co uměla kdysi?

Článek

Jaký je ten nejoceňovanějších model ruské Lady? Rozhodně Niva. Jistě, klasický sedan se vyráběl déle a koupilo si jej víc lidí, ale terénní Niva byla mnohem uznávanější celosvětově, tedy i na západní polokouli. Ostatně musí být dobrá, když její výroba, která začala 5. března 1977, běží dodnes, a vůz dokonce nakonec oslovil mnohem širší skupinu zákazníků než jen původně zamýšlené zemědělce.

Sami konstruktéři ji pak popisovali jako „kastli Renaultu 5 na podvozku Land Roveru“ (pro domácí zákazníky to prý spíš byl pohodlný žigulík s terénními schopnostmi UAZu) a byl to i první model Lady, který nebyl postaven na základě licence Fiat. Jen se lidé přou, zda jde o off-road, protože projede těžký terén a má stálý pohon všech kol, nebo SUV, protože má samonosnou karoserii.

Původně byla Niva třídveřová, ale později se objevily částečně otevřené varianty, případně prodloužené typy s pěticí dveří a různé užitkové modely. Víko kufru bylo při modernizaci také natažené a nakládací hrana byla od té doby až těsně nad nárazníkem. Lada navíc stále dodává auto s dvěma klíči – odemykacím a startovacím a také kapota se pořád otevírá dopředu.

Původně Niva začínala s šestnáctistovkou, která pocházela ze sedanu 2106 a nabízela 76 koní. Od roku 1993 je v nabídce sedmnáctistovka a několik let se prodávala i verze s naftovým motorem 1.9 XUD. I tak je ale pod kapotou stále místo na rezervu, která je zde umístěná už od začátku výroby. Ve stejném roce, kdy se zvětšil objem benzinového motoru, se zvýšil i počet převodových stupňů ze čtyř na pět. Na západě měla okamžitý úspěch a obsadila si až dvě pětiny trhu mezi čtyřkolkami. A také byla Niva jediným sovětským autem, které se prodávalo v Japonsku.

Foto: AvtoVAZ

Původní Niva byla autem, se kterým se Lada právem chlubila

Na první dojem prostorný interiér prošel za ta léta také velkou obměnou, a tak už byste v něm marně hledali díly ze sedanů 2103 jako v původních verzích. Například volant je moderní a plastový, ale pořád ještě ne tak moderní, aby v něm mohl být airbag. Zapalování je taky stále vlevo pod ním. I tady jsou ale rozmazlující prvky výbavy, například elektrická okna. Vzadu je poměrně málo místa pro nohy, i když spíš bude vyšším cestujícím vadit, že je sedák nízko nad podlahou.

Vše je tu ale hlavně funkční a snadno udržovatelné. Niva je zkrátka pořád brána hlavně jako pracovní auto. Kufr má celkem skromný objem 150 litrů, ale když sklopíte zadní opěradlo, dostanete neuvěřitelných 980 litrů. Ovšem hluk motoru do kabiny stále intenzivně proniká, byť je oproti původním verzím malinko utlumen.

Modernizovaná technika ve starším kabátě

Nový motor OHC o objemu 1,7 litru byl sice původně k mání i s karburátorem, ale dočkal se i jednobodového vstřikování paliva od General Motors a nového výfuku. Dnes už Lada používá vícebodové vstřikování Bosch, a tak nabízí 83 koní v 5 000 otáčkách a 129 Nm ve 4 000 otáčkách. Maximální rychlost je teoreticky 137 km/h (v praxi se nikomu asi nebude chtít ji opravdu zkoušet) a na stovku akceleruje 16,6 sekundy. Ale to jsou vlastně u Lady nepodstatné údaje, které potencionální zájemce vůbec nezajímají. Hlavně, že motoru je i v této verzi jedno, zda mrzne, je vedro nebo se náhodou brodíte vodou. Neustále funguje spolehlivě.

K motoru je připojena pětistupňová převodovka a přídavná dvourychlostní převodovka s redukcí a možností uzávěrky mezinápravového diferenciálu. Vše ovládáte z místa řidiče. Převodovka je sice přesná, ale kulisa působí trochu nejistě a mezi trojkou a pětkou není až takový rozdíl. Auto je vybaveno posilovačem řízení, díky čemuž je Niva zase mnohem příjemnější pro každodenní jezdění. O citlivých reakcích nemůže být řeč, naopak má řízení docela vůli, ale to u terénního auta není až tak podstatné. Od roku 2012 Lada dodává i systém ABS a také akustickou signalizaci nezapnutých bezpečnostních pásů.

Foto: Mikka

Jednoduché a prosté tvary jsou v interiéru Nivy tradicí

Původně jsem se obával, že Niva (je to ve mně zakořeněné, i když je to Taiga z německého trhu, pořád jí říkám původním jménem) bude uskákaná a nepohodlná. Jistě, má sice nezávislé zavěšení předních kol a odpružení vinutými pružinami, ale to není u terénních aut až tak výjimečné. Stejně tak trpí i na větší náklony v zatáčkách, ale na hrbolech je prostě skvělá a pohodlná. Spotřeba do deseti litrů je přijatelná, a tak z malé nádrže o objemu 42 litrů palivo na silnici tak rychle neubývá.

Nejvíc tak asi moderním řidičům bude vadit za jízdy hluk a to nejen aerodynamický, ale i třeba od ventilace. Lada 4x4 je ale velmi pohodlná nejen na normální silnici, ale i mimo ní. Navíc v terénu přímo exceluje díky minimálním převisům, lehké váze 1 285 kilogramů a velké světlé výšce okolo 20 centimetrů. Projede vlastně prakticky všude, kam vás nějaké ty běžné jízdy mohou zavést. Už prototyp zvládl stoupání 58 % a brodil se i 60 centimetry vody nebo celým metrem sněhu a sériová verze se stále jen sotva setká s terénem, který by byl nad její síly.

Pokud se vám Niva líbí stejně jako Mírovi, který mne nechal tento konkrétní ruský klenot z roku 2017 vyzkoušet, můžete pořád ještě vyrazit do obchodu a koupit si svou vlastní. Ostatně kolega Honza vám nedávno jednu Ladu 4x4 již po celkové modernizaci představil. Ani já netestuji původní model ze sedmdesátých let, ale na první pohled se toho na něm změnilo tak málo, že laik to nepozná.

Varianta vycházející z původní verze se stále nabízí, protože adekvátního nástupce zatím automobilka nepředstavila. Nemusíte se ale bát předpotopního auta ze sedmdesátých let, protože Niva se vyvinula a modernizovala. Naštěstí je ale stále jednoduchá, spolehlivá a robustní, stejně jako její klasická verze. Jen má zvenčí okrasné lišty a vystříkané dutiny. Pokud potřebujete auto do terénu, o které se nechcete moc bát, je Niva ideální. Jen se musíte smířit s tím, že oficiálně to Niva už není. Jméno totiž přešlo v roce 2006 pod koncern General Motors, který jej použil na zamýšleného nástupce vznikajícího pod značkou Chevrolet.

Ten ovšem moc krásy nepobral a u nás se s ním prakticky nesetkáte. Původní Lada sice tento model přežila, ale po světě se dnes kvůli němu prodává jako Lada 4x4, Sport, Cossack nebo jako právě tato Taiga. Cena ojeté Lady 4x4 Taiga se u našich sousedů pohybuje v rozpětí 50 až 300 tisíc korun, takže jde o dostupné terénní auto.

Načítám