Hlavní obsah

Lada 4×4 – Pokrok v mezích komfortu

Foto: AUTO MAX CZECH, a.s.

Na první pohled je auto totožné s předchůdcem, ale pozorné zkoumání odhalí několik příjemných změn k lepšímu

Ačkoli vám to může přijít jakkoli neuvěřitelné, Lada 4×4 Niva prošla faceliftem a první kusy už mají díky individuálním kanálům své majitele po celé Evropě. Přepracování se dotklo více méně jen interiéru, nicméně stálo za to měnit zajetou klasiku, které nejspíš zvoní umíráček? Jako jediní v Česku jsme usedli za volant omlazené ruské legendy.

Článek

Myslíte si, že faceliftovat zajetou klasiku je správné? Jestliže pořád žijete v 80. letech, tak ne, ale pokud máte rádi pokrok v rozumných mezích, bude omlazená Niva přesně vaším gustem. Co se změnilo, jsme pro vás sepsali už koncem minulého roku, takže teď se podíváme na dojmy z praxe.

Exteriér je téměř netknutý, tedy až na avizovanou variantu Urban, která po vzoru nadupanějších modelů Bronto 212140 dostala přední mlhové světlomety. Od halogenových mlhovek nečekejte žádnou velkou hitparádu, zkrátka jen vypadají dobře a v mlze vám trochu osvítí krajnici.

Foto: AUTO MAX CZECH, a.s.

Od výbavového stupně Luxe má Lada 4×4 litá 16palcová kola

Pozornější čtenáři si jistě všimli střešní antény, která ovšem nutně neznamená přípravu pro autorádio. Její primární funkcí je příjem a vysílání družicového signálu kvůli technologii SOS volání jménem ERA-GLONASS, která je v Rusku pro nově homologovaná auta povinná. V Evropě se obdobný systém jmenuje eCall.

Foto: AUTO MAX CZECH, a.s.

Modernizovaná Lada 4×4 pokročila naštěstí jen v mezích komfortu

Druhou funkcí je skutečně příjem rádiového signálu, jelikož některé verze jsou už z fabriky osazeny přípravou, nebo dokonce i samotným autorádiem, které si však musíte nechat namontovat u dealera. Pokud zapátráte dál, tak objevíte, že se na sklech automobilu objevují černé pruhy a tečky, jejichž funkci jsme vám vysvětlili poměrně nedávno.

Výčet novinek se pozitivně projevil v kabině – sedačky jsou komfortnější, vypadají stylověji, ty přední se pohodlně sklápí a po nástupu zadních cestujících se zase vrátí do původně nastavené pozice. Palubní deska prošla kompletním přepracováním, takže je designově na úrovni evropských vozidel z 90. let.

Což ale u účelového automobilu, jakým Lada 4×4 bezesporu je, vůbec nevadí. Ba naopak, výrazná modernizace, ale i původně plánovaná zástavba ergonomického volantu s ovladači multimédií by pověsti auta nejspíš uškodila. Lidi Nivu milují pro její jednoduchost a retro.

Foto: AUTO MAX CZECH, a.s.

Volant měl být původně modernizovaný, ale image auta by to nejspíš uškodilo

Nejvíc nás zajímal přepracovaný systém ventilace s elektricky ovládanými klapkami, čehož jsme se trochu báli. Naštěstí se ukázalo, že strachy byly liché. Uživatelsky je regulace teploty, ale i odmlžování oken konečně přívětivé a na první a druhé pozici je větrák překvapivě tichý.

Přepracováním prošla také přihrádka spolujezdce, která nyní pojme více než klíč na kola, návod a servisní knížku. Není to úložiště pro malou knihovnu, ale z praktického hlediska jde o mílový posun vpřed.

Foto: AUTO MAX CZECH, a.s.

Ventilace prošla kompletní proměnou. Sláva, už nehlučí

Vylepšení se mělo dočkat i řazení, ale z toho nakonec sešlo. Uvnitř pořád pracuje klasická řadicí páka s měkkou hlavicí na konci, která při jízdě mírně vibruje. Neztratil se ani typický kovový zvuk linoucí se od převodovky, a to kvůli zachované koncepci přímého ozubení.

Lada Niva dostala airbag! Ano, čtete správně. Nepátrejte uprostřed volantu ani před spolujezdcem, nýbrž hledejte na boku řidičova sedadla. Úkolem vzduchového vaku je chránit šoféra při bočním nárazu nebo nečekaném převrácení v terénu.

Foto: AUTO MAX CZECH, a.s.

Přepracované sedačky jsou nyní daleko komfortnější a řidičova má dokonce airbag

V rámci našich testovacích jízd jsme pocítili lehké zmírnění okolních ruchů, což je ostatně způsobeno zástavbou lepších motorových ložisek a antivibračních vložek. Řízení je stejné, nezměnila se ani prostupnost terénem, jelikož Niva stále sjíždí z výrobních linek vybavena uzávěrkou mezinápravového diferenciálu a přídavnou redukční převodovkou.

Foto: AUTO MAX CZECH, a.s.

Zadní sedadla mají nově také hlavové opěrky

Ustálená je také reálná spotřeba 10 litrů benzinu na sto kilometrů. Ona nejspíš permanentní čtyřkolka s osmiventilovým zážehovým čtyřválcem o objemu 1,7 litru a výkonu 83 koní nikdy úsporná nebude, ale bude vás to u Nivy trápit? Asi ne, viďte.

Foto: AUTO MAX CZECH, a.s.

Objem kufru je standardních 265 litrů. Po sklopení zadních sedadel vzroste na 585 litrů

I když má po faceliftu, jde stále o starou dobrou ladovku, která jen pokročila v komfortních mezích kupředu. Bavíme se tedy o uživatelsky přívětivém a stále schopném off-roadu se základní českou cenovkou od 350 tisíc korun. Lada 4×4 tu však nebude věčně a její prognózy jsou různé.

Než se AvtoVAZ oficiálně vrátí na evropské trhy, potrvá to zhruba dva až tři roky. V zásobě bude mít ruská automobilka spoluvlastněná aliancí Renault-Nissan-Mitsubishi omlazené portfolio modelů, přeplňované přímovstřikové motory a také novou generaci Nivy, postavenou na platformě Dacie Duster.

Foto: AUTO MAX CZECH, a.s.

Pojistky se z kabiny přesunuly do motorového prostoru

Takový off-road sice přiláká nové zákazníky, ale ty konzervativní, po retru toužící, nejspíš ne. Šušká se však o tom, že klasika vydrží na trhu ještě osm let a bude nabízena souběžně s moderní novinkou. Přece jen cenová dostupnost legendárního off-roadu je jeho silnou stránkou. Rus se tedy stále drží hesla, zásadně neměň, co funguje. A my jsme za to v případě Nivy rádi…

Načítám