Hlavní obsah

Lada 2107 – Sovětský Mercedes

Foto: Archiv Garáž.cz

Po dvou zkušenostech s klasickými auty Lada jsem se konečně dočkal i hranaté verze. A hned té nejlepší – modelu 2107. Má i dnešnímu řidiči a zájemci o youngtimer co nabídnout? A jak se na ní projevilo stáří?

Článek

Tedy, jak už je u Lady tradicí, vystřídala mnoho názvů – Lada 1500, Lada Nova, Laika, Matrioška nebo Riva. První hranatý model – sedan 2105 se vyráběl od roku 1980. O dva roky později přibyla luxusnější a výkonnější verze 2107 a za další dva roky se objevilo kombi 2104. A ve výrobě vydržely tři dekády – sedan 2105 do roku 2010, sedan 2104 a kombík do roku 2012. Sedan končil výrobu v dubnu, poslední kombi sjelo z výrobní linky v září. To se ale bavíme o výrobě v Rusku, v Egyptě pak ještě pokračovala.

Foto: Archiv Garáž.cz

Čtyřdveřový sedan jednoduché konstrukce s pohonem zadních kol si našel řady fanoušků i na západních trzích. Tak jednoduché, levné a přitom robustní auto mnoho západních automobilek nevyrábělo. A když, rozhodně nemohly konkurovat cenou, která poctivě reflektovala fakt, že je to stále jen upravený Fiat 124 ze šedesátých let. Díky Ladám (a Seatům, Premiérům a dalším) se z něj stala třetí nejprodávanější automobilová platforma po Brouku a Fordu Model T. Ostatně s Broukem je spojuje i velice dlouhá doba výroby (kde je ještě doplňuje Hindustan Ambassador).

Foto: Archiv Garáž.cz

Je pravda, že přesun k hranám vzhledu žigulíku dost pomohl. Mně se snad tyhle hranaté verze líbí nejvíc, krásně vystihují design osmdesátých let (Typ 2107 byl představen v roce 1982). Možná ještě líp vypadá základní sedan 2105, protože testovaná 2107 se prezentuje ohromnou a bohatě chromovanou maskou chladiče, která asi zcela nekoresponduje se skromnějším zbytkem auta. Však se také jedná o tu nejluxusnější (a také nejdražší) verzi Lady, která nabízí třeba integrované hlavové opěrky předních sedadel, která jsou opravdu dost pohodlná. Modernější dojem podtrhují černě lakované sloupky, což dodnes leckteré automobilky neumí. A uvnitř zase najdete něco, čemu se v Rusku tehdy jistě říkalo moderní volant.

Foto: Archiv Garáž.cz

Mechanicky je model 2107 vlastně totožný se staršími kulatými modely a to i včetně bubnových brzd a manuální převodovky původem z Fiatu. Pod kapotou mu tepe patnáctistovka OHC (z typu 2103). Od roku 1992 Lada dokonce vyměnila karburátor za jednobodové vstřikování a přidala katalyzátor. Mohli jste si ale koupit i model 21072 s třináctistovkou a 21074 s šestnáctistovkou. Automobilka vyvinula i typ 21079 s wankelovým motorem, ale ten se nakonec masové produkce nedočkal. Záměrem byl průnik na západní trhy, ale všude platila spíš za levný odolný vůz, který nepatřil zrovna k nejprodávanějším autům a mnohdy se stával i terčem vtipů. Výjimkou bylo pouze Finsko, které bylo ekonomicky provázané se Sovětským svazem. Prodej v západních zemích byl ukončen až v roce 1997. O pět let později byla výroba rozšířena do továrny ZAZ na Ukrajině a Suzuki v Egyptě, v Rusku se ovšem typ 2107 vyráběl až do roku 2011, kdy byl přesunut do továrny Iž na Ukrajině. Již o rok později byla ovšem výroba ukončena definitivně a z výrobních pásů v Rusku tak po 41 letech zmizel poslední vyráběný derivát původního sedanu Fiat 124, kterého se zde vyrobilo přes 14 milionů kusů.

Foto: Archiv Garáž.cz

Takové číslo už by mohlo na západní polokouli vypovídat o nějaké výrobní kvalitě. V Sovětském svazu to spíš bylo o šetření na vývoji nových modelů, přesto ovšem tohle „žigo“ mělo majiteli co nabídnout. Vlastně jsem i slyšel názor, že je to takový ruský Mercedes-Benz 190E, i když podle mě si BabyBenz takové srovnání nezaslouží. Stejně jako v jeho případě se ovšem jednalo o luxusnější model (pořád pod Mercedesem zůstával Passat nebo Ascona, u žiga zase verze 2105) a pořád se dal sehnat i mnohem luxusnější vůz (Ve Stuttgartu Éčko či eSko, v SSSR Volha nebo dokonce ZIL). A kdyby nic, tak Ladu s Mercedesem pojí možnost mít stěrače předních světlometů, které má i námi testovaný kousek.

Foto: Archiv Garáž.cz

To, čím si mne ale Lada při všech řidičských zkušenostech získala, je obrovská míra pohodlí. Podvozek byl konstruovaný na příšerné sovětské silnice, nebo spíš jen na cesty, takže dnešní tankodrom je ve srovnání s tím hladká ranvej. A na ní je tenhle ruský bohatýr pohodlný. Navíc víte, jak moc je odolný a že opravdu jízdu po něčem, co spíš než silnici připomíná hromadu suti, vydrží celkem v pohodě. Však má také nějaké ty rallyové geny, Lady byly oblíbeným soutěžním náčiním ve východním bloku.

Foto: Archiv Garáž.cz

Hranatá Lada nepatří mezi ta nejkrásnější auta východního bloku, ale stejně se mi vždycky trochu líbila. Je však otázkou, zda má co nabídnout i dnešním youngtimeristům. Myslím si, že rozhodně ano, byť se prakticky jedná o starý Fiat 124 vyždímaný na maximum. Ve své době se navíc jednalo o vrchol ruského automobilového průmyslu. Stále ale nabízí lepší jízdní vlastnosti, než řada ostatních rodinných sedanů z východního bloku. Navíc vám dá řadu nostalgických vzpomínek na minulé časy, což může být pro někoho jednoznačná výhoda. Asi i díky tomu se s těmito vozy budeme na našich silnicích setkávat i nadále.

Na tomto článku jsme spolupracovali s Retro-auta.cz.

Foto: Mikka

Konec výroby

Lada 2107 byla opravdu nezmar, který vydržel ve výrobě až do roku 2012. Autu, na které svého času existovaly nekonečně dlouhé pořadníky zájemců, zlomil vaz nezájem kupujících. A tak ani poslední trumf - cena 200 tisíc rublů (tehdy zhruba 128 tisíc korun) nelákaly další kupující. Zastaralý automobil s minimální výbavou a pasivní bezpečnostní ochrannou posádky doplatil na svou nemodernost. AvtoVAZ v té době uvedl na trh model Largus, což byla přepracovaná Dacia Logan. To sice také nebyl zrovna nejlepší automobil, oproti Ladě se ale jednalo o výkřik moderní techniky.

Načítám